2013-08-21, 21:07
Medlem
hubbe92s avatar
Hej, Fick hem dessa idag http://www.careofcarl.com/sv/artikla...oot-wheat.html
Är väldigt nöjd måste jag säga!

Jag vill förstås att dom ska klara sig så länge som möjligt. Förra vintern hade jag ett par 'Dockers', men efter att dom blivit smutsiga så förslog ett butiksbiträde att jag skulle skrubba dom med en ofärgad handduk. Men tyvärr så försvann nästan all färg efter ett tag.
Så jag vill inte att mina nya ska utsättas för samma öde!

Så finns det någon här på forumet med erfarenhet utav dessa?
En kille sa till mig att man skulle använda impregneringsspray 3 gånger innan man började använda dom, stämmer det tro?
Bör jag använda något vax?
Hur rengjorde ni era?

Mvh
Citera
2013-08-21, 21:18
Bannlyst
Grattis du har gjort samma fel som oss alla andra dom där kängorna ska man bara gå i när det är torrt väglag annars blir dom snabbt fula av väta och salt å skit och omöjligt att få fina igen.

Läste mer noggrant nu du har alltså gjort felet och gör om det igen
Impregneringsspray kommer få dom mörka och fula, något hårt vax eller Stearin, kanske kan funka.

I vinter blir det Get A Grip kängor med en tjock socka, riktiga kängor som man kan putsa upp när dom blir skitiga, ligger skapligt i pris med tror jag gav 15-1600:-
Senast redigerad av InteEnChans 2013-08-21 kl. 21:33.
Citera
2013-08-21, 21:38
Medlem
auktors avatar
jag använder kängor dagligen, använt under ca 2års period. allt från gå i kostym till att traska genom kärr.

har 2 par "british assault boots", och jag anser dem är riktigt sköna o sitter ett med foten, har tåhätta o fyller alla krav och lite till. har prövat ett flertal olika kängor, men i regel så är militärkängor dem som är mest prisvärda.

jag brukar använda minkfett på burk, rikligt lager och smörjer dem, extra över sömmar och där det behövs. blir i regel varannan månad ungefär. rikligt med fett så dem blir vita, ställer dem i solen eller på nått annat någorlunda varmt ställe, helt oerhört vad läder kan suga åt sig när det är torrt. sen blir dem som nya, mjuka o flexibla. hållbara och vattentäta.

använder också KIWI shoe polish, för att bibehålla den svärtan i dem.

något jag lärt mig, det är att fett och vax fungerar väldigt mycket bättre än nån jäkla impregneringsspray. håller ej ecco skovårdsprodukter högt för den delen heller.
Citera
2013-08-21, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteEnChans
Grattis du har gjort samma fel som oss alla andra dom där kängorna ska man bara gå i när det är torrt väglag annars blir dom snabbt fula av väta och salt å skit och omöjligt att få fina igen.

Impregneringsspray kommer få dom mörka och fula, något hårt vax eller Stearin, kanske kan funka.

I vinter blir det Get A Grip kängor med en tjock socka, riktiga kängor som man kan putsa upp när dom blir skitiga, ligger skapligt i pris med tror jag gav 15-1600:-

Vilket jävla skitsnack!

TS,
Du behöver inte göra så mycket. Jag har haft många timbs genom åren (köpte mina första par för över 15 år sedan). Jag kör bara med (en fräsch, vattendränkt) disktrasa och torkar av med diskhanduken. Viola, done. Jag kan fota ett par som är ~5 år gamla om du inte tror mig.
Använda i allt från ösregn till smutsigt snöslask.

Edit,
Jag har haft 3-4 par av exakt samma modell genom åren.
Senast redigerad av DellMannen 2013-08-21 kl. 21:59.
Citera
2013-08-21, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DellMannen
Vilket jävla skitsnack!

