2013-08-25, 21:37
Medlem
Jag tror hon är oskyldig

Jag tror även henne bror är oskyldig
Citera
2013-08-25, 21:38
Medlem
Hörde från en "andrahandskälla" att hon var extremt impopulär bland de anställda. Samt att hon hade varit så dyngrak under under en kväll på Almedalsveckan att hon hade blivit utkastad från någon krog i Visby.

Någon som vet mer ?
Citera
2013-08-25, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixlar
Inte för att jag orkar göra det..men borde det inte gå att begär ut specificerade fakturor och loggar ifrån hennes mobildatshistorik? Lär ju vara en hel del facebook och instagram med matbilder och sånt som klimakteriekossor gillar...

Nej, vi kan aldrig se vika appar eller sidor folk har surfat på, möjliget att FRA kan ta fram de uppgifterna. Men inte vi å teleoperatören.
Jag jobbar för en av de stora operatörerna och dataroaming fungerar så här.

Sedan juli 2010 är det EU-lag på att det ska slå in en maxprisspärr när man uppnått 550 kronor när man surfar i ett EU-land. Hos operatören jag jobbar på är detta maxpristak aktivt för hela världen sedan juli 2011.
Med tanke på att tanten surfat i EU sedan 2010 borde den lagstadgade maxprisspärren slagit i hos henne när hon surfat i Europa. Då måste man själv skicka ett SMS för att låsa upp spärren och surfa vidare. Så att hon inte har varit medveten om vad det kostar att surfa utomlands tror jag inte på.

Nu vet jag inte om även Telia utvidgat detta maxpris till att gälla i hela världen. Men som sagt, hon har surfat även i EU och då ska den kicka igång enligt lag.
Alternativen här är att Telia skitit i EU-lagen (mindre sannolikt) eller att GD-tanten skickat aktiverings-SMS för att låsa upp spärren och glatt surfat vidare.

Det finns ett tredje alternativ: AF IT-avdelning kan, på uppdrag av GD, ringt Telias kundtjänst och bett de ta bort detta lagstadgade tak från hennes abonnemang. Detta är dock lite shady då EU kräver spärren. Så jag är tveksam till detta scenariot, men i så fall måste GD uttryckligen ha sagt "Ja jag är medveten om att det är svindyrt men jag vill kunna surfa ändå utan att behöva skicka bekräftelse-SMS hela tiden." Vilket är lika illa det.
Senast redigerad av 85f1.8 2013-08-25 kl. 21:47.
Citera
2013-08-25, 21:45
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixlar
Inte för att jag orkar göra det..men borde det inte gå att begär ut specificerade fakturor och loggar ifrån hennes mobildatshistorik? Lär ju vara en hel del facebook och instagram med matbilder och sånt som klimakteriekossor gillar...
Bra idé! Vid en närmare granskning tror jag dock att betydligt större pinsamheter än Facebook, Instagram och matbilder skulle dyka upp. En och annan " ToyBoy"?
Citera
2013-08-25, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Bra idé! Vid en närmare granskning tror jag dock att betydligt större pinsamheter än Facebook, Instagram och matbilder skulle dyka upp. En och annan " ToyBoy"?

Tyvärr. Vi kan bara se vilken tid de kopplat upp sig, hur länge de var online och hur mycket data de förbrukade.
Citera
2013-08-25, 21:59
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Många arbetsgivare tillåter att man använder tjänsteluren på fritiden. Du får ringa och surfa gratis. Det är ett bra sätt att ha anställda som ALLTID är nåbara. Företagen betalar en fast månadsavgift per abonnemang till operatören. Kostar inget för företaget att folk ringer på fritiden.

I detta fallet så var dock riktlinjerna att du inte skall surfa utomlands. Så på sätt och vis har du rätt.

Fast det där spelar ingen roll - skattemyndigheten anser att detta är en förmån och ska förmånsbeskattas.
Citera
2013-08-25, 22:01
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
hur kan man ha en så hög post utan att veta vad roaming är?

