2013-08-20, 15:44
Medlem
Hej!
Har en Macbook med 250GB och de senaste veckorna har hårddisken varit full eller "nästan full", om jag tar bort saker (senast ca 800MB för en halvtimme sedan), så står det lik förbannat att "hårddisken full" ånyo. Är det cacheminnet som fylls på med en jädra mängd hela tiden, eller vad händer egentligen?

/bates
Citera
2013-08-20, 15:46
Medlem
Mcreadys avatar
Har du itunes? Den låg och dubbelkopierade alla låtar jag hämtade hem och lade in i en jäkla backup på hårddisken. Mitt problem upphörde när jag stängde av den funktionen.
Citera
2013-08-20, 15:50
Medlem
Finns ett program för att spåra minnesanvändningen i mappsystemet. Som utforskaren med bara namn och storlek, även på mapparna. Kommer inte ihåg vad det heter men finns säkert på google
Citera
2013-08-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcready
Har du itunes? Den låg och dubbelkopierade alla låtar jag hämtade hem och lade in i en jäkla backup på hårddisken. Mitt problem upphörde när jag stängde av den funktionen.

Exakt, hade det problemet när jag datorn var ny, så där ligger inte problemet. Mkt konstigt. Nu är det 50MB kvar på hårddisken, c:a 1GB för 30 min sedan... haha succé.
Citera
2013-08-20, 16:45
Medlem
mikkefurys avatar
Virus??
Citera
2013-08-20, 18:05
Medlem
Puertis avatar
Vad har du för antivirus? Har varit med om att vissa antivirusprogram tror att en själv är virus och skapar nya loggar/filer för att "plocka bort sig själv" som fortsätter oändligt.
Citera
2013-08-20, 19:05
Medlem
SirKnasens avatar
800MB är ju en fjärt i rymden och äts upp direkt av swapfilen om du har lite RAM-minne.
Du får radera så du har minst 10-15GB ledigt för att det ska börja flyta på bättre.
Citera
2013-08-20, 19:08
Medlem
Torps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
800MB är ju en fjärt i rymden och äts upp direkt av swapfilen om du har lite RAM-minne.
Du får radera så du har minst 10-15GB ledigt för att det ska börja flyta på bättre.

Somewhat this. Behöver du verkligen ha så mycket skit på hårddisken? Gör en rejäl tämning och se vad som händer.
Citera
2013-08-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batesapple
Hej!
Har en Macbook med 250GB och de senaste veckorna har hårddisken varit full eller "nästan full", om jag tar bort saker (senast ca 800MB för en halvtimme sedan), så står det lik förbannat att "hårddisken full" ånyo. Är det cacheminnet som fylls på med en jädra mängd hela tiden, eller vad händer egentligen?

/bates

Kolla vilka program som ligger och kör:

Vilka tillhör de normala processerna? Kolla mot internet vid tveksamheter.

Vilka är "extra"? 800 Mb på en halvtimme tyder på att något program är mycket aktivt och behöver "dekommissioneras". Ligger det någon "skit" som autostartar oönskat vid uppstart?
Citera
2013-08-20, 19:53
Bannlyst
ladda ner treesize så kan du se i datorn vart det fylls upp
Citera
2013-08-21, 05:09
Medlem
tzjs avatar
Hårdvara - Mac --> Programvara - Mac OS
/Moderator
Citera
2013-08-21, 18:52
Medlem
Dongelidongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcready

Hur stängde du av den funktionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in