• 1
  • 2
2013-08-21, 15:29
Medlem
Hallå, satt bara å funderade om det finns någon fördel med att göra kött i ugnen i typ 30h eller längre? Eller koka en köttfärssås i 15timmar? Eller räcker det gott och väl med ett par timmar.
Tjälknöl tar ju sin tid, men det är ju inget extremt precis.
Nu bortser vi då från Sous Vidé matlagning
Citera
2013-08-21, 15:38
Medlem
Principen är väl att resultatet som regel blir bättre ju längre tid det tar att laga till. Men 30 eller 15 timmar är väl att ta i, t.ex. för julskinka.

Det värsta i "långkok" jag hört talas om är väl annars en gegga dom gör på Island (eller om det var Grönland). Dom tar ripor (?), stoppar in i magen på får (?) som dom stoppar in i magen på en säl (?) och syr ihop. Sen gräver dom ner hela rasket i en grop, lägger stenar över (skydd mot rovdjur) och väntar ett år. Därefter är det kalas!
Citera
2013-08-21, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Principen är väl att resultatet som regel blir bättre ju längre tid det tar att laga till. Men 30 eller 15 timmar är väl att ta i, t.ex. för julskinka.

Det värsta i "långkok" jag hört talas om är väl annars en gegga dom gör på Island (eller om det var Grönland). Dom tar ripor (?), stoppar in i magen på får (?) som dom stoppar in i magen på en säl (?) och syr ihop. Sen gräver dom ner hela rasket i en grop, lägger stenar över (skydd mot rovdjur) och väntar ett år. Därefter är det kalas!
Jo känns som att fördelarna försvinner efter några timmar, kanske blir torrt också även om man kör på låg temp?
Haha, om nån har ett namn på detdär så vore det guld
Menar dock bara grejer som man gör lite mer "aktivt" alltså där värme är inblandat, inte bara förruttning/torkning
Senast redigerad av shemale-rage 2013-08-21 kl. 15:59.
Citera
2013-08-21, 16:03
Medlem
vassjagarns avatar
Farsan berättade att han grävt nå grop och gjort nå eld där i, sedan vet ej hur men satt nå kött dära och grävt ner lr nåt ..6-8 h senare var det färdigt.. Vet inte vad det kallas , kanske någon här som kan berätta mer detaljerat om det.
Citera
2013-08-21, 16:05
Medlem
Buljong kan man göra ganska lång tid. Ibland har jag låtit det puttra i 72 timmar.

Sen så ostkaka från grunden tar rätt lång tid, ska filtrera över natten osv.

Slow-cooka kött är också en time-killer, från 4 - 48 timmar kan jag tänka mig är rimligt.
Citera
2013-08-21, 16:41
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassjagarn
Farsan berättade att han grävt nå grop och gjort nå eld där i, sedan vet ej hur men satt nå kött dära och grävt ner lr nåt ..6-8 h senare var det färdigt.. Vet inte vad det kallas , kanske någon här som kan berätta mer detaljerat om det.
är det inte så Maorierna gör? Alltså man kör en grop med heta stenar sen slänger man ner kött och grönsaker, på med kvistar och blad och sedan skyfflar man över jord.
Citera
2013-08-21, 16:44
Medlem
ragingcows avatar
Läste om nån bröllopsrätt i nåt arabland där man tar en kamel och i magen lägger in en get som i sin tur får en höna i magen som har en massa kokta ägg i sin mage, sen ska hela paketet lagas på nåt sätt det låter rätt så tidskrävande.
Citera
2013-08-21, 18:39
Medlem
JerryCottons avatar
Tja, att syra surströmming tar ju upp till 12 månader och ska du ge dig på rakfisk kan du få vänta ända upp till 14 månader innan den är klar.
Citera
2013-08-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vassjagarn

Kokgrop. Man värmer stenar. http://www.forntidateknik.z.se/IFT/M...983/matlag.htm

Inte värt besväret om man saknar specialintresse för forntida matlagning.
Citera
2013-08-22, 02:04
Medlem
MeanMEs avatar
Lufttorkad skinka kan vara många herrans år gammal.
Prosciutto en italiensk variant lagras upp till två år.
Har själv ätit skinka som varit betydligt äldre.
Citera
2013-08-22, 19:08
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt

Det var med i något av programmen på BBCs Human Planet och var ju smått annorlunda.

Min direkta tanke var surströmming och rutten haj men vet inte om det direkt kan räknas som tillagning.

Annars kan det ju ta väldans tid att röka diverse större köttbitar. Även pumpapaj som man äter i USA under thanksgiving och jul tar väl uppemot 2 dagar att tillaga.
Citera
2013-08-24, 19:38
Medlem
Okay, är det nån mening i att koka t.ex köttfärssås i 10timmar+, och göra stekar i ugnen i 15timmar+ (nötkött?) eller helt onödigt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in