2013-08-22, 09:21
Medlem
Charlie6789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julkalendern
Här kan vi göra det jag kallar Gellerfelts lackmustest. (Kritikern Mats Gellerfelt citerade en gång en text av Ebba Witt-Brattsröm som var mycket hatisk mot män med följande uppmaning: Byt nu ut ordet "män" mot ordet "judar" så skall vi se hur rolig den här texten är.)

Här kan vi göra samma sak. Byt ut ordet "Teodor Dante Stig-Matz" mot ordet "Hitlerdraken". Hur kul var den texten?

Citat:
Tänk för ett barn att växa upp med Jude till föräldrar. Tänk förvirringen det skulle skapa, tänk på den vrickade självbilden barnet skulle få. Tänk på alla hårda ord på skolgården – 90% av alla barn har trots allt helt normala föräldrar, som inte röstar på ett jude -parti.

Det kanske är dags att ta upp kampen ( Mein Kampf ) för dessa barn. Det kanske är dags att förbjuda judiska par att adoptera – och judinnor att inseminera. Det är möjligt att vi till och med borde införa någon sorts tvångssterilisation av dem. Även om dessa saker låter lite brutala, för att inte säga barbariska – så har vi gjort det förut, och när det handlat om andra delar av befolkningen så har judejävlarna alltid tyckt det varit bra. Det är ju trots allt för barnens skull. ("upp till kamp, zieg Heil " )
- See more at: http://möllan.nu/2013/08/21/ondagskr....52RD5Pml.dpuf

Haha ja det låter riktigt illa om man byter ut sverigedemokrat mot jude!
Citera
2013-08-22, 09:24
Medlem
Windchesters avatar
Vad kränkta alla blev. I klassisk PK-maner så tillåts inte en 19-åring att skoja i en krönika utan att ni ska gå i taket.

Nej men skämt å sido, grabben skriver en klyftig artikel där han vänder era argument mot er själva. Byter ni ut ordet Sverigedemokrat mot exempelvis Muslim så hittar ni valfri text på avpixlat eller annan extremist sida.

Er reaktion visar på hur pass omogen ert parti och era åsikter i Sverige faktiskt är. Det känns väldigt bra att som er meningsmotståndare känna att det finns vissa av er som har insikten i att ni är en tydlig minoritet i det politiska landskapet och därför slår ni så hårt vakt om ordet Sverigedemokrat.

Men i slutändan är ni alla lika fina medmänniskor som vem som helst. Det bästa vore bara om ni försökte öppna ögonen lite och inte tillåt enskilda idioters handlingar att definera er världsbild.
Senast redigerad av Windchester 2013-08-22 kl. 09:26.
Citera
2013-08-22, 09:26
Medlem
Kadischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Ironi eller inte så är endå syftet för Teodor att avhumanisera SD.

Ungefär det som stollarna här och SD gör med invandrare då?
Citera
2013-08-22, 09:29
Medlem
Förstår inte hur det kommer sig att ordet satir inte använts för att beskriva Teodors krönika än. Från wikipedias beskrivning av satir:

"Satir (latin 'fruktskål') är en litterär uttrycksform vars syfte är att förlöjliga eller håna ett subjekt, ofta på ett "elegant och träffande sätt"[1]. Satir används ibland som retoriskt grepp, antingen för att provocera eller försätta motståndaren i försvarsposition, och kopplas ofta ihop med ironi, och kan i vissa fall utgöra en egen subgenre till humor."

Alltså, Teodor har:
-Förlöjligat och hånat ett subjekt [check]
-...På ett "elegant och träffande sätt" [subjektiv bedömning]
-Använt sig av krönikan som ett retoriskt grepp [check]
-Provocerat motståndaren [check]
-Försatt motståndaren i försvarsposition [check]
-Krönikan kopplats ihop med ironi [check]
-Kan ses som ett humoristiskt inslag, om än med viss allvarligt menad symbolik föreligger [check]

Alltså. Satir. På samma sätt som programmet Parlamentet som gick på TV4 härom åren är satir, för att nämna ett enkelt exempel som många kan relatera till, är detta också det. Tog någon någonsin illa vid sig av Dorsins, Wahlströms, Hjelts och Betnérs m.fl. lines i programmet? Nej, för det var just satir. Förvisso är Teodor uppenbart anti-SD, men det rör sig i denna krönika om symbolik.

