• 1
  • 2
2013-08-21, 08:04
Medlem
Betongbarns avatar
Tjenare.

Vi ska flytta verksamheten och jag har fått ansvar för att fixa ett nytt telefonsystem. Jag har varit i kontakt med en leverantör, problemet är att jag inte vet något om sådana här saker. Finns det någon som är insatt som kan kolla om jag får en OK deal eller om jag blir blåst?

Idag ser vårt telefonsystem på jobbet ut så här:

Sex separata bordstelefoner i sex olika arbetsrum.
Alla kan ringa samtidigt.
Alla kan koppla samtal till varandra.
Efter kontorstider kommer man till telefonsvarare om man ringer till oss.

Vårt system ligger på något nät som heter Telia ISDN Duo, detta system ska läggas ner.

Vi tänkte därför byta till så kallad IP-telefoni, jag har varit i kontakt med ett företag men vet inte om priset de ger oss är rimligt?. Det jag har sagt att vi vill ha är exakt samma sak som vi hade tidigare med skillnaden att det ska vara framtidssäkrat så vi slipper byta ut skiten om några år igen.

Pris per månad 3.800kr:- SEK exkl. moms (se offert nedan)

Citat:
Tjänster

• Full växelfunktion
• Kösystem med nattkoppling, röstbrevlåda samt välkomstbesked
• Full frihet med att administrera svarsgrupper och ringmönster
• Helt fria samtal inom företaget
• Fastnätsnummer ut till mobiltelefon
• Teleffekt Kontrollpanel *
• Teleffekt NIMT *

Operatörsabonnemang

• 1000 fria samtalsminuter inom Sverige 4st
• 1 GB fri surf 4st
• 100st fria sms 4st

Utrustning

• Bords/Bärbar iP telefon 6st

Övrigt
*se information på vår hemsida
• Avtalet omförhandlas per årsbasis
• Samtliga uppstartskostnader & engångsavgifter ingår
• Utbildning, samt utbildningsmaterial ingår.
• Fri support och uppdatering ingår.
• Egen kontaktperson för projektledning/kundsupport ingår.
Citera
2013-08-21, 08:08
Medlem
mrnitrouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Tjenare.

Vi ska flytta verksamheten och jag har fått ansvar för att fixa ett nytt telefonsystem. Jag har varit i kontakt med en leverantör, problemet är att jag inte vet något om sådana här saker. Finns det någon som är insatt som kan kolla om jag får en OK deal eller om jag blir blåst?

Idag ser vårt telefonsystem på jobbet ut så här:

Sex separata bordstelefoner i sex olika arbetsrum.
Alla kan ringa samtidigt.
Alla kan koppla samtal till varandra.
Efter kontorstider kommer man till telefonsvarare om man ringer till oss.

Vårt system ligger på något nät som heter Telia ISDN Duo, detta system ska läggas ner.

Vi tänkte därför byta till så kallad IP-telefoni, jag har varit i kontakt med ett företag men vet inte om priset de ger oss är rimligt?. Det jag har sagt att vi vill ha är exakt samma sak som vi hade tidigare med skillnaden att det ska vara framtidssäkrat så vi slipper byta ut skiten om några år igen.

Pris per månad 3.800kr:- SEK exkl. moms (se offert nedan)

Jag tycker det ser vettigt ut
Citera
2013-08-21, 08:13
Medlem
cyber_zekes avatar
Har du tittat på mobila lösningar? Jag tror att du kan få allt ni har idag via mobiltelefonen. Då bör du kunna komma ner rätt bra i pris. Det var länge sedan jag jobbade på ett företag med trådbunden telefoni, det har man ju bara till faxen idag (om man har fax). Tänk också på att IP telefoni är känslig för strömavbrott, ingen ström, ingen telefoni.
Citera
2013-08-21, 08:23
Medlem
Bongomans avatar
Mobil lösning över 3G är en farlig väg att gå. Om man inte får mätt upp täckningen av proffs innan kan man tvingas in i att installera dyra repeatrar. Mobilt är inte alltid så bra som det låter.

