Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-20, 03:10
Medlem
whiplashstalkers avatar
Har köpt mig en beg mac. Och säljaren sa att den var nyinstallerad med OS 10.8.4

När jag startade den nu så fick jag upp lite att skriva in innan jag kunde använda den.
Dock vill jag formatera den ändå. Osäkert om disken kanske innehåller skumma program eller så.

Men hur kan jag få tillbaka OS 10.8.4? Skivorna som kom med är ver: 10.6

Har läst lite här: http://support.apple.com/kb/HT4718?v...E&locale=sv_SE
Men vet inte vilket alternativ jag skall ta. Vill gärna inte bli av med (Mountain Lion).
Citera
2013-08-20, 07:46
Medlem
Joomlas avatar
Gör som det står i artikeln bara. Starta med cmd-R nedtryckt så startar du från recovery-partitionen, ungefär som att ha din ominstallationsskiva på hårddisken. Formatera hårddisken och installera om
Citera
2013-08-20, 11:36
Moderator
Rassas avatar
Dock lär Macen fråga efter det AppleID som Mountain Lion köptes med från App Store, och om det var förre innehavaran av datorn som köpte Mountain Lion så lär du inte ha hans AppleID för att kunna installera det på nytt. I så fall får du göra en Internet Recovery och välja att köpa Mountain Lion på nytt. Då blir det knutet till ditt AppleID istället för till förre ägarens.
Citera
2013-08-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Dock lär Macen fråga efter det AppleID som Mountain Lion köptes med från App Store, och om det var förre innehavaran av datorn som köpte Mountain Lion så lär du inte ha hans AppleID för att kunna installera det på nytt. I så fall får du göra en Internet Recovery och välja att köpa Mountain Lion på nytt. Då blir det knutet till ditt AppleID istället för till förre ägarens.

Inget Mac OSX har mig veterligen någonsin efterfrågat vare sig serial key eller AppleID för att installeras. Detta kanske är annorlunda med Recovery Partition, men inte med DVD/USB sticka iaf.
Citera
2013-08-20, 12:27
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Inget Mac OSX har mig veterligen någonsin efterfrågat vare sig serial key eller AppleID för att installeras.

Nej, men för att kunna ladda ner från Appstore behövs det. Installationen i sig kräver inte den infon.
Citera
2013-08-20, 12:45
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Inget Mac OSX har mig veterligen någonsin efterfrågat vare sig serial key eller AppleID för att installeras. Detta kanske är annorlunda med Recovery Partition, men inte med DVD/USB sticka iaf.

Stämmer, serienummer har aldrig behövts fös OS X klient. Däremot kommer man behöva ange det AppleID man köpte 10.7 eller 10.8 (Lion resp. Mountain Lion) med om man har uppgraderat en dator som kom med en tidigare version av OS X (10.6 eller bakåt), vilket är fallet i den här tråden. Vid start från Recovery Partition och ominstallation av OS X behöver man ju ladda ner OS X på nytt och då kommer AppleID att efterfrågas.
Citera
2013-08-20, 21:46
Medlem
whiplashstalkers avatar
Tack för alla svar. Det verkar som jag måste köpa det då? Trist att Apple slutar skicka med skivor som förr. Tjäna några kronor för att jag vi köpare ska punga ut med mer. Hmm.

Dock är jag osäker om jag skall behålla 10.8. För dom har ändrat en del sedan 1.6 (Snow leopard) som jag är van vid.

Ex:

Det går inte längre att lägga in program som kommer utifrån App Store. Försökte med bla RightZoom. Sen vill jag ju ha bla nintendo och sega emulatorer att spela lite goa spel på. Detta stoppas nu. Det kanske går att gå runt det på något sett?

Ctrl + scroll funkar inte heller längre. Varför tar man bort en sådan sak?

Scrollningen går åt andra hållet? Upp är ner och ner är upp... Ja detta märkte jag och läste även på kommentarerna i AppStore. Flera som klagade just på att scrollen går åt fel håll.

Sen verkar man inte kunna slå av lösenordet utan måste skriva in det var gång man startar datorn.

Fler problem har jag än inte hittat, men det är några i-landsproblem.
Citera
2013-08-21, 01:55
Medlem
Systemet kostar ju inte många kronor för fan. Det är bara att köpa.

Du kan ändra rullningsriktningen med ett klick i Systeminställningar > Mus.
Avmarkera alternativet högst upp: "Rullningsrikning: naturlig".

Den riktning Apple tycker är naturlig är onaturlig för 99,99 procent av mänskligheten.
Senast redigerad av Putsch 2013-08-21 kl. 01:58.
Citera
2013-08-21, 07:01
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiplashstalker
Tack för alla svar. Det verkar som jag måste köpa det då? Trist att Apple slutar skicka med skivor som förr. Tjäna några kronor för att jag vi köpare ska punga ut med mer. Hmm.

Dock är jag osäker om jag skall behålla 10.8. För dom har ändrat en del sedan 1.6 (Snow leopard) som jag är van vid.

Ex:

Det går inte längre att lägga in program som kommer utifrån App Store. Försökte med bla RightZoom. Sen vill jag ju ha bla nintendo och sega emulatorer att spela lite goa spel på. Detta stoppas nu. Det kanske går att gå runt det på något sett?

Ctrl + scroll funkar inte heller längre. Varför tar man bort en sådan sak?

Scrollningen går åt andra hållet? Upp är ner och ner är upp... Ja detta märkte jag och läste även på kommentarerna i AppStore. Flera som klagade just på att scrollen går åt fel håll.

Sen verkar man inte kunna slå av lösenordet utan måste skriva in det var gång man startar datorn.

Fler problem har jag än inte hittat, men det är några i-landsproblem.

Du kan installera andra program än från Appstore, aningen högerklickar du på installationsfilen och väljer "öppna" eller så ändrar du i "Systeminställningar-->Säkerhet&integritet-->Tillåt hämtade program från: Var som helst"

Om du inte villa ange lösenord vid start av datorn (om du alltså vill att din användare loggas in automatiskt) så ändrar du detta i "Systeminställningar-->Använare&grupper" Klicka på "Inloggning" och klicka på hänglåset för att låsa upp. Välj sedan "Automatisk inloggning" för din användare.
Citera
2013-08-21, 18:12
Medlem
Håll ner Ctrl och klicka.
Citera
2013-08-22, 20:02
Medlem
whiplashstalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Du kan installera andra program än från Appstore, aningen högerklickar du på installationsfilen och väljer "öppna" eller så ändrar du i "Systeminställningar-->Säkerhet&integritet-->Tillåt hämtade program från: Var som helst"

Om du inte villa ange lösenord vid start av datorn (om du alltså vill att din användare loggas in automatiskt) så ändrar du detta i "Systeminställningar-->Använare&grupper" Klicka på "Inloggning" och klicka på hänglåset för att låsa upp. Välj sedan "Automatisk inloggning" för din användare.

Ok tack det hjälpte en del
Den sa dock att man kan använda Ctrl + klicka på öppna så går det också så slipper man öppna för allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in