2013-08-20, 15:52
Medlem
Quietdrives avatar
Har jävligt fula märken på sidan av bilen efter en parkeringsskada.
Nån som har nån aning om vad det ungefär kan kosta att åtgärda.
De flesta repor är på plasten som man ser på bilderna, men oturligt nog är det en liten skada på plåten också. Vill veta vad det kan landa på innan jag kontaktar en lackeringsfirma.
Brukar såna här skador täckas av försäkringen?

Tacksam för hjälp.

Bild 1
Bild 2
Citera
2013-08-20, 16:04
Medlem
Bluebeast72s avatar
Det lilla?

Seriöst, en lackpenna 19 kr på biltema, lite wax o bucklan trucker du lätt ut själv. Sen syns det inte o gör inget på vare sig värde eller affekt.
Citera
2013-08-20, 16:07
Medlem
Quietdrives avatar
Det är ingen buckla, bara repor, och jag är inte insatt i bilar själv, därför jag frågar.
Men man måste väl åtgärda skadan på plåten, för att undvika rost?
Citera
2013-08-20, 16:26
Medlem
P55s avatar
Svårt att se om det är plåtrent eller om det är grundfärg.
En sån skada täcks av vagnskadeförsäkringen, men självrisken kostar ju en hel del.

Det finns ju också grundfärg på småburkar eller lackstift så vore jag du så skulle jag göra som
Bluebeast säger.

Jaq hade en liknande skada på en nästan ny bil för några år sen och Volvoverkstan åtgärdade det
åt mig med polering och värmebehandling, fråga mig inte hur. Men fint blev det trots att bilen var svart.
Citera
2013-08-20, 17:13
Medlem
Det där verkar ha skrapat ner ganska duktigt.
För att få det helt perfekt blir det en del slip- och spackeljobb och sedan lacka om hela stötfångaren. Be till gud att lackverkstan verkligen hittar rätt färg också....
Skulle gissa på 4-6.000 inklusive allt (även moms).
Citera
2013-08-20, 17:19
Medlem
Minst 5000 kr om det ska göras snyggt. Beror ju helt på hurdan försäkring du har och vem som orsakat skadan.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2013-08-20 kl. 17:23.
Citera
2013-08-20, 17:25
Medlem
Lacka hela stötfångarn? Nja. Dom som är vassa på att lacka kan "fadea" ut med ny lack. Sen lägger man lite extra klarlack över en större yta bara. Något som varken ditt eller mitt öga skulle se.
De är kan du ordna på egen hand för en billig slant.
Citera
2013-08-20, 17:29
Moderator
Istället för att få halvvettiga prisuppskattningar här är det faktiskt enklare att kolla med din märkesverkstad vilken lackverkstad de rekommenderar. Alternativt åka inom valfri lackverkstad och få en offert. Det är nästan lika snabbt och dessutom korrekt.
Det har ju mycket att göra med hur bra det ska se ut, lackstift... jomentjena. Inte att tänka på vid en sån skada.
Sprayburk, nä, bilen är för ny och fräsch för att förstöra med en sprayburk.

Jag skulle bitit i det sura och tagit det på vagnskadan om det finns på bilen. För reparationen, om det ska bli bra (osynligt), kommer garanterat gå på mer än självrisken, det är en sak som är säker.
Citera
2013-08-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prillzor
Lacka hela stötfångarn? Nja. Dom som är vassa på att lacka kan "fadea" ut med ny lack.
Visst. Då gäller det att den som lackar är jävligt skicklig och att den nya färgen stämmer exakt med den gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in