2013-08-24, 01:13
Medlem
Nu skall jag börja studera igen efter att ha jobbat heltid i fem år. Kommer att ha en god ekonomi tack vare CSN och extrajobb, men jag försöker ändå kapa lite i budgeten för säkerhets skull.

Bland annat funderade jag på det här med sjuk-, olycksfalls- och livförsäkringar. Hur säkert är det egentligen att man faktiskt får ut ersättning om någonting skulle hända? Jag menar, de kan ju hitta mängder av kryphål. Jag har en medfödd, kronisk sjukdom som kräver avancerad vård (periodvis) livet ut. Just eftersom jag har en sådan medfödd "defekt", som inte täcks av försäkringen, så funderar jag på följande scenario: OM jag får en eventuellt orelaterad sjukdom/skada, som borde täckas av försäkringen, så kanske det är sannolikt att de lyckas "koppla ihop" det till min medfödda sjukdom för att spara pengar?

Om jag ramlar och skadar mig så kan de t.ex. hävda att jag förlorade medvetandet på grund av min sjukdom (vilket aldrig har hänt, men andra med liknande "versioner" av min sjukdom kan mycket väl göra det).
Jag får inte ens teckna en riktig livförsäkring på vanliga försäkringsbolag på grund av min diagnos... för stor risk för förtida död, anser de, trots att läkarna tror att jag kommer leva en normal livstid. Men gruppliv har jag tecknat, dock är ju frågan om de kan "hitta på" att jag dött av min sjukdom trots att jag fick ett piano i huvudet... Är det vilda foliehattsfantasier från min sida, eller är försäkringsbolag så gnidna? Är det någon idé för mig att fortsätta betala, eller kastar jag pengarna i sjön?
Senast redigerad av avkyld 2013-08-24 kl. 01:16.
Citera
2013-08-24, 01:16
Medlem
avestas avatar
Jag skulle säga att chansen är 50/50... Vad kostar försäkringen? Är det värt att snåla på den kostnaden?
Citera
2013-08-24, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avesta
Jag skulle säga att chansen är 50/50... Vad kostar försäkringen? Är det värt att snåla på den kostnaden?

De är inte särskilt dyra, jag tänkte ha kvar dem, men har funderat på detta ända sedan jag tecknade mig. Om det är helt meningslöst att ha dem så är det onödigt att betala, resonerade jag. Men finns det en chans så har jag kvar hela paketet.
Citera
2013-08-24, 01:32
Medlem
avestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avkyld
De är inte särskilt dyra, jag tänkte ha kvar dem, men har funderat på detta ända sedan jag tecknade mig. Om det är helt meningslöst att ha dem så är det onödigt att betala, resonerade jag. Men finns det en chans så har jag kvar hela paketet.

OM det nu är så att försäkringsbolaget skulle påpeka att det var på grund av din nuvarande sjukdom fast det inte var det, så skulle det funka perfekt att fixa en riktigt bra & dyr advokat.
Skulle sluta med att du fick din ersättning + advokaten betald. Är det ett av dom större försäkringsbolagen så behöver du nog inte oroa dig, men är det nått av dom små skitarna så kan du räkna med problem.

Men den lilla slanten du betalar varje månad kan du nog klara dig utan, tänk framåt, den dagen du har jobb och vill teckna försäkring igen så kanske dom vägrar ta emot dig pga din sjukdom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in