2013-08-20, 14:01
Medlem
Min sambos syrra har ihop det med en amerikansk kille där dom ska föra över pengar till hennes bankkonto via någon bank i Ghana. Vet inte riktigt vad det är för pengar men inget brottsligt i alla fall enligt henne. Jag har sagt till henne att det det inte är lätt att bara slänga in en stor summa på kontot utan att banken undrar. Kan säkert vara myndigheter som undrar också typ Skatteverket.

Men hur är det egentligen? Vad kollar banken? Finns det andra sätt att lösa detta på?
Citera
2013-08-20, 14:06
Medlem
Mcreadys avatar
Jag slängde in en markant summa pengar till Sverige från Schweiz utan att banken sa ett ord. Det skulle isf vara skatteverket som vill veta vart pengarna kommer ifrån och att dom har blivit intjänade på hederligt viss. Det går ju bevisa med lönebesked och anställnings kontrakt.
Citera
2013-08-20, 15:34
Medlem
Sedan 2009 har vi en "pengatvättlag" som i korthet betyder att banker bl.a. har rätt att kräva att du redovisar var dina pengar kommer ifrån om dom tycker att du gör märkliga/ovanliga transaktioner.

EDIT: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...-_sfs-2009-62/
Citera
2013-08-20, 15:40
Bannlyst
Det hela luktar "scam". Jag tror ni blir lurade.
Citera
2013-08-21, 02:43
Medlem
trottwells avatar
Garanterat Galet i Ghana!

Citat:
Ursprungligen postat av ROP
Min sambos syrra har ihop det med en amerikansk kille där dom ska föra över pengar till hennes bankkonto via någon bank i Ghana. Vet inte riktigt vad det är för pengar men inget brottsligt i alla fall enligt henne. Jag har sagt till henne att det det inte är lätt att bara slänga in en stor summa på kontot utan att banken undrar. Kan säkert vara myndigheter som undrar också typ Skatteverket.

Men hur är det egentligen? Vad kollar banken? Finns det andra sätt att lösa detta på?

"föra över pengar till hennes bankkonto via någon bank i Ghana" Man kan verkligen fråga sig "Men hur är det egentligen?"

Alla varningsklockor borde ringa hos er!

Googla på olika kombinationer av Ghana, bedrägeri, guld, heroin, kokain, Västafrika. Till slut har vi också det klassiska Nigeria-brevet, denna gång made in Ghana, även kallat Afrikabrev. http://ghana.usembassy.gov/419-scam.html

Guld i Ghana:https://www.flashback.org/t1826421

Din sambos syster bör tänka på vilka hon umgås med!
Senast redigerad av trottwell 2013-08-21 kl. 02:59.
Citera
2013-08-21, 07:36
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ROP

Ghana är en problematisk jurisdiktion och hemvist till så väl penningtvätt som bedrägerier. Stora belopp till och ifrån Ghana kommer sannolikt att väcka misstanke hos banken. Det är möjligt att banken kommer kräva dokumentation som bevisar pengarna ursprung och neka transaktionen om du inte förser dem med otillräcklig dokumentation.
Citera
2013-08-21, 08:59
Medlem
ensockerbagares avatar
Jag gissar på att scammen går till såhär:
  • Bank X överför pengar till systerns konto.
  • Systern för i sin tur över pengarna till Konto Y (som tillhör någon hon inte känner).
  • Bank X drar tillbaka sin överföring (det tar ofta någon bankdag).

Detta resulterar i att Bank X dragit tillbaka sina pengar och därmed inte blivit av med några pengar. Konto Y har ju fått in en stor summa pengar från systern, som i sin tur har ett trevligt minussaldo på sitt konto och blir därmed skyldig sin egen bank hela summan.
Citera
2013-08-21, 10:03
Medlem
Vi har självklart haft våra funderingar om detta och sagt åt henne att det kan vara något skumt.

Jag är inte helt insatt i detta men det jag har sett är att hon har ett konto i sitt namn i en bank. Jag har också sett ett saldo där. Hon har även ett kort där hon har tagit ut pengar i Sverige.
Hon ska inte heller vad jag vet föra över pengarna från sitt konto till något konto som tillhör någon hon inte känner. Enligt X Y modellen som sockerbagarn skriver.

Hon har kontakt med en kille på banken i Ghana flera gånger i veckan så allt låter bra.

Jag vet inte allt om detta men pengar kan föras över till hennes konto i Sverige i alla fall och det var det jag undrade i första hand hur banken ser på det.
Sen kan det vara något skumt ändå men det känns inte som hon kan förlora pengar på det förutom i X Y exemplet.

Jag kan kolla bankens namn om någon kan detta mer.
Annars får hon göra vad hon vill, jag försöker bara ge henne lite råd och info och era svar ska jag visa henne.
Citera
2013-08-21, 10:49
Medlem
kezz89s avatar
Hur mycket pengar gäller det?

Polaren förde över en miljon från Turkiet till Sverige förra året och då låste banken pengarna tills han kunde redovisa vart pengarna kommer ifrån.
Citera
2013-08-21, 11:19
Medlem
Alla varningsklockor i världen ringer.

TS, din sambos syrra blir blåst eller är insyltad i nått.

Varför skulle en amerikansk pojkvän gå omvägen via Ghana för att sätta in pengar?

Hur stor summa rör det sig om?

Får man fråga hur länge hon varit tillsammans med denna pojkvän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in