Citat:
Ursprungligen postat av
Asystoli
Fast du behöver ju fortfarande hålla fri luftväg för att syret ens ska ha möjlighet att komma ner i lungorna och delta i ett gasutbyte. Det finns då en poäng i att lyfta upp hakan vid varje HLR-omgång när du ska ventilera. Så snabbt som det ska ta att göra inblåsningarna vid B-HLR så tycker jag inte det är en stor tidsförlust i kompressionerna.
Det är viktigt att hålla reda på till vem man riktar informationen eller undervisningen. Vilken undervisning och hur mycket av den krävs till en person ur allmänheten för att inblåsningar ska ge fördelar? Det är lite som med kampsportsträning, man kan lära sig avancerade grepp mot knivattacker, men i verkliga livet så är det bara det instinktiva och enkla som fungerar. Inblåsningar är förmodligen ineffektiva av många olika anledningar och givetvis inte för att de är skadliga. Man kan bara spekulera i orsaker, t.ex. ovilja, tiden man lägger på det som man annars kunnat lägga på fler korrekta kompressioner, osv. Hur stor rollen för diffusion är kan man också fråga sig. Men inom vetenskapen gör man då så att man strippar bort alla variabler och bara tittar på resultatet, vilket man gjort här. Man måste inte förstå anledningarna, men det blir mindre svårt att argumentera för det utanför parametrarna av den kontext inom vilket experimentet gjordes. Men det tycker jag inte att jag gör. Att diskutera utbildning för allmänhet inom HLR och sedan diskutera fria luftvägar, drunkning, överdoser, andra medicinska predikament osv går för mig inte ihopa. Det är två helt olika målgrupper.