2013-09-23, 21:32
Medlem
J.R.s avatar
Linköping tar 2 poäng mot AIK men det borde varit 3, kändes som skillnaden mellan lagen var rätt stor (i LHC's favör).
Citera
2013-09-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uttos
EDIT: alltså, SAIK får en förjävla massa kommunpengar som inte andra lag får, men vilka är de andra som bättre extra ekonomiska förutsättningar?
Skellefteå AIK får 4,8 miljoner genom sponsring från kommunala bolaget Skellefteå Kraft och hyr 80% av istiderna i arenan av kommunen. Problemet för de som så gärna vill kalla oss fifflare är att Skellefteå är Sveriges rikaste kommun och står för sina egna kostnader i kostnadsutjämningssystemet. (Skellefteå Kraft sponsrar förövrigt Modo också, så det är extra roligt när modoiter klagar.)

Luleå har väl LKAB och SSAB, Modo har jag tappat koll på men nu senast tog de lån av kommunen (som i princip är Sveriges Grekland) till något Modo-museum, pengar som sedan användes för att fylla upp hål i övriga delar av organisationen. Leksand och Växjö är välkänt och du kan säkert googla dig till saker om andra klubbar.

Edit: Enklare ord.
Senast redigerad av atreyeri 2013-09-23 kl. 21:57.
Citera
2013-09-23, 22:01
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Inget av lagen imponerar i slutändan och jag blir mycket besviken om Brynäs förlorar mot detta AIK på onsdag.
Du ser! Inget att vara oroligt för. Ta det lugnt bara. Faktum är att ni borde ge laget ledigt några dagar. Kanske ha en riktigt schysst lagfest på tisdag kväll. För att fira segern på onsdag menar jag. Se till så att sponsorerna ordnar detta nu, pronto!

-----
(Avd. Känns som att skall vi ha segerchans framöver så måste vi börja föra kriget lite utanför "boxen"/rinken).

I övrigt kan jag bara säga: Blääää.....
Vilken pisskväll!
Citera
2013-09-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Skellefteå AIK får 4,8 miljoner genom sponsring från kommunala bolaget Skellefteå Kraft och hyr 80% av istiderna i arenan av kommunen. Problemet för de som så gärna vill kalla oss fifflare är att Skellefteå är Sveriges rikaste kommun och står för sina egna kostnader i kostnadsutjämningssystemet. (Skellefteå Kraft sponsrar förövrigt Modo också, så det är extra roligt när modoiter klagar.)

Luleå har väl LKAB och SSAB, Modo har jag tappat koll på men nu senast tog de lån av kommunen (som i princip är Sveriges Grekland) till något Modo-museum, pengar som sedan användes för att fylla upp hål i övriga delar av organisationen. Leksand och Växjö är välkänt och du kan säkert googla dig till saker om andra klubbar.

Edit: Enklare ord.

Växjö är skyldig sin kommun en kvarts miljard eller vad det är, behöver inte amortera och har nästan nollränta.

Vad betalar SAIK för att få hyra kommunens arena?
Leksand får inget stöd alls av sin kommun efter allt som hänt.

Spons av kommunala bolag är lika mycket "fiffel" som att få stöd direkt av kommunen imo.

Varför i helvete SSAB sponsrar Luleå och inte Leksand kan man ju undra. Men det är ett privat bolag så inte lika ögonbrynshöjande som skekraft och SAIK.

Kul att MODO också sponsras av Skekraft, det visste jag ej.
Citera
2013-09-23, 23:02
Medlem
Utahamans avatar
Citat:
Varför i helvete SSAB sponsrar Luleå och inte Leksand kan man ju undra. .
Antagligen för att SSAB upplever att dom får mer tillbaka av att sponsra Luleå HF än Leksand IF.
Citera
2013-09-23, 23:11
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Växjö är skyldig sin kommun en kvarts miljard eller vad det är, behöver inte amortera och har nästan nollränta.

Vad betalar SAIK för att få hyra kommunens arena?
Leksand får inget stöd alls av sin kommun efter allt som hänt.

Spons av kommunala bolag är lika mycket "fiffel" som att få stöd direkt av kommunen imo.

Varför i helvete SSAB sponsrar Luleå och inte Leksand kan man ju undra. Men det är ett privat bolag så inte lika ögonbrynshöjande som skekraft och SAIK.

Kul att MODO också sponsras av Skekraft, det visste jag ej.

Hur du får det till fiffel att Skekraft sponsrar Skellefteå är för mig en gåta. Det är inte så att man får pengar utan att ge något tillbaka (som i Leksand). Vad tror du motsvarande exponering i TV och tidningar skulle kosta Skekraft om de inte funnits på sargen i SKA eller på lagets tröja/byxor? Om något så tycker jag nästan 4,8 miljoner låter lite. SSAB verkar för ungefär samma exponering betala betydligt mer(*).

Skellefteå kommun bär sina egna kostnader och mer därtill (i motsats till Leksand). Jag förstår att det skulle sticka i ögonen om en kommun gick på knä och samtidigt sponsrade skiten ur något lag. Men så är inte fallet här.

