• 1
  • 2
2013-08-23, 01:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Det r ju tolkningen i socialtjnstlagen som jag refererar till. Ngot generellt "samboavtal" existerar inte enligt lag och det str inget i sjlva sambolagen nej. Men nr det gller frsrjningsstd s r det ju lagen som sger att sambo r frsrjningspliktig. Allts fr man inga bistnd ven om man verklagar om sambon kan frsrja dem bda s att de fr ett sambo-existensminimum. Vid indrivning av skuld via kronofogden r sambon ven dr frsrjningspliktig. Man kan inte krva ngra pengar av sambon, men om sambon kan frsrja dem bda och ev barn med sin ln s utmter KFM hela lnen hos den som r skuldsatt. S det finns utrymmen i lagen som gr sambon frsrjningspliktig. Kanske skulle uttryckt mig "Enligt alla myndigheter".

"Men nr det gller frsrjningsstd s r det ju lagen som sger att sambo r frsrjningspliktig"

Nej, det sger inte lagen.
Citera
2013-08-23, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Men nr det gller frsrjningsstd s r det ju lagen som sger att sambo r frsrjningspliktig"
Nej, det sger inte lagen.
Nej men den r skriven s att den skall tolkas som s. Tycker ocks att det r knepigt, men detta r fr att skattemedel ska bli bidrag som allra sista utvg.
Citera
2013-08-23, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Kan man inte skriva ett inneboendekontrakt s att du p s vis blir "skyldig" att betala hyra? Googla det.

Det gr knappast gra i efterhand.

Socialen antecknar saker och om de har i sina papper att TS och hans tjej r sambos s funkar det inte att efter ett tag komma och sga att de bara r inneboende.

Det r samma sak s lnge man bor kvar hemma - det r i princip omjligt att f "hyran" betald om man bor hemma ven om man rkar betala hyra.
Citera
2013-08-23, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Kan man inte skriva ett inneboendekontrakt s att du p s vis blir "skyldig" att betala hyra? Googla det.

Socialen har sett det dr tricket frut. Kanske skulle funka om det hade varit frga om ett homo-frhllande eller vldigt stor ldersskillnad men soc lr knappast g p det i det hr fallet.

Det enda sttet att komma runt det blir antagligen att skriva dig hos frldrarna och upprtta ett hyreskontrakt med dom.
Senast redigerad av BallaRune 2013-08-23 kl. 09:31.
Citera
2013-08-23, 12:23
Bannlyst
verklaga till lnsrtten, s vinner du. Jag har vunnit varje gng... De kr med sna grejer. Gr din tjej p CSN?
Citera
2013-08-23, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Socialen har sett det dr tricket frut. Kanske skulle funka om det hade varit frga om ett homo-frhllande eller vldigt stor ldersskillnad men soc lr knappast g p det i det hr fallet.

Det enda sttet att komma runt det blir antagligen att skriva dig hos frldrarna och upprtta ett hyreskontrakt med dom.

Men lnsrtten kommer att ge dem rtt... frstr du vl. Dr kan de inte pst att saker bara r ett trick, utan mste utg frn formella fakta.

edit: sg att det r slut nu, men har valt att bo inneboende. Och s skriver ni ett avtal dr du betalar din del av hyran - fr ett rum t.ex.

Theat's it!

Jag kan lova dig att det fungerar! Se bara till att verklaga om du fr om du fr avslag. Det r jtteltt. Bara skriva en handskriven lapp och lmna in till dem p soc, dr du frklarar det jag nyss jag.

"Hrmed verklagar jag eftersom..."

namnteckning
Senast redigerad av micehunter 2013-08-23 kl. 12:30.
Citera
2013-08-25, 13:37
Medlem
exquisitelys avatar
Jag trodde att det bara r gifta makar som har frsrjningsplikt och inte de som r sambos?

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
u53rn4m3

"Och som sambo har man frsrjningsplikt."

Det finns inte uttryckligen skrivet i ngot lagrum, det r kommunernas/socialnmndernas tolkning av socialtjnstlagen i samband med frsrjningsstd. Det finns ingen generell lagstadgad frsrjningsplikt mellan sambor, att jmfra med frsrjningsplikten mellan gifta par.
Du har i en annan trd skrivit "Sambon r enligt lag skyldig att frsrja sin partner" Nu frgar jag dig, enligt vilken lag?

Socialsekreterarna har lrt sig att upprepa "som sambo har man frsrjningsplikt" likt korkade papegojor, utan att frst innebrden av vad de sjlva sger.

Soc vill naturligtvis slippa betala ut pengar s lng det bara gr och drfr kr som med sdana felaktigheter. Folk som inte r plsta och inte str p sig blir drfr "lurade" p det hr viset.
Senast redigerad av exquisitely 2013-08-25 kl. 13:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in