Citat:
Ursprungligen postat av
fintnir
Hur som helst tyckte jag att Återträffen var en frisk fläkt i den träiga och undermåliga svenska kommersiella filmvärlden. Filmen var inte radikalt nyskapande på något sätt, men den sticker ändå ut och tillför någonting, samt levererar ett tänkvärt budskap om gruppmentalitet, gruppagerande och hela den mänskliga djupt obehagliga blockeringseffekten som gör att folk mer eller mindre kan göra vad som helst för att sedan helt och hållet blockera dessa ageranden och fortsätta i sin vardag, subjektiviteten och tolkningsföreträdet (när det kommer till historia) var också intressant bemött, då det alltid är vi människor som tolkar historien, och som högst emotionella varelser sker detta aldrig objektivt.
Instämmer och anser att det är filmens största styrka. Jag vill minnas att jag i en radiointervju hörde Anna Odell tala om att hon var intresserad av det faktum att minnet - och då särskilt det episodiska minnet ur vilket allteftersom tiden går våra individuella jag/livs-berättelser växer fram - i allra högsta grad är bedrägligt; att vi människor tendererar att i vissa fall försköna dem, i vissa fall förvärra dem och ibland rent ut sagt fylla i saker eller hitta på sådant som aldrig har hänt. (Finns mycket intressant minnesforskning som stöder detta, däremot är ju det där med förträngda minnen efter att man utsatt för något traumatiskt inte särskilt välbelagt, som ju fallet Sture Bergwall nyligen har visat väldigt tydligt...

).
Nå, kanske sa hon det inte i just de ordalagen, men jag vill minnas att det var andemeningen och att det var en bland de saker hon ville visa/utforska med filmen. Sett ur det perspektivet tycker jag att filmen faktiskt var väldigt intressant! Särskilt intressant blev det när det dessutom kombinerades med det undvikande beteendet och de rena lögnerna som de före detta "klasskamraterna" när de intervjuades hasplade ur sig om att hon inte blev inbjuden till klassträffen och det där.
Bra film, helt klart! Första delen kunde gärna varat litet längre och spårat ur litet mer och joggingscenerna kunde skippats helt. Skådespeleriet var enligt min mening jävligt bra -- med tanke på att det är en svensk film var det väldigt många bra (och tidigare okända, eller?) skådespelare i en samma film liksom, vilket jag inte kan påminna mig om att jag har sett sedan, ja... jag vet faktiskt inte...
Citat:
Ursprungligen postat av
roboman
Från de klipp jag sett verkar filmen ha en närmast olidligt stel och teatral dialog. Stämmer det, eller är det bara otur att alla sekvenser jag sett låter som att de läses innantill?
Tycker det var precis tvärtom faktiskt! Dock brast det ibland...