• 1
  • 2
2013-08-20, 01:53
Medlem
Hirvis avatar
Jag har en gammal laptop, det har varit en trogen följeslagare men imorse så bestämde den sig för att säga hejdå, eller ja, jag fick upp en 10% kvar av strömmen-varning, trycker in sladden bättre men inget händer, tar ut och in den, försöker om och om igen. datorn dör.

Jag får inte liv i den, och det intressanta är att dosan lyser när den är kopplad till el för att visa att den är på. men såfort den kommer nära datorn så dör den och slutar skicka ström, och det håller i sig rätt länge.

prövade en annan sladd och exakt samma problem, min dators blotta närvaro gör att den slutar skicka ström.

vad kan det bero på? och jag behöver mina dokument, hur tusan ska jag göra?
Kan jag liksom, dra ut batteriet och låta den vara konstant beroende av strömmen?
Citera
2013-08-20, 02:00
Medlem
Mellanbarnets avatar
Prova med en helt ny sladd. Och det går bra att ta ut batteriet och köra bara på ström.
Kolla att strömkontaken eller dator kontakten inte är pajj, kan va där den laggar.
Citera
2013-08-20, 02:03
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanbarnet
Prova med en helt ny sladd. Och det går bra att ta ut batteriet och köra bara på ström.
Kolla att strömkontaken eller dator kontakten inte är pajj, kan va där den laggar.
Prövade en helt ny sladd, blev samma grej där.
Den lyste och funkade i en annan dator, sen tvärdog den i kontakt med min, och sen efter det funkade den inte med den andra.
Citera
2013-08-20, 02:06
Medlem
PeterNosters avatar
Ja du kan ta bort batteriet. Många tar ut batteriet direkt och använder det bara när det inte finns ström i näheten. Det är säkert batteriet som har gett upp så laddare orkar inte ladda det..
Citera
2013-08-20, 02:09
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja du kan ta bort batteriet. Många tar ut batteriet direkt och använder det bara när det inte finns ström i näheten. Det är säkert batteriet som har gett upp så laddare orkar inte ladda det..
Tyvärr så hände det samma ändå, den dör när jag sätter in den i ingången vid sidan av datorn.
Citera
2013-08-20, 02:14
Medlem
Mellanbarnets avatar
Hm, kan va så simpelt att din strömkontakt på datorn kukar ur dom. På ren svensk, din datorkontakt där du sätter in sladden skickar fel ström så den pajar laddarna.
Citera
2013-08-20, 02:18
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanbarnet
Hm, kan va så simpelt att din strömkontakt på datorn kukar ur dom. På ren svensk, din datorkontakt där du sätter in sladden skickar fel ström så den pajar laddarna.
finns det något bra sätt att lösa det på?
har ändå tänkt köpa ny dator länge, men har typ 2000 dokument jag gärna har kvar.
Citera
2013-08-20, 02:24
Medlem
steelkeyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
finns det något bra sätt att lösa det på?
har ändå tänkt köpa ny dator länge, men har typ 2000 dokument jag gärna har kvar.
Plocka ut hårddisken från datorn och skaffa en sådan här:

http://www.kjell.com/sortiment/dator...abinett-p91846
Citera
2013-08-20, 02:43
Medlem
Skadat godss avatar
Eller en sån här, TS kanske menar riktigt gammal burk
http://drakbutiken.se/index.php?rout...product_id=123

Annars montera i den i en stationär, tanka ur det du vill ha och kasta sedan bort skiten. Profit!
Citera
2013-08-20, 02:50
Medlem
Hirvis avatar
det är en 3 år gammal acer-laptop
Citera
2013-08-20, 04:31
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
det är en 3 år gammal acer-laptop
Då är det kabinett för SATA-diskar du ska välja http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...moms#prodlista
Citera
2013-08-20, 05:55
Medlem
Mellanbarnets avatar
Japp, håller med mina ovanstående talare. Vet inget sätt du kan lösa dina strömproblem dock.
Sen som en liten notis till framtiden, säkerhetskopiera alltid alla super viktiga dokument till ett litet usb minne som du köpt för 50 spänn på clas olson och göm det på ett bra ställe. Datorer har en jävla förmåga att kuka ur efter ett par år. Färskvara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in