2013-08-21, 13:33
Medlem
På landstället råkar bästa badplatsen ligga på en liten ö ca 10-12 meter från land. Bästa alternativet just nu är att ta båt dit, vilket är onödigt krångligt. Den där ön ska bli mer lättillgänglig.

För att fixa bro har jag funderat på lite olika saker, en delad flytbrygga osv men jag har nu kommit fram till att jag skulle vilja bygga en hängbro. För hängbron skulle jag först vilja spänna upp två vajrar och sedan kroka på passande brädor över dessa.

På ön står ett bra större träd som jag gärna skulle dra vajern runt, på land skulle jag helst slå i två bergskilar eller liknande då det är en klippa med bra sprickor för ändamålet. Om det skulle bli tryggare skulle jag kunna fylla hålen efter så det inte finns någon möjlighet för kilarna att hoppa ur.

Det jag frågar mig är om detta kommer att gå alls. Runt trädet på andra sidan ska vara lugnt, det är en fullvuxen björk och om fästningen av vajern skadar trädet så spelar det ingen roll. Fäster jag vajrarna så långt ned som möjligt på trädet kan det knappast bli någon möjlighet att trädet skulle rubbas eller så. På andra sidan tänker jag att ett par väl islagna bergskilar borde kunna gå, de kommer alltid att dras åt samma håll. Spänner man en wire lite hårdare vill man ju dock veta att de sitter, tråkigt om en spänd wire kommer flygande, så jag kanske cementerar igen runt kilarna sen. Fixa ut generator och börja borra hål för öglor blir mycket mer krångel än vad jag tänkt mig, så det slipper jag gärna.

Hur spänner jag en wire? Hittat någon hydraulisk handpress för 6 000 kronor. Går det att hyra liknande utrustning någonstans, att köpa för engångstillfälle känns inte rimligt. Hur stadig vajer behöver man för att kunna gå, 1-2 personer åt gången? Mina kunskaper om både vajrar och hängbroar är nära noll, så jag tänkte att jag kan börja med en nybörjartråd här före jag testar det hela.
Citera
2013-08-21, 13:49
Medlem
Du behöver ha vajerinfästning i berg på bägge sidor. Borrade och ingjutna förankringsjärn. Sen ska dom spännas upp som satan om det inte ska bli instabilt att gå på. Och den spänningen ska göras hydrauliskt och med en förutbestämd spännkraft. D.v.s man bör räkna på en sån här konstruktion innan man ger sig i kast med den...
Mycket enklare då att lansera ut en konventionell balkbro, spec om spänvidden bara blir ca 10 meter och endast personlast, då kan det vara en ganska slank konstruktion.
Citera
2013-08-21, 13:52
Medlem
Backafalls avatar
Vet att det finns linor för att öva "lindans/att gå på lina" som är portabla. De spänns ofta med spännare som sitter på lastband ("spännband"). Det borde funka för dig.

Tänk bara på att den kommer att vara rank om du bara har en fästpunkt på ön, jag räknar trädet som så smalt så att det på en 10 meter lång bro kommer att vara som en fästpunkt....
Citera
2013-08-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Du behöver ha vajerinfästning i berg på bägge sidor. Borrade och ingjutna förankringsjärn. Sen ska dom spännas upp som satan om det inte ska bli instabilt att gå på. Och den spänningen ska göras hydrauliskt och med en förutbestämd spännkraft. D.v.s man bör räkna på en sån här konstruktion innan man ger sig i kast med den...
Mycket enklare då att lansera ut en konventionell balkbro, spec om spänvidden bara blir ca 10 meter och endast personlast, då kan det vara en ganska slank konstruktion.

Det är lite så jag tänker att man "bör" göra en hängbro. Men sen hoppades jag på att man kunde dra till en amatörvariant och att det skulle bli "ok" i vilket fall. Spänna upp båda varjar så gott det går och sen bara slänga på några brädor, dra upp ett spännband eller något som handtag och sen hoppas att det håller i några år. Är det totalt orealistiskt? "Behöver ha vajerinfärtning i berg på bägge sidor" som i _BEHÖVER_ eller "praxis är.."?

