2013-08-22, 19:14
Medlem
Hejsan!
För en vecka sedan köpte jag en raspberry pi som jag skulle använda som mediacenter.
Efter att ha installerat Raspbmc på den och allt var frid och fröjd. Men nu skulle jag även vilja ha den som torrentserver så att jag skulle slippa ha på min desktop för att ladda ner film, så jag installerade transmission och efter många om och men slapp jag även in via webUI. Laddade även ner än Remote GUI som jag hittade, den kan ansluta och så.
Nu när jag skulle ladda ner en torrent bara för att se om allt funkade så hann den ladda ner en liten del (ibland även 4mb), och efter det fick jag bara error och felmeddelande "Permission denied (/path/to/torrent.exe)" och jag hittar inget fel någonstans!
Någon vänlig linux-guru som kan hjälpa?
Citera
2013-08-22, 20:13
Moderator
vhes avatar
Kör ls -al i torrentbiblioteket och posta output här.

Vet du vilken användare din torrent-demon kör som?
Citera
2013-08-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Kör ls -al i torrentbiblioteket och posta output här.

Citat:
pi@raspbmc:/media/MEDIA/download$ ls -al
total 4
drwx------ 1 pi pi 0 Aug 22 18:25 .
drwx------ 1 pi pi 4096 Aug 22 18:10 ..
drwx------ 1 pi pi 0 Aug 22 18:25 incomplete

Jag hoppas det är detdär du menar, är ganska ny inom linux, men jag lär mej så de knakar

Citat:
Vet du vilken användare din torrent-demon kör som?

Har egentligen ingen aning, men jag skulle tro att det är debian-transmission, har iallafall läst det någonstans
Citera
2013-08-22, 20:52
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritzel
Jag hoppas det är detdär du menar
Det var precis det jag menade.

Citat:
Har egentligen ingen aning, men jag skulle tro att det är debian-transmission, har iallafall läst det någonstans

Det låter rimligt. Det betyder att användaren som transmission kör som inte har skrivaccess till biblioteket du försöker spara dina torrents i. Det är konsistent med felmeddelandet, så det låter troligt.

Det finns flera lösningar, men den enklaste är följande:
Kod:
chmod -R a+rwx /media/MEDIA/download

Detta kommer ge alla rättigheter att göra vad de vill (läsa, skriva, skapa nya filer) i biblioteket du försöker ladda ner till. Skriv gärna man chmod och läs innan du kör - så du förstår vad det är jag föreslår att du gör.

En mer korrekt lösning är att se till att bara du och användaren som kör transmission har access till biblioteket, men det orkar jag inte leta upp exakt rätt kommandon för.
Om du tycker du orkar kan du försöka klura ut det själv. Läs på om grupper, användare och filrättigheter. Du kan börja här: http://en.wikipedia.org/wiki/Filesystem_permissions, samt mansidorna för chmod, addgroup och chown.
Citera
2013-08-22, 23:17
Medlem
Kommandot lät bra, och det fungerar på allt utom /media/MEDIA/!
Kan inte ändra något där, jag får inget felkommando, det händer bara inget.
Jag testade att se var och vilket filformat min hårddisk var ->
Citat:
pi@raspbmc:~$ df -T
Filesystem Type 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/mmcblk0p2 ext4 7585484 1034692 6165464 15% /
/dev/mmcblk0p1 vfat 70561 5977 64584 9% /boot
/dev/sdb1 fuseblk 15632384 4547584 11084800 30% /media/564E-E3C2
/dev/sda1 fuseblk 976760000 382436264 594323736 40% /media/MEDIA

Har aldrig hört talas om fuseblk, så jag kollade upp det, men de blev ja ju inget klokare på.
Borde kanske tillägga att det är en extern hårddisk.
Citera
2013-08-23, 00:20
Moderator
vhes avatar
Citat:
Har aldrig hört talas om fuseblk, så jag kollade upp det, men de blev ja ju inget klokare på.
Borde kanske tillägga att det är en extern hårddisk.

Hmm, tja, då tror jag att jag vet ungefär vad problemet är, men tyvärr inte exakt vad du skall göra åt det. Problemet är att hårddisken är en NTFS-disk (alltså filsystemet Windows använder) - och sådana kan man inte använda Linux filrättigheter på. Som den är monterad nu så kan bara root skriva till den, skulle jag tro.
Det går säkerligen att montera den så att användare får skriva till den, men jag är osäker på hur. Googla på saker i stil med "mount ntfs disk read/write for users" eller så, så kanske du hittar något. Kan vara värt att ta med termen "fuseblk" i sökningen. Eller vänta på att någon mer insatt än jag dyker upp i tråden :-)
Citera
2013-08-23, 09:16
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Hmm, tja, då tror jag att jag vet ungefär vad problemet är, men tyvärr inte exakt vad du skall göra åt det. Problemet är att hårddisken är en NTFS-disk (alltså filsystemet Windows använder) - och sådana kan man inte använda Linux filrättigheter på. Som den är monterad nu så kan bara root skriva till den, skulle jag tro.
Det går säkerligen att montera den så att användare får skriva till den, men jag är osäker på hur. Googla på saker i stil med "mount ntfs disk read/write for users" eller så, så kanske du hittar något. Kan vara värt att ta med termen "fuseblk" i sökningen. Eller vänta på att någon mer insatt än jag dyker upp i tråden :-)
Det är bara att ange med mount vilka/vem som ska få skriva till den.
Exempel:
Kod:
mount -t ext4 -o umask=0022,gid=groupid,uid=userid
Varje parameter till -o är valfri, men om inget anges används standard, som då är root:root.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in