2013-08-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gramnegativ
Inte som du och påstå att syret hittar in på något magiskt vis eller att det är onödigt med inblåsningar.

Det är inget magiskt, alla gaser fungerar på det viset.
Citera
2013-08-21, 20:18
Medlem
Asystolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper

Fast du behöver ju fortfarande hålla fri luftväg för att syret ens ska ha möjlighet att komma ner i lungorna och delta i ett gasutbyte. Det finns då en poäng i att lyfta upp hakan vid varje HLR-omgång när du ska ventilera. Så snabbt som det ska ta att göra inblåsningarna vid B-HLR så tycker jag inte det är en stor tidsförlust i kompressionerna.
Citera
2013-08-21, 20:21
Medlem
Citat:

Hur menar du att syre tar sig in till blodet utan en inandning?
Citera
2013-08-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asystoli
Fast du behöver ju fortfarande hålla fri luftväg för att syret ens ska ha möjlighet att komma ner i lungorna och delta i ett gasutbyte. Det finns då en poäng i att lyfta upp hakan vid varje HLR-omgång när du ska ventilera. Så snabbt som det ska ta att göra inblåsningarna vid B-HLR så tycker jag inte det är en stor tidsförlust i kompressionerna.
precis! håller med!
Citera
2013-08-21, 20:47
Medlem
SilentVictorys avatar
Det stora problemet som jag ser det är inte just själva HLR biten, utan det är att folk blir så fullkomligt paralyserade när något oväntat händer.

Har själv råkat ut för det fenomenet, kom till en plats där en medelålders man hade ramlat ihop, liggandes helt livlös med 3 tjejer ståendes en meter ifrån och stackars frugan sittandes på asfalten.

De tre tjejerna stod bara och tittade på, och frugan satt och vrålgrät vid huvudet på karln.

Inte en aning om hur länge han hade legat så innan jag kom dit, så det var bara till att börja känna efter puls och sätta igång med HLR direkt i väntan på ambulans.

Det var en lite märklig syn att hålla på med HLR och se in i ögonen på en tillsynes fullt livlös människa och en gråtande fru bredvid.

Det positiva i det hela är ju nu att jag vet hur jag kommer reagera om man stöter på samma sak igen.

Har ingen lösning på hur man råder bot på att folk blir paralyserade, möjligtvis att utbildning med slutprov kanske skulle ge något i alla fall?
Sen bör det väl höra lite till allmänintresset att veta hur man utför HLR.
Citera
2013-08-21, 20:55
Medlem
Asystolis avatar
SilentVictory: Att veta vad och hur man ska göra när någonting inträffar inger en trygghet att våga agera. Jag är ganska övertygad om att det får fler människor att reagera. Sedan är det ju förstås också en individuell faktor om hur man är som person, reagerar i/på stress osv som väger in, men jag tror verkligen att kunskap många gånger inger en tillräcklig trygghet för att våga agera! Och självklart stärks man av någonting man tränat på, något som också motiverar övning.

Vi som jobbar inom vården ser detta dagligen och det är ju svårt att jämföra med människor som jobbar med det. Men oavsätt vilken situation det handlar om så kan även jag känna ett starkt behov av att besitta rätt kunskaper inför alla situationer jag stöter på för att behålla lugnet. Där av tror jag starkt på att det finns en stor vinst i att öva och träna för att agera korrekt och lugnt i kommande situationer.
Citera
2013-08-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asystoli

