2013-08-21, 16:10
Medlem
"Omröstningsfråga:
Som en del i att nå balans i ekonomin beslutade landstinget 2011 att minska antalet vårdplatser i Dorotea och att ersätta den stationerade ambulansen i Åsele med en "akutbil".

Vill du ge Västerbottens läns landsting i uppdrag att utforma ett åtgärdspaket för hela länet som innebär att Dorotea får vårdplatser med läkarjourkedja som 2011 och att Åsele får en Stationerad ambulans?"

Mer information:
http://www.vk.se/956557/nu-skickas-rostkorten-ut
http://www.vll.se/folkomrostning

Min kommentar:
Jag pratade med några i telefon tydligen var S och MP mot att det ska vara en folkomröstning om det här.

Själv tycker jag att det är dåligt att vården har blivit på en så låg nivå att dom inte ens har en ambulans istället så använder dom en ambulans bil.
Senast redigerad av Kaldurenik 2013-08-21 kl. 16:19.
Citera
2013-09-08, 22:15
Medlem
Barbara Anns avatar
Ett val som kantats av ett antal skandaler med röstkort som inte nått fram, dålig information om röstlokaler och så vidare..

Här kan man följa resultatet i alla fall:
http://www.vll.se/default.aspx?id=65716&refid=65717
Citera
2013-09-08, 23:36
Medlem
Som väntat vann Ja-sidan stort men sossarna kommer inte låta demokrati råda.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...inte-ta-hansyn

"När samtliga röster var räknade så stod det klart att valdeltagandet i länet landade på 29%. 88,4% av dem röstade ja i folkomröstningen.

- Det är en tydlig fingervisning om att man inte behöver ta hänsyn till resultatet, sa Peter Olofsson (S) som är landstingsråd till Västerbottensnytt på söndagskvällen"
Citera
2013-09-09, 01:11
Medlem
Saefvgrens avatar
Förutsatt att Västerbottens läns landsting följer uppmaningen i omröstningen så bör väl detta rimligtvis leda till ett av tre utfall:

1. Nedskärningar i vården i de folktätare delarna av länet (t.ex. Umeå)

2. Höjd skatt

3. En kombination av 1 och 2.
Citera
2013-09-09, 04:16
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saefvgren
Förutsatt att Västerbottens läns landsting följer uppmaningen i omröstningen så bör väl detta rimligtvis leda till ett av tre utfall:

2. Höjd skatt

Eller så prioriterar man om budgeten och låter mindre viktiga poster(som den nya simhallen för miljoner) stå tillbaka till förmån för PREHOSPITAL VÅRD(Vilken medborgare ställer sig INTE bakom den prioriteringen?).

Jag blir så ini helvete förbannad när jag möts av det här argumentet "ja, men budgeten är ju redan satt. Det GÅR inte att ta pengar någonstans ifrån". Så det är alltså helt jävla omöjligt att 2013 flytta pengar från idiotiska godhetssatsningar, politiska svarta hål och tjänstemansslashasar till det vi kallar välfärd?
Citera
2013-09-09, 04:52
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopC4T
Eller så prioriterar man om budgeten och låter mindre viktiga poster(som den nya simhallen för miljoner) stå tillbaka till förmån för PREHOSPITAL VÅRD(Vilken medborgare ställer sig INTE bakom den prioriteringen?).

Jag blir så ini helvete förbannad när jag möts av det här argumentet "ja, men budgeten är ju redan satt. Det GÅR inte att ta pengar någonstans ifrån". Så det är alltså helt jävla omöjligt att 2013 flytta pengar från idiotiska godhetssatsningar, politiska svarta hål och tjänstemansslashasar till det vi kallar välfärd?

Badhuset går väl på kommunbudgeten, inte landstingsbudgeten?
Man kan ju lika gärna fråga varför inte regeringen pytsar in extra pengar.
Citera
2013-09-09, 18:01
Medlem
Citat:

2. Höjd skatt

Det var ju bara röstande från de två Byarna..

Om det varit ett stort valdeltagande där HELA länet röstat hade det varit en bra sak..

De som röstade emot detta, borde förklara vart pengarna ska komma från..
Vilka ska drabbas av deras viljor??
Citera
2013-09-09, 18:13
Medlem
blodkorvens avatar
Citat:

2. Höjd skatt

... Du glömde en punkt!

4. Minskad asyl och anhöriginvandring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här