2013-08-21, 16:40
Medlem
Irenicuss avatar
Har försök installera xp pro på en dator och får alltid samma problem. Det går inte att köra windows update eller göra någonting i princip då svchost alltid går upp till 100% och gör datorn helt obrukbar. Jag har googlat som en idiot för att lösa problemet då det verkar vara en ganska välkänd bugg, har dock inte lyckats lösa problemet.

Det verkar vara ett inbyggt fel när man installerar en version som har SP3 från början, och en lösning kan vara att göra en roll-back till SP2 och sen installera SP3. Trög som jag är så fattar jag inte hur jag ska göra en roll-back bara eller avinstallera SP3, då den var installerad från början.

Kan jag installera SP2 över SP3, eller hur tar jag bort SP3? Alla lösningar är välkomna då jag blir helt dum i huvudet på detta problemet.

Finns det en tråd som redan behandlar problemet så hänvisa mig gärna dit, för jag kommer snart börja slå sönder saker om jag inte får bukt med den här skiten.
Citera
2013-08-21, 16:47
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Det har jag inga minnen av att den var något problem men den, visst det kunde ta lite tid ibland innan den fick kontakt med vår WSUS server och började hämta updates.

Men en XP med SP3 så kan du inte backa till SP2, du behöver installationsmedia för XP med SP2. Du kan inte lägga SP2 på SP3.

Ge datorn mer tid att hämta vad du behöver, ett par omstartsförsök så kanske det lossnar.

Du kan hämta genuine advantage manuellt, den har jag vaga minnen av att den strular.
http://support.microsoft.com/kb/905474/sv
Citera
2013-08-21, 16:53
Medlem
Irenicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Det har jag inga minnen av att den var något problem men den, visst det kunde ta lite tid ibland innan den fick kontakt med vår WSUS server och började hämta updates.

Men en XP med SP3 så kan du inte backa till SP2, du behöver installationsmedia för XP med SP2. Du kan inte lägga SP2 på SP3.

Ge datorn mer tid att hämta vad du behöver, ett par omstartsförsök så kanske det lossnar.

Du kan hämta genuine advantage manuellt, den har jag vaga minnen av att den strular.
http://support.microsoft.com/kb/905474/sv
Hm, jag får med andra ord ladda ner en SP2 version från piratbukten.. Kan jag använda samma cd-key som kom med SP3 versionen om jag laddar ner version med SP2?
Citera
2013-08-21, 17:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irenicus
Kan jag använda samma cd-key som kom med SP3 versionen om jag laddar ner version med SP2?

Det ska inte vara några problem.
Citera
2013-08-21, 17:40
Medlem
Irenicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det ska inte vara några problem.
Jag har kört en crackad version innan, kan va så att den har lämnat kvar rester som skapar buggen nu när jag istället formaterat och installerat från en OEM-CD? Tänkte man kanske ska köra Killdisk innan nyinstallation och se om det löser problemet. Är det värt att testa eller är det en onödig process?
Citera
2013-08-21, 17:45
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jag har kört en crackad version innan, kan va så att den har lämnat kvar rester som skapar buggen nu när jag istället formaterat och installerat från en OEM-CD? Tänkte man kanske ska köra Killdisk innan nyinstallation och se om det löser problemet. Är det värt att testa eller är det en onödig process?

Mja, vill vara riktigt säker på detta så är Killdisk ett alternativ. Aning en lång process, men kan vara värt ett försök.
Citera
2013-08-21, 18:11
Medlem
Irenicuss avatar
Citat:
Mja, vill vara riktigt säker på detta så är Killdisk ett alternativ. Aning en lång process, men kan vara värt ett försök.
Mh, jag har nämligen testat typ tre olika crackade versioner innan som hade samma problem. Tänkte att det är väl fel på pirat-skiten så jag införskaffade mig en ny OEM-CD istället i hopp om att lösa problemet. Till min stora förvåning så kvarstår precis samma fel, och den gemensamma nämnaren är att alla dessa piratversioner och OEM-versionen var pre-SP3. Det mest logiska verkar då vara det är SP3 som skapar problemet, men ter sig ändå rätt märkligt att det skulle vara så. Antingen det eller så måste det vara något skit i datorn som blir kvar efter vanlig formatering.

Hur lång tid tar KillDisk ungefär?
Citera
2013-08-21, 18:13
Medlem
Citat:

tog du bort den gammle partionen och skapade en ny innan du formaterade (minskar risken att det finns något gammalt kvar)

mvh
t
Citera
2013-08-21, 18:40
Medlem
Irenicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
tog du bort den gammle partionen och skapade en ny innan du formaterade (minskar risken att det finns något gammalt kvar)

mvh
t
Självklart. Ta bort partition, skapa partition, formatera, installera. Har t.o.m kört den långa NTFS- formateringen för att se så det inte är fel på disken, samma problem kvarstår dock varje gång. svchost går upp till 99% varje gång jag gör något, som att öppna en webbsida, försöka installera ett program eller köra windows update.
Citera
2013-08-21, 19:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Hur lång tid tar KillDisk ungefär?

Beror på hur stor HDD du har.
Citera
2013-08-21, 19:32
Medlem
Irenicuss avatar
Citat:
Beror på hur stor HDD du har.
Den är bara 100 gig. Men lyckades inte få killdisk att fungera ändå, får bli dban.
Citera
2013-08-22, 01:59
Medlem
Irenicuss avatar
Hopp, körde dban utan resultat, samma fel som innan.. Har nu spenderat ytterligare en dag på att försöka lösa detta mystiska problem där jag nog testat varenda fix som jag hittat på Google.

Efter två dagars ominstallationer, felsökning, googlande och applicerande av diverse fixar så har jag nu löst problemet, och känner ärligt talat att jag lika gärna kan begå självmord då min existens är helt överflödig med tanke på hur simpel lösningen var..

Den magiska lösningen:
Tråden kan låsas eller sammanfogas med tråden för ominstallation. Nu blir det seppuku för min del, eller benzo. Har inte riktigt bestämt mig.. God kväll och tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in