*Letade i artiklar utan att hitta någon årlig summa för Luleå. Men en artikel nämnde ett nytt treårsavtal från 2010 och en annan artikel från 2011 nämnde 40 miljoner, så jag drog mina egna slutsatser. Rätta mig gärna.
Citera
2013-09-23, 23:13
Medlem
Citat:
...
Dyingatheist hann före men jag postar detta ändå:
Tänkte fel med tiderna, 80% är tiderna i nya träningshallen. Tiderna i själva arenan är mindre, minns inte exakta nummer men A-laget har 17%. Intäkterna för allt i komplexet (även curlinghall, friidrottshall etc) ligger på 6,8 mille varav 5,5 kommer från Skellefteå AIK Hockey.

Varför är det så iögonfallande att SkeKraft sponsrar Skellefteå AIK? Ett vinstdrivande kraftbolag som ger pengar till stadskassan och ägs av en kommun som inte är en belastning för övriga sverige. De försöker nå ut till fler privata kunder där de inte äger elnätet vilket betyder att exponeringen i riksmedia är viktigare än någonsin - och vad är då bättre än att marknadsföra sig genom ortens hockeylag som det skrivs om varannan dag?

Du har samma sak med statligt ägda LKAB som sponsrar Luleå, man ger trots allt tillbaka till området (nåja) som man får naturtillgångarna från.
Citera
2013-09-23, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Dyingatheist hann före men jag postar detta ändå:
Tänkte fel med tiderna, 80% är tiderna i nya träningshallen. Tiderna i själva arenan är mindre, minns inte exakta nummer men A-laget har 17%. Intäkterna för allt i komplexet (även curlinghall, friidrottshall etc) ligger på 6,8 mille varav 5,5 kommer från Skellefteå AIK Hockey.

Varför är det så iögonfallande att SkeKraft sponsrar Skellefteå AIK? Ett vinstdrivande kraftbolag som ger pengar till stadskassan och ägs av en kommun som inte är en belastning för övriga sverige. De försöker nå ut till fler privata kunder där de inte äger elnätet vilket betyder att exponeringen i riksmedia är viktigare än någonsin - och vad är då bättre än att marknadsföra sig genom ortens hockeylag som det skrivs om varannan dag?

Du har samma sak med statligt ägda LKAB som sponsrar Luleå, man ger trots allt tillbaka till området (nåja) som man får naturtillgångarna från.

Det är väl egentligen inget fel i det. Det som är fel är att kommunala bolag bedriver inte verksamhet på samma premisser som privatägda. Man får en fördel på marknaden som sedan åker ned i ett hockeylag.

Överskottet går väl inte till stadskassan utan till kommunen?

Det jag menar är väl egentligen att det är ingen större skillnad på om en kommun plöjer ned pengar direkt i en klubb eller om gör det via ett bolag.

Angående hyran av hallen kan det vara intressant att jämföra med upplägget i Leksand. Klubben äger hallen och hyr till kommunen. Tror kommunen betalar 5M SEK per år mot istider och driftbidrag eller vad det kallas. Hur mycket tid man får vet jag dock inte. Den som orkar kan väl be att få ut avtalet från kommunen, bör vara en offentlig handling?
Senast redigerad av Uttos 2013-09-23 kl. 23:26.
Citera
2013-09-23, 23:35
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Det är väl egentligen inget fel i det. Det som är fel är att kommunala bolag bedriver inte verksamhet på samma premisser som privatägda. Man får en fördel på marknaden som sedan åker ned i ett hockeylag.

Överskottet går väl inte till stadskassan utan till kommunen?

Det jag menar är väl egentligen att det är ingen större skillnad på om en kommun plöjer ned pengar direkt i en klubb eller om gör det via ett bolag.

Angående hyran av hallen kan det vara intressant att jämföra med upplägget i Leksand. Klubben äger hallen och hyr till kommunen. Tror kommunen betalar 5M SEK per år mot istider och driftbidrag eller vad det kallas. Hur mycket tid man får vet jag dock inte. Den som orkar kan väl be att få ut avtalet från kommunen, bör vara en offentlig handling?
Fastighetsbolaget som äger arenan gick 3 milj back senast så kommunen betalar näppeligen något överpris.
Citera
2013-09-23, 23:38
Medlem
Draedons avatar
Mäcktiga gnaget slutar verkligen upp bakom sitt lag! Avgjorde domaren idag också?
Citera
2013-09-23, 23:56
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utahaman
Antagligen för att SSAB upplever att dom får mer tillbaka av att sponsra Luleå HF än Leksand IF.
Får väl se hur det blir med sponsring efter denna säsong, deras ekonomi är ju ganska risig.
Citera
2013-09-23, 23:56
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Mäcktiga gnaget slutar verkligen upp bakom sitt lag! Avgjorde domaren idag också?

Han stal ju tydligen fotbollsguldet från AIK iaf.

Men nog håller jag med om att kommunen borde ge även lag som Hammarby och AIK lite stålar så slipper de hålla på och locka publik och dylikt bjäfs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in