TS,
Du behöver inte göra så mycket. Jag har haft många timbs genom åren (köpte mina första par för över 15 år sedan). Jag kör bara med (en fräsch, vattendränkt) disktrasa och torkar av med diskhanduken. Viola, done. Jag kan fota ett par som är ~5 år gamla om du inte tror mig.

Edit,

Jag har nog mina ligger i någon garderob någonstans, ser förjävliga ut och på dom biter ingen disktrasa det kan jag lova dig!
Citera
2013-08-21, 22:12
Medlem
hubbe92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DellMannen
Vilket jävla skitsnack!

TS,

Edit,
Ah, tack ska du ha! En annan Timberlandälskare ser jag.
Låter enkelt och bra, hur ofta använder du impregneringssprayen?

Hur tidigt börjar du använda dina? när första snön kommer eller använder du dom på hösten också?

Ja det hade varit roligt att se bilden.
Citera
2013-08-21, 22:30
Medlem
curiamobiliums avatar
Gå in till en butik som säljer dom eller ring till generalagenten och fråga. Fråga inte ngn extraanställd i butiken utan ta reda på om hon vet vad som gäller. Impregnera dem. Om de är blöta skall de torka. Är de blöta inne i skall du tidningspapper Vill du behålla formen skoblock
Använd specialkräm som återställer och impregnerar. Rugga därefter upp ytan med mockaborste.
Innan du börjar med impregneringen bör du först borsta av skon med en mockaborste för att rugga upp ytan och bli av med smuts. Om du har fått någon fläck på skon kan du försöka ta bort den med ett ”mockagum”. För en djupare rengöring kan du använda dig av ett mockaschampo.
Impregnera därefter skon med mockaspray för att återställa den och skydda mot väder och vind. Nubuck går också att putsa med ett fett som har en hög grad av bivax som gör att skinnet blir smidigt. Undvik andra sorters fett då de ofta skapar en glansig yta vilket du inte vill ha på dina nubuckskor.
Låt därefter torka i rumstemperatur med skoblock i.
Om du är osäker på om skon behöver impregneras eller ej så kan du prova att stänka lite vatten på den. Om vattnet sugs upp av skon kan det vara bra att behandla den med lite impregneringsspray.
Citera
2013-08-21, 22:38
Medlem
EvilGuys avatar
Du borde ta dig till USA nästa gång, det är inget problem att hitta flera olika Timberland-modeller för runt $100 på outlet malls.
Citera
2013-08-22, 00:25
Medlem
Citat:
Jag har nog mina ligger i någon garderob någonstans, ser förjävliga ut och på dom biter ingen disktrasa det kan jag lova dig!

Då får du väl ge fan i att trampa i riktiga snaskigheter och/eller ta lite hand om dina timbs i framtiden. Jämfört med Caterpillar och dylikt (liknande design) så håller Timberland totalt överlägsen kvalité. Förstår inte vad fan du utsatt dina för, tycker nästan synd om dem.
Citera
2013-08-22, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe92
Ah, tack ska du ha! En annan Timberlandälskare ser jag.
Låter enkelt och bra, hur ofta använder du impregneringssprayen?

Hur tidigt börjar du använda dina? när första snön kommer eller använder du dom på hösten också?

Ja det hade varit roligt att se bilden.

Timbs rules.

Absolut, kan jag fixa imon - lite sent nu. Påminn med ett PM om jag glömmer.

Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Du borde ta dig till USA nästa gång, det är inget problem att hitta flera olika Timberland-modeller för runt $100 på outlet malls.

Absolut, jag har bott i NYC och på Woodbury common Outlet (mega stort) en bit utanför New Jersey så köpte jag två par för $80 men då stod dollarn i 10-11kr (1999-2000).
Citera
2013-08-22, 07:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe92
Hej, Fick hem dessa idag http://www.careofcarl.com/sv/artikla...oot-wheat.html
Är väldigt nöjd måste jag säga!

Mvh

Jag har dem också

Citat:

Varför ska du komma och förstöra stämningen? Trött jag blir på er!

Senast redigerad av blabla12345 2013-08-22 kl. 07:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in