Det är viktigt att hålla reda på till vem man riktar informationen eller undervisningen. Vilken undervisning och hur mycket av den krävs till en person ur allmänheten för att inblåsningar ska ge fördelar? Det är lite som med kampsportsträning, man kan lära sig avancerade grepp mot knivattacker, men i verkliga livet så är det bara det instinktiva och enkla som fungerar. Inblåsningar är förmodligen ineffektiva av många olika anledningar och givetvis inte för att de är skadliga. Man kan bara spekulera i orsaker, t.ex. ovilja, tiden man lägger på det som man annars kunnat lägga på fler korrekta kompressioner, osv. Hur stor rollen för diffusion är kan man också fråga sig. Men inom vetenskapen gör man då så att man strippar bort alla variabler och bara tittar på resultatet, vilket man gjort här. Man måste inte förstå anledningarna, men det blir mindre svårt att argumentera för det utanför parametrarna av den kontext inom vilket experimentet gjordes. Men det tycker jag inte att jag gör. Att diskutera utbildning för allmänhet inom HLR och sedan diskutera fria luftvägar, drunkning, överdoser, andra medicinska predikament osv går för mig inte ihopa. Det är två helt olika målgrupper.
Citera
2013-08-21, 21:07
Medlem
Asystolis avatar
Citat:
Det är viktigt att hålla reda på till vem man riktar informationen eller undervisningen. Vilken undervisning och hur mycket av den krävs till en person ur allmänheten för att inblåsningar ska ge fördelar? Det är lite som med kampsportsträning, man kan lära sig avancerade grepp mot knivattacker, men i verkliga livet så är det bara det instinktiva och enkla som fungerar. Inblåsningar är förmodligen ineffektiva av många olika anledningar och givetvis inte för att de är skadliga. Man kan bara spekulera i orsaker, t.ex. ovilja, tiden man lägger på det som man annars kunnat lägga på fler korrekta kompressioner, osv. Hur stor rollen för diffusion är kan man också fråga sig. Men inom vetenskapen gör man då så att man strippar bort alla variabler och bara tittar på resultatet, vilket man gjort här. Man måste inte förstå anledningarna, men det blir mindre svårt att argumentera för det utanför parametrarna av den kontext inom vilket experimentet gjordes. Men det tycker jag inte att jag gör. Att diskutera utbildning för allmänhet inom HLR och sedan diskutera fria luftvägar, drunkning, överdoser, andra medicinska predikament osv går för mig inte ihopa. Det är två helt olika målgrupper.

Ja, vi pratar ju om samma sak egentligen. Jag säger inte att du har fel, jag tror också att det i framtiden mycket väl kan bli ännu mindre fokus på ventilationer. Men det jag vill få fram är att i dagsläget ska vi behandla alla patienter på samma sätt, utefter gällande riktlinjer tills riktlinjerna ändras.

Den basala HLR som lärs ut idag har förenklats mer och mer på senare år just för att få fler att våga agera. Det enda som sägs på dagens HLR-utbildningar är att du ska göra 30 kompressioner mitt på bröstet följt av två inblåsningar, och är man osäker så ska man skippa inblåsningarna och endast köra kompressioner mitt på bröstet. Enklare än så kan det inte bli tycker jag.
Citera
2013-08-21, 21:13
Bannlyst
Det viktiga måste vara att man kan rädda liv, det måste kännas bra efteråt och jag ska läsa på igen. Minns jag rätt att man ska lägga något under så huvudet kommer upp i rätt vinkel?
Citera
2013-08-21, 21:17
Medlem
Fast det är en jäkla skillnad på att påstå att det är onödigt att ventilera vid HLR eftersom att syre tar sig in i blodet ändå ty syre är en gas och att komma fram till att folk generellt inte klarar av att göra korrekta inblåsningar när de instrueras av larmoperatörer vilket leder till att försöken till att ventilera snarare stjälper än hjälper.
Citera
2013-08-21, 21:19
Medlem
Asystolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Networker
Det viktiga måste vara att man kan rädda liv, det måste kännas bra efteråt och jag ska läsa på igen. Minns jag rätt att man ska lägga något under så huvudet kommer upp i rätt vinkel?

Ju fler livräddare desto bättre!
Lyft bara hakan rätt upp så får du fria luftvägar. Är har personen inget hjärtstopp lägger du denne i stabilt sidoläge http://www.vardhandboken.se/Bilder/H...da3_storre.jpg och böjer bak huvudet på samma sätt. Lägger du t.ex. en kudde under huvudet finns risk för att du istället böjer huvudet framåt och klämmer ihop halsen vilket ger ofria luftvägar.
Citera
2013-08-21, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gramnegativ
Fast det är en jäkla skillnad på att påstå att det är onödigt att ventilera vid HLR eftersom att syre tar sig in i blodet ändå...

Det vill jag absolut inte påstå och egentligen vill jag inte påstå något kring mekanismen om varför det fungerar. Ifall kompressionen gör att gasutbytet fungerar bättre, orsakar tillräcklig miniventilation eller kanske ökar hastigheten på diffusion, osv. Ingen har nog försökt ta reda på det exakt. Är det bara syret som redan finns i blodet eller kommer där åtminstone ett tillräckligt flöde även utan ventilation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in