• 4
  • 5
2013-08-21, 22:42
Medlem
Asystolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
Det vill jag absolut inte påstå och egentligen vill jag inte påstå något kring mekanismen om varför det fungerar. Ifall kompressionen gör att gasutbytet fungerar bättre, orsakar tillräcklig miniventilation eller kanske ökar hastigheten på diffusion, osv. Ingen har nog försökt ta reda på det exakt. Är det bara syret som redan finns i blodet eller kommer där åtminstone ett tillräckligt flöde även utan ventilation?

Det är ju logiskt att syre "pumpas" ut vid kompressioner och sedan sugs in igen när bröstkorgen lyfts upp, men samtidigt har du ju "dead space" i sträckan mellan alveolerna och munnen som gör att du tillsist ändå får mer och mer koldioxid kvar i den luft som inte ventileras ut totalt som spär på den acidos som redan föreligger vid hjärtstopp.
Citera
2013-08-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
fel! HLR avancerad, samt hur man handhar hjärtstartare bör ingå för alla.

Och jag har haft nytta av min utbildning minst 10 gånger hittills, varav en gång på ett flygplan.

Har ni bara tittat på när något händer?
Obehagligt med sjukvårdspersonal, SIC! som har den inställningen, kan vara din far nästa gång.

Det räddar liv och den kunskapen är knappast en belastning att ha.

FÅ har en uppsättning adrenalin med sig daglig dags så naturligtvis menar jag normal HLR vilket innefattar både andningshjälp och kompressioner.

Utan fri luftväg är det mesta meningslöst
Senast redigerad av Zigga 2013-08-21 kl. 22:56.
Citera
2013-12-14, 23:54
Bannlyst
Jag hörde av en som blev räddad, att någon satte sig på honom och knäckte revbenen för att få igång hjärtat. Behövs det ofta och lärs ut?
Senast redigerad av Agriagrappo 2013-12-14 kl. 23:57.
Citera
2013-12-15, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gramnegativ
Värst vad du blev otrevlig. Sjukvårdspersonal ska vara utbildade i HLR, ja. Här pratades det om att det skulle vara obligatoriskt att kunna HLR. Att det kan rädda liv är inte ett tillräckligt gott skäl för att sätta igång en jätteapparat i samhället. Frågan är hur många av de man kommer utbilda som faktiskt kommer behöva använda sina kunskaper och om kunskapen ska vara till någon nytta ska den underhållas regelbundet. Nej, orimligt. Det räcker med att man utbildar specifika grupper i samhället.

Ja jag blir jätteotrevlig när man totalt ignorerar sin plikt som upplärd och dessutom påstår en massa oväsentligheter. Att man dessutom försöker påstå att detta bara är en sak för oss proffs, "vi som vet" gör mej ännu argare.
Barn och tonåringar som fått en korrekt HLR utbildning kan ta fram den , i alla fall delar av den som fri andningsväg för att de minns!

Jag bor 4 mil från närmaste ambulans , det tar 30 min innan den kommer, hade jag inte gjort HLR på min man som inte hade vare sig andning eller hjärtverksamhet , det i mer än 30 minuter hade han dött där och då.

Jag är sjuksköterska skutmedicin och vårdlärare sen mer än 10 år.

Ett vet jag att göra något , är bättre än att stå och glo!

Knäcka revben kan hända, men är inget man ska göra eller positivt på något sätt.
Senast redigerad av Zigga 2013-12-15 kl. 00:24.
Citera
2013-12-15, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agriagrappo
Jag hörde av en som blev räddad, att någon satte sig på honom och knäckte revbenen för att få igång hjärtat. Behövs det ofta och lärs ut?

Om hjärtat stannat så ... kanske.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in