2013-08-22, 10:05
Medlem
Har en fråga gällande min semester. Nu i sommar var jag borta på drygt 14 dagars semester. Enligt de lönespecifikationer som jag har fått hem innan detta, hade jag 25 dagars betald semester, varav en total intjänad semesterlön på 17723:-.

När lönespecifikationen idag dök upp, står det att de semesterpengar jag fått under juli då jag var på semester, enbart är 3554:-. Hur fungerar det? Om vi säger att jag nu tog 14 dagar och i så fall har 11 dagar kvar, hur kan då det totalt bli 17723:-?

Någon som kan förklara?
Citera
2013-08-22, 10:09
Medlem
trashywhitegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkmf
Har en fråga gällande min semester. Nu i sommar var jag borta på drygt 14 dagars semester. Enligt de lönespecifikationer som jag har fått hem innan detta, hade jag 25 dagars betald semester, varav en total intjänad semesterlön på 17723:-.

När lönespecifikationen idag dök upp, står det att de semesterpengar jag fått under juli då jag var på semester, enbart är 3554:-. Hur fungerar det? Om vi säger att jag nu tog 14 dagar och i så fall har 11 dagar kvar, hur kan då det totalt bli 17723:-?

Någon som kan förklara?

Om du har rätt till 25dagars semester på 1 år betyder det att du först måste arbeta under 1år innan den rättigheten blir sann. Om du endast har arbetat under 6månader har du endast "tjänat in" 12,5dagars semester.

Antagligen har din arbetsgivare specificerat att du har "tjänat in" ett helt års semester men för den sakens skull behöver du inte ha utnyttjat densamma ännu.
Citera
2013-08-22, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trashywhitegirl
Om du har rätt till 25dagars semester på 1 år betyder det att du först måste arbeta under 1år innan den rättigheten blir sann. Om du endast har arbetat under 6månader har du endast "tjänat in" 12,5dagars semester.

Antagligen har din arbetsgivare specificerat att du har "tjänat in" ett helt års semester men för den sakens skull behöver du inte ha utnyttjat densamma ännu.

Jag började jobba på den här arbetplatsen förra våren. Har alltså tjänat ihop 25 dagar, som alltså också är betalda, under det året som gått. Så in i den nya perioden, hade jag de dagarna och pengarna.

Så hade förväntat mig en betydligt större summa på lönen. Därför jag blir paff.

Har ju dessutom bara tagit 14 dagar nu, för att jag ska ha några dagar kvar framåt jul och nyår.
Citera
2013-08-22, 10:12
Medlem
Citat:

Någon som kan förklara?

Enligt ditt avtal så har du antagligen rätt till 25 betalda semesterdagar per år. Har du inte jobbat hela året så blir det inte full pott utan bara så mycket som du har jobbat.
Semesterlönen som du jobbat ihop är vad den är och summan slås ut på antalet dagar du är ledig.
I detta fall är det 17723/25, så får du fram vad du får för en semesterdag. Detta borde ge en semesterlön på 9925 kr för de 14 dagar du var ledig.

Antagligen så har det blivit något fel, ring löneavdelningen o fråga.

Du borde även kolla minsta antal pengar man kan få på en dag för 709 kr per dag låter lite.
Det brukar finnas en minimigräns för vad man ska få i semesterpeng per dag. Kolla upp det.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2013-08-22, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Enligt ditt avtal så har du antagligen rätt till 25 betalda semesterdagar per år. Har du inte jobbat hela året så blir det inte full pott utan bara så mycket som du har jobbat.
Semesterlönen som du jobbat ihop är vad den är och summan slås ut på antalet dagar du är ledig.
I detta fall är det 17723/25, så får du fram vad du får för en semesterdag. Detta borde ge en semesterlön på 9925 kr för de 14 dagar du var ledig.

Antagligen så har det blivit något fel, ring löneavdelningen o fråga.

Du borde även kolla minsta antal pengar man kan få på en dag för 709 kr per dag låter lite.
Det brukar finnas en minimigräns för vad man ska få i semesterpeng per dag. Kolla upp det.

Rätta mig om jag har fel.

Läs mitt svar ovan. Men ja, jag tycker också att det låter väldigt lite.
Citera
2013-08-22, 10:20
Medlem
Citat:
Läs mitt svar ovan. Men ja, jag tycker också att det låter väldigt lite.

Ja, då borde du ha mer i potten.
Ring löneavdelningen.
Citera
2013-08-22, 14:53
Medlem
Rennetts avatar
Citat:

Någon som kan förklara?

Drygt 14 dagar? Normalt är väl att man får semesterlön måndag-fredag, även om man i vanliga fall jobbar lördag-söndag och är ledig i veckan. Av "drygt 14 dagar" semester så återstår alltså kanske 10 dagar betald semester. Men det är ändå väldigt litet. Är det före skatt? I så fall motsvarar det en veckas semester. Är det efter skatt? Då stämmer det inte på något som helst sätt (motsvarar ca 6 ¼ dag).

EDIT: På en bra lönespec så framgår det hur många betalda semesterdagar du har kvar.
Citera
2013-08-22, 15:01
Medlem
speeeds avatar
Det är inte så att du har månadslön?

Och att du fått betalt för hela månaden + semesterersättning?

dvs, du har fått 253 kr/semesterdag i extra ersättning + vanlig lön för dessa lediga dagar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in