Tja, det fanns ju nån som var näringsminister som inte visste hur man skötte ett företag vill jag minnas.
Citera
2013-08-25, 22:49
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerGregerxD
Men visst, får man ut 141k i månaden så biter man väl sig fast.. Det stinker verkligen egoistisk karriärskvinna om henne, är det verkligen den sortens person vi behöver för att tackla landets arbetslöshet? Det märks så tydligt på henne att hon bara är intresserad av att casha in, när hon istället borde komma med kompetenta och FUNGERANDE strategier för att hjälpa folk till arbete.
Verkligen. Stackarn tycker det är "tråkigt" att endast tjäna näst mest, ynka 142000, av alla regeringschefer. fy fan för såna människor.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bara-tva-kvinnor-bland-de-tio-hogst-betalda/
Citera
2013-08-25, 22:59
Medlem
Vi behöver nog inte ligga vakna av oro för den giriga subbans framtida ekonomi.

Hon lär få en smaskig fallskärm på ett par miljoner och inom några veckor har hon befordrats till generaldirektör eller landshövding.

Det är så giriga och illojala pampar "bestraffas"
Citera
2013-08-25, 23:12
Medlem
dansunds avatar
Ofattbart att en så stor myndighet har sån dålig internkontroll! Normalt på myndigheter sätter man upp beloppsgränser i attestflödet. När en faktura kommer in skannas den eller så har man ett system som kan fånga upp elektroniska fakturor. När det gäller periodiska/återkommande fakturor från en leverantör (t.ex hyror, telefon etc) sätter man upp en beloppsgräns och om fakturan understiger gränsen går den direkt till utbetalning om beloppet är högre går den vidare för attest till rätt person. Hur som helst måste ju fakturor godkännas innan de betalas. Dessutom borde man väl ha någon slags löpande uppföljning som stäms av mot budgeterade kostnader. Det verkar vara problem på många nivåer. Antagligen bollar de med så stora belopp inom myndigheten att de inte prioriterar uppföljning av administrativa kostnader.

Oavsett hur de har skött det är det generaldirektören som har ansvar för att det byggs upp system för intern kontroll, så generaldirektören kan aldrig komma ifrån att hon /han har ansvaret.
Citera
2013-08-25, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 85f1.8
Nej, vi kan aldrig se vika appar eller sidor folk har surfat på, möjliget att FRA kan ta fram de uppgifterna. Men inte vi å teleoperatören.
Jag jobbar för en av de stora operatörerna och dataroaming fungerar så här.

Sedan juli 2010 är det EU-lag på att det ska slå in en maxprisspärr när man uppnått 550 kronor när man surfar i ett EU-land. Hos operatören jag jobbar på är detta maxpristak aktivt för hela världen sedan juli 2011.
Med tanke på att tanten surfat i EU sedan 2010 borde den lagstadgade maxprisspärren slagit i hos henne när hon surfat i Europa. Då måste man själv skicka ett SMS för att låsa upp spärren och surfa vidare. Så att hon inte har varit medveten om vad det kostar att surfa utomlands tror jag inte på.

Nu vet jag inte om även Telia utvidgat detta maxpris till att gälla i hela världen. Men som sagt, hon har surfat även i EU och då ska den kicka igång enligt lag.
Alternativen här är att Telia skitit i EU-lagen (mindre sannolikt) eller att GD-tanten skickat aktiverings-SMS för att låsa upp spärren och glatt surfat vidare.

Det finns ett tredje alternativ: AF IT-avdelning kan, på uppdrag av GD, ringt Telias kundtjänst och bett de ta bort detta lagstadgade tak från hennes abonnemang. Detta är dock lite shady då EU kräver spärren. Så jag är tveksam till detta scenariot, men i så fall måste GD uttryckligen ha sagt "Ja jag är medveten om att det är svindyrt men jag vill kunna surfa ändå utan att behöva skicka bekräftelse-SMS hela tiden." Vilket är lika illa det.

Dom där spärrarna fungerar fruktansvärt dåligt, så jag tror helt sonika ingen spärr slagit in.
Citera
2013-08-25, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
hur kan man ha en så hög post utan att veta vad roaming är?

Menar du att man ska veta allt bara för att man har en hög post?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in