• 1
  • 2
2013-08-23, 20:19
Medlem
knazbarnets avatar
Sitter i en halv knivig situation.

Har precis blivit områdesansvarig (typ frukt o grönt, chark, mejeri osv vill inte säga exakt vilket av de) på en medelstor butik. Jag sitter för tillfället på samma lön som de som endast sitter i kassan ,med samma ålder och erfarenhet. Har inte skrivit på det nya kontraktet än, men från vad jag hört så blir det ingen löneökning (vilket för mig låter skumt) utan endast mer timmar på pappret.

Problemet jag har är alltså att jag anser att jag förtjänar en löneökning, är inte kräsen men i viss mån vill man att rätt ska vara rätt. Men samtidigt är jag tacksam till både min närmaste chef och BC för förtroende vilket ger mig andra fördelar som bättre timmar, mer timmar och en bra merit på CV:et och vill ogärna hålla på att bråka och skapa osämja speciellt när jag inte bemästrar jobbet fullt ut än.

Så ge mig gärna tips på hur ni skulle gå tillväga, är ganska ung ska jag tillägga.
Citera
2013-08-23, 20:58
Medlem
Caparzos avatar
Du vill ha lönepåslag för att du basar över en låda bananer? Hur ska förhandlingen gå till, ska du argumentera att du besitter nyckelkompetens inom att hålla bananerna fräscha? Om bananerna ser ofräscha ut, får du avdrag på lönen då? Förvänta dig inte att få blåsjobb av sekreteraren bara för att du är chef, hot shot. Mitt tips är att du rycker upp dig och slutar med de här Kalle Anka-fasonerna.
Citera
2013-08-23, 21:25
Medlem
avestas avatar
Ica Maxi butikerna brukar få 1500:- i ansvarstillägg
Citera
2013-08-23, 21:28
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Du vill ha lönepåslag för att du basar över en låda bananer? Hur ska förhandlingen gå till, ska du argumentera att du besitter nyckelkompetens inom att hålla bananerna fräscha? Om bananerna ser ofräscha ut, får du avdrag på lönen då? Förvänta dig inte att få blåsjobb av sekreteraren bara för att du är chef, hot shot. Mitt tips är att du rycker upp dig och slutar med de här Kalle Anka-fasonerna.

Haha vilken jävla pajjas du är, ger dig ett svar ändå. Snälla berätta för mig var jag skrev att jag besatt nyckelkompetens eller att det överhuvudtaget var ett svårt jobb. Men summan av det du säger är alltså att ett kassajobb där man beepar varor kräver samma ansvar, kompetens osv som att vara områdesansvarig?

Vet inte om du bortser från det faktum att resterande ansvariga har en högre lön eller om du bara är helt blåst. Vidare tycker jag du borde öppna en butik och endast anställa 16 åringar med en timlön på 70 spänn timmen, eller så kan du reflektera varför så inte är fallet i princip alla butiker idag.
Citera
2013-08-23, 21:30
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avesta
Ica Maxi butikerna brukar få 1500:- i ansvarstillägg

Tack såna svar jag söker!
Citera
2013-08-23, 22:09
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet

Har precis blivit områdesansvarig (typ frukt o grönt, chark, mejeri osv vill inte säga exakt vilket av de) på en medelstor butik. Jag sitter för tillfället på samma lön som de som endast sitter i kassan ,med samma ålder och erfarenhet. Har inte skrivit på det nya kontraktet än, men från vad jag hört så blir det ingen löneökning (vilket för mig låter skumt) utan endast mer timmar på pappret.

Problemet jag har är alltså att jag anser att jag förtjänar en löneökning, är inte kräsen men i viss mån vill man att rätt ska vara rätt. Men samtidigt är jag tacksam till både min närmaste chef och BC för förtroende vilket ger mig andra fördelar som bättre timmar, mer timmar och en bra merit på CV:et och vill ogärna hålla på att bråka och skapa osämja speciellt när jag inte bemästrar jobbet fullt ut än.

Så ge mig gärna tips på hur ni skulle gå tillväga, är ganska ung ska jag tillägga.
Vad är skillnaden mot dina nuvarande arbetsuppgifter? Om ansvaret bara innebär att det är du som ska se till att det inte finns några ruttna bananer i lådorna så är det ju faktiskt inte så avancerat. Om du däremot också får till uppgift att ansvara för att beställa hem varor så är det lite mer avancerat, men det låter ju som ett jobb som de flesta normalbegåvade skulle klara av. Fundera över hur mycket mer avancerat de nya arbetsuppgifterna är, om det bara är du eller om det finns fler i butiken som skulle kunna ta den platsen och fundera sedan över hur mycket det kan vara värt för din arbetsgivare att ha just dig på den platsen och begär lön efter det.
Citera
2013-08-23, 22:12
Medlem
Tycker dom som bara sitter i kassan borde tjäna mer än dig då dom har ett tråkigare och mer enformigt jobb som bör belönas med bättre betalt.
Citera
2013-08-23, 22:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
du har inget att önska eller kräva Innan du ÄGER fruktståndet själv din sopa!!

