• 1
  • 2
2013-08-22, 18:07
Medlem
Har hittat en varsin kula/knöl under vardera käkben. De går att flytta och röra på. Kan inte riktigt uppskatta storlek men säg 1-1,5 cm i diamater. Gömmer sig typ djupare under käkbenet. Den på höger sida är lite öm vänstra ingenting. Vad kan det vara? Har länge i cirka ett halvår om inte mer haft äckliga klumpar av saliv när jag vaknar och harklar en del. Någon som har samma?
Citera
2013-08-22, 18:17
Medlem
CaptainHeros avatar
Hej
Det kan vara en cysta (vätskefylld hålrum i käken med bakterier och var). Enklaste för dig är att ringa din tandläkare alt. vårdcentralen och rådfråga dom. Ring hellre nu än att vänta ett halvår till. Jag hoppas att det löser sig för dig.
Citera
2013-08-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainHero
Hej
Det kan vara en cysta (vätskefylld hålrum i käken med bakterier och var). Enklaste för dig är att ringa din tandläkare alt. vårdcentralen och rådfråga dom. Ring hellre nu än att vänta ett halvår till. Jag hoppas att det löser sig för dig.
Hej och tack för svar. Jag vet att jag en trasig tand på den sida och en visdomstand som växt fel vet inte om det kan ha med saken att göra.
Min kula sitter längst ned enligt bild

http://www.solunetti.fi/tiedostot/do...kirauhaset.jpg
Citera
2013-08-22, 18:21
Medlem
siarens avatar
Det är med största sannolikhet lymfkörtlar.

Friska körtlar kan inte kännas, men om du har haft t.ex. en influensa, förkylning eller dy kan de svullna upp och det kan sedan ta uppemot en månad innan de försvinner igen. Ibland stannar i sitt förstorade stadium, vilket verkar ha hänt på din vänstra sida.
Citera
2013-08-22, 18:24
Medlem
siarens avatar
Svullar "kulorna" upp mer i samband med att du äter?
Citera
2013-08-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Det är med största sannolikhet lymfkörtlar.

Friska körtlar kan inte kännas, men om du har haft t.ex. en influensa, förkylning eller dy kan de svullna upp och det kan sedan ta uppemot en månad innan de försvinner igen. Ibland stannar i sitt förstorade stadium, vilket verkar ha hänt på din vänstra sida.
Ok. Det är ju möjligt. Dock kände jag den nör jag pillade för två månader sedan. Har inte varit sjuk sedan i början på maj. Då jag hade väldigt mkt hosta mm.

Är det värt att gå till läkaren? Känner ju mig rätt trött efter en halv arbetsdag men det kan ha med ångesten/dålig sömn och kost att göra med.
Citera
2013-08-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Svullar "kulorna" upp mer i samband med att du äter?
Ingenting jag har tänkt på faktiskt. Jag misstänker inte det. Vad tänkte du på?
Citera
2013-08-22, 18:32
Medlem
siarens avatar
Eftersom du skriver att knölarna är in under käkbenet förmodar jag att det skulle kunna vara gl. sublingualis vilket är en av de majora spottkörtlarna (se din tidigare bild). Spottsten kan leda till att körteln svullnar upp i samband med måltid. Saliv bildas men inte kan ta sig ut pga obstruktion och körteln blir större och större.

Är tillståndet permanent är mitt hetaste tips fortfarande att det är en svullen lymknuta. Är du magerlagd kan du sannolikt hitta liknade knutor i ljumskarna och under armarna!

Man gör vanligtvis ingenting åt tillståndet så länge det inte hindrar normal funktion eller är estetiskt hämmande.
Citera
2013-08-22, 18:33
Medlem
CaptainHeros avatar
http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-r...m-ger-problem/

Enligt den bilden så ser det ut som om lymfkörtlarna är involverade, enklast hade varit att du imorgon ringer till vårdcentralen och får en tid där du berättar om dina problem och säger att du har haft problem med visdomständerna samt har en trasig tand. Säg också att du har svullna lymfkörtlar.
Citera
2013-08-22, 18:41
Medlem
Vårt att nämna är att på höger sida då så knastar min käke väldigt mycket och får pip i höger öra av det. Detta sker när jag skjuter fram köken som har blivot ett ticks mer eller mindre.
Citera
2013-08-22, 18:46
Medlem
Snyggs avatar
Svullna körtlar. Brukar svälla när man har nån infektion i närheten t.ex.
Citera
2013-08-22, 18:47
Medlem
candystashs avatar
En nära vän till mig hade också svullna lymphkörtlar förut. Han tänkte in mycket på det utan visade oss att han kunde röra dem, det syntes mycket. 2-3 dagar senare hade han körtelfeber och var extremt sjuk i en vecka.
Vi andra blev inte smittade som tur var även om det kan smitta ganska lätt. Bunkra upp med näsdukar och alvedon i värsta fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in