Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Kolla mitt inlägg ovanför detta om standardiserade mätinstrument.
Definition av skada/nytta är en överenskommelse mellan subjekt, dock så kan tolkningen utifrån denna definition leda till att en tolkar det som nytta och den andra som skada. Vem har objektivt rätt? Den som ligger närmast överenskommelsen om vad definitionen av skada/nytta är?
Hela mitt argument vilar på att eftersom det inte finns en extern källa till moral (Gud) så måste vi hitta (och har hittat) ett nytt mätinstrument. Vetenskap är den källan, vidare menar jag att man inte bör separera fakta och värderingar, då värderingar (moral) syftar till att definiera sedligt beteende, och det mest sedliga är maximera välbefinnandet, vidare har vi fakta (dock inte all fakta) som talar om vad som faktiskt är eftersträvansvärt när det gäller att maximera välbefinnandet. Detta är sant även för de mest barbariska kulturer, vars moral syftar att man ska leva ett plågsamt liv nu, för att i nästa liv skörda frukterna av att ha varit "moralisk", alltså är välbefinnande moralens huvudsyfte.
Det är av den anledningen inte rimligt att avfärda existensen av en objektiv moral med argumentet att det inte finns ett standardiserat mätinstrument, det hade varit ett rimligt argument om en människas kroppssammansättning var väsensskild ifrån en annans, det är den emellertid inte,
vi är alltså (till viss del) standardiserade mätinstrument. Blir du glad kan vi mäta hur det går till, det går också att mäta vad som gör en glad. Om det finns en källa till lycka som är gemensam för alla, t.ex. att inte bli satt i ett koncentrationsläger, som oavsett vad man har för subjektiv uppfattning om händelsen, är sant i den bemärkelsen att det inte finns objektiv fakta som visar motsatsen, så finns ingen grund för att det ska anses moraliskt korrekt.
Jag kan tillägga att jag inte argumenterar för en absolut moral, om bevis uppdagas som visar på att man visst blir lycklig av att gasas ihjäl, så är det väl så, poängen jag vill göra är att oavsett vad jag/du tror kommer göra mig lycklig, så finns det en objektiv källa (kroppen inkl. hjärnan) till vad som faktiskt är rätt väg till lycka. Och sedligt kan endast det vara som uppmuntrar till lycka/välbefinnande.
Vem som har objektivt rätt är den med objektiv fakta som stödjer påståendet, det är sant för alla diskussioner. Varför bryr vi oss inte om någon som säger att man inte bör göra något riskfyllt om himlakropparna inte ligger i rätt position? Ingen objektiv fakta stödjer det påståendet. Varför, med samma princip, ska man lyssna på någon som säger att man kan vara moralisk, oavsett hur mycket faktisk, mätbar, kroppslig och psykologisk skada man tillfogar?
Sen om du menar att det inte finns någon anledning att beakta vad som är moraliskt när man handlar så är det ett argument mot huruvida moral har någon relevans, inte huruvida det faktiskt finns en objektiv moral.
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Subjektiviteten ligger i själva tolkningen av definitionen av skada/nytta. I ditt resonemang utgår du enbart från smörätarens perspektiv (smör kan vara skadligt för denna då vi kan se detta i upprepningsbara resultat) finns det ett annat subjekt som upplever att denna smörätare piskar/slår/förpestar hans tillvaro så skulle han nog säga att det vore nyttigt om han dog.
Dock så håller inte ditt resonemang kopplat till moral då du inte kan mäta konsekvenser av en viss moral och säga att den ena moralen är skadlig och den andra nyttig då det finns oändliga nyanser/konsekvenser av ett specifikt handlande. (Hur mäter man nyttig/skadlig moral då?)
(Förstår inte vad du menar med första stycket, adresserar endast det andra.)
Titta på katolska kyrkans moral som förbjuder preventivmedel, eller islams som låter männen behandla kvinnor som husdjur. Det är relativt enkelt att mäta, och säga att det är dålig moral, det behövs bara ytterst elementära kunskaper inom biologi, patalogi och psykologi. Vi vet att frihet för den mänskliga organismen är att föredra framför fångenskap. Vi vet också att man - plågsamt - dör av AIDS och våra hjärnor (i en frisk individ) är inte konstruerade för att sträva efter en plågsam död. Du kan argumentera för att vetenskapen kan vara influerad av subjektivitet, men det är bara dålig vetenskap. Om du menar att det inte räcker att något är faktiskt dåligt för att det ska vara fel, så är du troende, då inga bevis i den fysiska verkligheten kommer vara tillräckliga för att övertyga dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Om jag börjar brinna, känner du då min smärta? Klart som fan att smärta är subjektivt (precis som nytta).
