Citat:
Ursprungligen postat av
knazbarnet
Sitter i en halv knivig situation.
Har precis blivit områdesansvarig (typ frukt o grönt, chark, mejeri osv vill inte säga exakt vilket av de) på en medelstor butik. Jag sitter för tillfället på samma lön som de som endast sitter i kassan ,med samma ålder och erfarenhet. Har inte skrivit på det nya kontraktet än, men från vad jag hört så blir det ingen löneökning (vilket för mig låter skumt) utan endast mer timmar på pappret.
Problemet jag har är alltså att jag anser att jag förtjänar en löneökning, är inte kräsen men i viss mån vill man att rätt ska vara rätt. Men samtidigt är jag tacksam till både min närmaste chef och BC för förtroende vilket ger mig andra fördelar som bättre timmar, mer timmar och en bra merit på CV:et och vill ogärna hålla på att bråka och skapa osämja speciellt när jag inte bemästrar jobbet fullt ut än.
Så ge mig gärna tips på hur ni skulle gå tillväga, är ganska ung ska jag tillägga.
Vad är det som motiverar ett eventuellt lönepåslag med tanke på att du inte bemästrar jobbet fullt ut än?
Konceptet med lönearbete baseras på lön efter prestation. Det betyder att om din arbetsgivare ger dig några extra arbetsuppgifter (efter en överenskommelse med dig) så avvaktar din arbetsgivare tills han/hon ser vad du klarar av. Sköter du dig bra så kommer du att få löneökning.
På det här sättet så kan man som arbetstagare avancera på arbetsplatsen och därmed också få lite roligare arbetsuppgifter och lite mer lön.
Mitt råd är att du sköter ditt jobb och att du lär dig att bemästra det till 100 %. Då kan du senare komma till din chef och säga att du har skött dina (extra) arbetsuppgifter men att du fortfarande har samma lön. I det fallet så har du en bra förhandlingssits.
Är du med på hur jag menar?