Citat:
Ursprungligen postat av
Pixlar
Inte för att jag orkar göra det..men borde det inte gå att begär ut specificerade fakturor och loggar ifrån hennes mobildatshistorik? Lär ju vara en hel del facebook och instagram med matbilder och sånt som klimakteriekossor gillar...
Nej, vi kan aldrig se vika appar eller sidor folk har surfat på, möjliget att FRA kan ta fram de uppgifterna. Men inte vi å teleoperatören.
Jag jobbar för en av de stora operatörerna och dataroaming fungerar så här.
Sedan juli 2010 är det EU-lag på att det ska slå in en maxprisspärr när man uppnått 550 kronor när man surfar i ett EU-land. Hos operatören jag jobbar på är detta maxpristak aktivt för hela världen sedan juli 2011.
Med tanke på att tanten surfat i EU sedan 2010 borde den lagstadgade maxprisspärren slagit i hos henne när hon surfat i Europa. Då måste man själv skicka ett SMS för att låsa upp spärren och surfa vidare. Så att hon inte har varit medveten om vad det kostar att surfa utomlands tror jag inte på.
Nu vet jag inte om även Telia utvidgat detta maxpris till att gälla i hela världen. Men som sagt, hon har surfat även i EU och då ska den kicka igång enligt lag.
Alternativen här är att Telia skitit i EU-lagen (mindre sannolikt) eller att GD-tanten skickat aktiverings-SMS för att låsa upp spärren och glatt surfat vidare.
Det finns ett tredje alternativ: AF IT-avdelning kan, på uppdrag av GD, ringt Telias kundtjänst och bett de ta bort detta lagstadgade tak från hennes abonnemang. Detta är dock lite shady då EU kräver spärren. Så jag är tveksam till detta scenariot, men i så fall måste GD uttryckligen ha sagt "Ja jag är medveten om att det är svindyrt men jag vill kunna surfa ändå utan att behöva skicka bekräftelse-SMS hela tiden." Vilket är lika illa det.