Det var inte frågan, och din motfråga har ingen relevans. Självklart är graden av uppfattad smärta subjektivt, men var är subjektiviteten i att nervtrådarna skickar objektivt bevisade,
faktiska signaler till hjärnan som registrerar objektivt bevisad,
faktisk smärta? Om du hade sett en människa brinna, och någon riktat en pistol mot ditt huvud och frågat; "har han ont?" hade du då svarat; "det är subjektivt"? Visserligen en något barnslig fråga, men du argumenterar med en barnslig relativism för att framstå som mer djupsinnig, när det i själva verket har motsatt effekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Så ok, om 50 miljoner tyskar tyckte det var nyttigt att döda 6 miljoner judar så är det objektivt moraliskt enligt dig? Är det mängden nytta mot skada du försöker mäta? I så fall är du ordentligt ute och cyklar. Om en majoritetsbefolkning känner mer "nytta" av att förtrycka en minoritet än minoriteten känner "skada" så är det=Objektiv moraliskt riktigt enligt dig?
Majoritetens opinion har ingen relevans, förstår inte hur du kan tolka vad jag skriver på det sättet, speciellt när jag menar att det finns en källa för objektiv moral (=oberoende av subjektiva uppfattningar). Läste idag att vi t.ex. inte blir lyckligare av att skaffa barn (
http://www.thepsychologist.org.uk/ar...ArticleID=1493), även om de allra flesta har en subjektiv åsikt som skiljer sig från detta faktum, så har dem inte rätt. Vad jag menar är att det inte bör (häng inte upp dig på bör) finnas en distinktion mellan faktisk skada/nytta och en moraliskt god/ond handling.
Dessutom finns belägg för att även om man vill döda, så strider det också mot vad människan faktiskt bör sträva efter (samarbete -
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12160756) för att vara så tillfreds med livet som möjligt. Alltså, även om Hitler trodde att han gjorde rätt, så finns ingen fakta som backar upp den uppfattningen, du verkar inte se något problem med att en subjektiv uppfattning inte har någon objektiv fakta som stödjer den, men jag har det.
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Hur mår ett subjekt objektivt sämre? Att du har forskningsresultat som påvisar att människor (subjekt) mår sämre av AIDS betyder väl inte att alla människor mår dåligt av det? Jag vet ju inte hur man mår när man har AIDS fören jag får det. Allt jag vet är hur andra subjekt uppfattar det, men dessa uppfattningar är just subjektiva.
Du argumenterar emot spagettimonstret, så du tycker att du lever i en objektiv verklighet, men samtidigt tycker du att alla ogrundade, subjektiva åsikter är relevanta. Innan du presenterar fakta som visar att det är möjligt att uppfatta AIDS som positivt, eller att den negativa känslan av att brinna bara är en åsikt, så finns ingen anledning att jag ska adressera dessa påståenden. Om en läkare säger att man kan bota cancer genom att äta äpplen så slutar man (även du) lyssna på honom, varför ska någon lyssna på dig när du argumenter för att man kanske inte alls mår sämre av AIDS?
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Jorden är inte rund. <--- Var detta påstående objektivt? Det är aldrig objektivt, subjekt kan enas om en definition/gemensam tolkning men det säger inget om själva objektet. Du måste skilja på objektet och tolkningen av objektet. En tolkning av ett objekt är alltid subjektivt.
Vetenskapsteori är egentligen utanför diskussionen, men för att säga; "det säger ingenting om objektet", så menar du att vi lika gärna kan anta att jorden är platt, och återigen är din argumentation inte till din fördel.
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Nej det är fortfarande din subjektiva tolkning. Om jag verkligen skulle vilja ha AIDS, jag kan inte vara utan AIDS, jag vill inte leva om jag inte får AIDS och till slut får det och blir överlycklig, håller fortfarande din "objektiva" bild då? Dock så vet jag inte vad AIDS har med moral att göra då konsekvenserna av AIDS kan påvisas genom upprepningsbara resultat, dock är själva tolkningen av sjukdomen som positiv/negativ fortfarande subjektiv.
Nu närmar du dig Hume och är/bör, ett förlegat argument. Men om vi säger att din tolkning av AIDS är positiv, varför skulle den tolkningen vara relevant när alla empiriska bevis talar för det motsatta? Om det som sagt visar sig att AIDS är positivt för
allas välbefinnande (föga troligt), så är det väl så, men ändå kommer min tes om moral - välbefinnande - objektiv fakta, stå sig.
Du verkar ha uppfattningen att för att du är i filosofiforumet så är alla åsikter plötsligt relevanta. Skriv i medicin och hälsa att det inte finns anledning att anta att AIDS, för nästa person som får det, kommer uppfattas som negativt och se vad du får för respons, du förtjänar inte bättre här. Värderar du alls empiriska bevis, kunskap, och logik, eller uppfattar du filosofin som en fristad, avskild från dessa begrepp? Du skriver att smärtan när man brinner är något av en åsikt, att vi inte kan säga att jorden
är rund, och att AIDS lika gärna kan vara en källa till lycka. Att du måste ta till dessa argument som stöd för att det inte går att säga Hitlers moral var fel, måste även du finna intressant.