Citera
2013-08-23, 22:39
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad är skillnaden mot dina nuvarande arbetsuppgifter? Om ansvaret bara innebär att det är du som ska se till att det inte finns några ruttna bananer i lådorna så är det ju faktiskt inte så avancerat. Om du däremot också får till uppgift att ansvara för att beställa hem varor så är det lite mer avancerat, men det låter ju som ett jobb som de flesta normalbegåvade skulle klara av. Fundera över hur mycket mer avancerat de nya arbetsuppgifterna är, om det bara är du eller om det finns fler i butiken som skulle kunna ta den platsen och fundera sedan över hur mycket det kan vara värt för din arbetsgivare att ha just dig på den platsen och begär lön efter det.

Ansvaret innebär, beställa varor, justera lagersaldot, öka försäljning, öka marginalen på försäljning, bestämma vilka produkter vi har i sortimentet osv och ja de flesta normalbegåvade klarar av det till och med de smått efterblivna säkert. Skillnaden är väl att de (på mitt jobb iaf) är mycket äldre än mig och de flesta jämnåriga sitter i stort sett bara i kassan alternativt plockar varor vid behov.

Och återigen jag kräver ingen monsterhöjning utan egentligen bara en marginell höjning för att det ska kännas någorlunda rättvist och det jag efterfråga var erfarenheter av folk som vart i liknande situationer som vet vad som kan tänkas rimligt eller hur det gick till i deras fall.
Citera
2013-08-23, 23:52
Medlem
Citat:
Ansvaret innebär, beställa varor, justera lagersaldot, öka försäljning, öka marginalen på försäljning, bestämma vilka produkter vi har i sortimentet osv och ja de flesta normalbegåvade klarar av det till och med de smått efterblivna säkert. Skillnaden är väl att de (på mitt jobb iaf) är mycket äldre än mig och de flesta jämnåriga sitter i stort sett bara i kassan alternativt plockar varor vid behov.

Och återigen jag kräver ingen monsterhöjning utan egentligen bara en marginell höjning för att det ska kännas någorlunda rättvist och det jag efterfråga var erfarenheter av folk som vart i liknande situationer som vet vad som kan tänkas rimligt eller hur det gick till i deras fall.

Strunta i vad mupparna i tråden innan sagt... Det spelar ju noll roll huruvida de anser att beställa nya varor är "ansvarsfullt" nog eller inte för att motivera högre lön för dig.

Det som spelar roll är din arbetssituation och dina önskemål. Anser du att du ska ha högre lön får du argumentera för det. Det värsta som kan hända är att chefen säger nej. Du kan ju inte vara rädd för att skapa dålig stämning, då kommer du aldrig få din vilja igenom i arbetslivet.
Chefers jobb är att hantera anställda proffessionellt, de ska vara vana vid löneförhandlingar...

Citera
2013-08-24, 11:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Vad är det som motiverar ett eventuellt lönepåslag med tanke på att du inte bemästrar jobbet fullt ut än?

Konceptet med lönearbete baseras på lön efter prestation. Det betyder att om din arbetsgivare ger dig några extra arbetsuppgifter (efter en överenskommelse med dig) så avvaktar din arbetsgivare tills han/hon ser vad du klarar av. Sköter du dig bra så kommer du att få löneökning.

På det här sättet så kan man som arbetstagare avancera på arbetsplatsen och därmed också få lite roligare arbetsuppgifter och lite mer lön.

Mitt råd är att du sköter ditt jobb och att du lär dig att bemästra det till 100 %. Då kan du senare komma till din chef och säga att du har skött dina (extra) arbetsuppgifter men att du fortfarande har samma lön. I det fallet så har du en bra förhandlingssits.

Är du med på hur jag menar?
Senast redigerad av Moltas666 2013-08-24 kl. 11:59.
Citera
2013-08-24, 12:01
Medlem
fanvatuffdues avatar
Har svårt att se att du skulle vara berättigad till mer lön bara för att du har fått mer ansvar,
verkar dessutom inte vara ett direkt stort ansvar heller för den delen.
Så jag tror inte du har så mycket att komma med där.
Det funkar inte riktigt som så att man får mer lön bara för minsta extra ansvar man får.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in