Citat:
Ursprungligen postat av
jkmf
Har en fråga gällande min semester. Nu i sommar var jag borta på drygt 14 dagars semester. Enligt de lönespecifikationer som jag har fått hem innan detta, hade jag 25 dagars betald semester, varav en total intjänad semesterlön på 17723:-.
När lönespecifikationen idag dök upp, står det att de semesterpengar jag fått under juli då jag var på semester, enbart är 3554:-. Hur fungerar det? Om vi säger att jag nu tog 14 dagar och i så fall har 11 dagar kvar, hur kan då det totalt bli 17723:-?
Någon som kan förklara?
Enligt ditt avtal så har du antagligen rätt till 25 betalda semesterdagar per år. Har du inte jobbat hela året så blir det inte full pott utan bara så mycket som du har jobbat.
Semesterlönen som du jobbat ihop är vad den är och summan slås ut på antalet dagar du är ledig.
I detta fall är det 17723/25, så får du fram vad du får för en semesterdag. Detta borde ge en semesterlön på 9925 kr för de 14 dagar du var ledig.
Antagligen så har det blivit något fel, ring löneavdelningen o fråga.
Du borde även kolla minsta antal pengar man kan få på en dag för 709 kr per dag låter lite.
Det brukar finnas en minimigräns för vad man ska få i semesterpeng per dag. Kolla upp det.
Rätta mig om jag har fel.