Min egna politiska åsikt är irrelevant i sammanhanget, gör här bara ett objektivt statement.
Senast redigerad av Anders. 2013-08-22 kl. 09:43.
Citera
2013-08-22, 09:38
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadisch
Ungefär det som stollarna här och SD gör med invandrare då?

Ja, det finns folk här på forumet som sysslar med det. Men kopplingen till att SD sysslar med det finns liksom inte. Kollar du på SD:s retorik så handlar det helt om att kritisera ansvariga politiker, ej invandrarna.

I skenet av vad Teodor tidigare skrivit så känns det inte som någon uppriktig ironi från hans sida.
https://twitter.com/z_zeth/status/359253829105090560
Citera
2013-08-22, 09:42
Medlem
stigmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Vad kränkta alla blev. I klassisk PK-maner så tillåts inte en 19-åring att skoja i en krönika utan att ni ska gå i taket.

Nej men skämt å sido, grabben skriver en klyftig artikel där han vänder era argument mot er själva. Byter ni ut ordet Sverigedemokrat mot exempelvis Muslim så hittar ni valfri text på avpixlat eller annan extremist sida.

Berätta mer om SD:s argument för tvångssterilisering.
Citera
2013-08-22, 09:52
Medlem
Jag har verkligen svårt att tänka mig hur hans föräldrar är funtade när de ger honom ett sådant namn. Var det inte nog med bestraffning att de lilla monstret kom till världen?

OnT:
Krönikan var väl sisådär, förstår hans budskap men något säger mig att grabben i sig inte besitter så mycket kunskap om omvärlden eller rättare sagt förorten. En röst sade till mig att vi bör skjutsa ut pojkspolingen till t.ex. Fittja eller något annat miljonprogram.
Citera
2013-08-22, 09:55
Medlem
Det har alltid funnits människor som vill förbjuda och bekämpa människor med "fel åsikter". Men bara lugn. Demokratin kan som i Sverige naggas ordentligt i kanten, men den kommer inte kunna sättas helt ur spel.
Citera
2013-08-22, 10:05
Medlem
dwgs avatar
Om han tror att SD går i arv så borde han avrättas för korkat beteende.
Citera
2013-08-22, 10:22
Medlem
TexasTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders.
Alltså, Teodor har:
-Förlöjligat och hånat ett subjekt [check]
-...På ett "elegant och träffande sätt" [subjektiv bedömning]
-Använt sig av krönikan som ett retoriskt grepp [check]
-Provocerat motståndaren [check]
-Försatt motståndaren i försvarsposition [check]
-Krönikan kopplats ihop med ironi [check]
-Kan ses som ett humoristiskt inslag, om än med viss allvarligt menad symbolik föreligger [check]

Vem som helst skulle kunna få ihop allt det där i en enda förolämpning. Hade vem som helst skrivit om bögar, judar, negrer, kvinnor eller muslimer på samma sätt som Teodor skrivit om sverigedemokrater hade inte en enda feminist, bögälskare, mångkulturalist, kommunist, eller anti-vit ställt sig upp och sagt "Men lugna er nu! Ni behöver inte vara så lättkränkta. Det är ju satir."
Citera
2013-08-22, 10:35
Medlem
Kadischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Ja, det finns folk här på forumet som sysslar med det. Men kopplingen till att SD sysslar med det finns liksom inte. Kollar du på SD:s retorik så handlar det helt om att kritisera ansvariga politiker, ej invandrarna.

I skenet av vad Teodor tidigare skrivit så känns det inte som någon uppriktig ironi från hans sida.
https://twitter.com/z_zeth/status/359253829105090560

Om jag läser vad som står SD:s partiprogram så kanske du har rätt men om man lyssnar på vad företrädarna säger så framstår en helt annan bild.
Jag tänker inte försvara vad grabben skrivit men SD:are brölar på med ryggmärgen utan att ens reflektera över syftet han hade från början. Av det drar jag slutsatsen att SD:are inte förstår vad ironi är. Och den här tråden är ett bevis på att jag verkar ha rätt.
Citera
2013-08-22, 10:41
Medlem
stigmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadisch
Om jag läser vad som står SD:s partiprogram så kanske du har rätt men om man lyssnar på vad företrädarna säger så framstår en helt annan bild.
Jag tänker inte försvara vad grabben skrivit men SD:are brölar på med ryggmärgen utan att ens reflektera över syftet han hade från början. Av det drar jag slutsatsen att SD:are inte förstår vad ironi är. Och den här tråden är ett bevis på att jag verkar ha rätt.

Hänvisa till ett uttalande om tvångssterilisering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in