Vad använder jag som balkar i en balkbro? Min första tanke var att ta en tvådelad brygga i impregnerat virke, med lite flytkraft i mitten, men sen vill jag egentligen bara göra det enkelt, litet och relativt underhållsfritt. 10-12 meter rakt över får det ju antingen vara rätt så stabila balkar (typ järnbalkar) eller något form av stöd i mitten vilket är lite jobbigare att fixa. Ledorden är lättfixat, inte allt för dyrt, lite samt relativt underhållsfritt. Att bara få ut två rejäla och tunga tiometersbalkar dit ut är ju ett projekt i sig..

Backafall: Jag tänkte först på spännband faktiskt (tänkte ett som handtag, ett att gå på), men sen tänkte jag att något lite bättre än spännband vore gott. Kanske kommer till en liten småbastu o sånt där ute på klippan sen och då vill man ändå kunna gå dit även om man inte är Tarzan.
Citera
2013-08-21, 14:49
Medlem
avestas avatar
För att spänna vajern så kan du antingen ta lite snyggare varianten som smälter in lite:
http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsd...ntskruv-25335/

Eller så tar du lite bättre / smidigare varianten, dock inte så jävla snygg:
http://www.jula.se/spakblock-med-vajer-033056
Citera
2013-08-21, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Det är lite så jag tänker att man "bör" göra en hängbro. Men sen hoppades jag på att man kunde dra till en amatörvariant och att det skulle bli "ok" i vilket fall. Spänna upp båda varjar så gott det går och sen bara slänga på några brädor, dra upp ett spännband eller något som handtag och sen hoppas att det håller i några år. Är det totalt orealistiskt? "Behöver ha vajerinfärtning i berg på bägge sidor" som i _BEHÖVER_ eller "praxis är.."?

Vad använder jag som balkar i en balkbro? Min första tanke var att ta en tvådelad brygga i impregnerat virke, med lite flytkraft i mitten, men sen vill jag egentligen bara göra det enkelt, litet och relativt underhållsfritt. 10-12 meter rakt över får det ju antingen vara rätt så stabila balkar (typ järnbalkar) eller något form av stöd i mitten vilket är lite jobbigare att fixa. Ledorden är lättfixat, inte allt för dyrt, lite samt relativt underhållsfritt. Att bara få ut två rejäla och tunga tiometersbalkar dit ut är ju ett projekt i sig..

Backafall: Jag tänkte först på spännband faktiskt (tänkte ett som handtag, ett att gå på), men sen tänkte jag att något lite bättre än spännband vore gott. Kanske kommer till en liten småbastu o sånt där ute på klippan sen och då vill man ändå kunna gå dit även om man inte är Tarzan.

Av det du beskriver gällande spännvidder och att människor ska gå på den här bron säger jag att du SKALL göra ordentliga förankringar till berg pga skaderisk för människor. Sen undrar jag om inte en sån här grej är tillstånds/bygglovspliktig? Åtminstone om det är en permanent byggnation som används för persontrafik...

En balkbro i sin enklaste form gör du antingen av impregnerat trä eller stålbalk typ HEB-profil. Stålbalkar kan levereras i standardlängder på 12m. Det du behöver fundera på är landfästena.
Skulle jag göra detta skulle jag gjuta betongklackar fastdubbade i berg på bägge sidor. Klackarna har plan överyta med ingjutna gängade dubbar. I balkarnas ändor förborrar man hål i flänsarna så att dessa träs på gängdubbarna, sen förankrar man hela rasket med muttrar och brickor.

Där har du ett exempel på en enkel och hållbar stomme för en bro. Vill man ha lång livslängd på balkarna köper man dom skyddsmålade. Resten (beslag, muttrar m.m) är varmförzinkade.

Ovånpå dessa längsgående bärare kan man bygga ett trädäck med räcken. Snygg och hållbar lösning
Jag förstår att du funderar på en snabb och simpel lösning, men så som det mesta inom byggande tjänar man på att göra det ordentligt när man ändå gör det...

Jag tycker även att det är att göra det onödigt svårt för sig att börja fundera på hängbrovarianter, åtminstone om man vill ha en permanent lösning. Ska den här bron bara användas säsongsvis så är det förstås som du skriver lättast att lägga två ihopkopplade flytbryggor i sundet.
Citera
2013-08-21, 22:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Istället för hängbro, är strandkanterna bra kan en liten flotte och en vajer mellan 2 träd att dra sig fram med va en enkel fungerande lösning.
Kan snickras ihop på en eftermiddag för en blygsam kostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in