Den som inte matar telefonerna via PoE och har en gigantisk UPS på router och switch får skylla sig själva.
Citera
2013-08-21, 08:32
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Har du tittat på mobila lösningar? Jag tror att du kan få allt ni har idag via mobiltelefonen. Då bör du kunna komma ner rätt bra i pris. Det var länge sedan jag jobbade på ett företag med trådbunden telefoni, det har man ju bara till faxen idag (om man har fax). Tänk också på att IP telefoni är känslig för strömavbrott, ingen ström, ingen telefoni.

Vid ett eventuellt strömavbrott så står ändå hela verksamheten still så spelar ingen större roll om telefonerna ligger nere då också, detta har dock aldrig hänt (på 15 år) så vi hoppas det inte blir något stort problem.

Min chef vill inte köra mobillösning, vet inte varför. Gammalmodig i guess, men det var ett big no-no.
Citera
2013-08-21, 08:33
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrnitrous
Jag tycker det ser vettigt ut

Jobbar du med telefoni?
Undrar bara vad du baserar det på
Citera
2013-08-21, 08:34
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Vid ett eventuellt strömavbrott så står ändå hela verksamheten still så spelar ingen större roll om telefonerna ligger nere då också, detta har dock aldrig hänt (på 15 år) så vi hoppas det inte blir något stort problem.

Min chef vill inte köra mobillösning, vet inte varför. Gammalmodig i guess, men det var ett big no-no.

Din chef är förnuftig, inte gammalmodig. Teleffekt är schyssta grabbar så de luras inte medvetet.
Citera
2013-08-21, 10:09
Medlem
Tyckte det verkade dyrt, ni fick ju inte så mycket.

varför tar TS inte in offerter från flera olika företag?
Telia säljer väl helhetslösningar till företag?
Citera
2013-08-21, 10:32
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Tyckte det verkade dyrt, ni fick ju inte så mycket.

varför tar TS inte in offerter från flera olika företag?
Telia säljer väl helhetslösningar till företag?

Jag tyckte också det var lite saftigt.
Ska kolla med Telia, en annan leverantör är också på G.
Citera
2013-08-21, 18:44
Medlem
Betongbarns avatar
Någon som har erfarenhet av Easy-Telefoni (www.easytelefoni.se/).

Erbjuder lösning för 1.300 exkl. samtalskostnader....
Citera
2013-08-21, 21:18
Medlem
Citat:
Någon som har erfarenhet av Easy-Telefoni (www.easytelefoni.se/).

Erbjuder lösning för 1.300 exkl. samtalskostnader....

Pengar är inte allt.
Små firmor kan gå omkull och vad har ni då?
Stora firmor må va lite dyrare med de har stabilitet och ofta bra support.

Ni får väl sätta er o räkna på hur mycket ni ringer varje månad o se vilken lösning som är bäst.
Liten månadsavgift exklusive telefonsamtal eller stor månadsavgift o så ingår alla samtal utan merkostnad.
Citera
2016-03-01, 08:50
Medlem
Teleffekt är svindyrt i längden!!!
De är grymt slipade och sätter i system att lura på sina kunder på mer o mer pengar. De ljuger och ändrar i avtal. De är helt klart avsevärt dyrare än andra seriösa på marknaden. De sätter ihop paketlösningar som låter bra men är riktigt dyra. Efter några år kommer plötsligt extra fakturor.

Jag har jämfört med Dialects växel (som dessutom är fast + mobil) och mobiltelefoni från Telia med Teleffekts "allt i ett lösning" (mobil växel + mobiltelefoni från Telenor):
Kostnad per anställd hos Teleffekt är ca 2000kr/pers/mån och hos Dialect/Telia ca 400kr/pers/mån

Mitt råd är att aldrig skriva avtal med Teleffekt!!
För er som redan är fast i avtal - skriv aldrig på något nytt. Kolla alla fakturor som dyker upp!!
När ni pratar med dem så var på er vakt för de är väldigt slipade och vet vad de ska säga för att få dig att dra tillbaka. De låter proffsiga men tänk på att allt de säger är för att lura dig. När du inte ger dig blir de förbannade och försöker få det till att det är du som är "boven".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in