Citat:
Ursprungligen postat av
Vågskålen
Carlsson gör det vanliga felet att alltför snävt definiera islamism som våldsbejakande extremism. Det blir då enkelt för Musa att konstatera att man arbetar aktivt mot extremism och våldsbejakande tendenser. Carlssons uppmaning att Musa skall "definiera skiljelinjen mellan vanliga hederliga muslimer och islamism" kan vändas mot honom som en islamofobisk diskurs där denna skiljelinje mellan de vanliga muslimerna och de våldsbejakande extremisterna kan misstänkas gå någonstans rakt genom den muslimska allmänheten.
Fan, jag tror jag skall ta anställning hos bröderna som strateg.
Men gör han verkligen det? Han skriver att Musa försöker förminska svenska folkets genuina oro (för islamismen i allmänhet antar jag att Carlsson menar)
och hotet från den våldsbejakande islamismen (dessutom, tolkar jag det som att han menar). Utöver det nämns inte det våldsbejakande, men han levererar en riktigt bra definition på islamism i sig. Sedan väljer en del islamister att dessutom använda våld för att befrämja målet som är upprättandet av en islamisk stat där sharia styr individens liv och samhällsapparaten i minsta detalj. I och med det har, enligt islamisternas synsätt, fred uppnåtts och jihad är över. Det är det som begreppet fredens religion syftar på. Målsättningen är den samma vare sig islamisterna väljer terrorism och annat våld som medel, eller om de väljer entrism och avelsprogram som främsta metod för maktövertagandet, även om de ser mellan fingrarna på våldsutövande i Allahs namn och ibland själva tillämpar våldets metodik och retorik. Den första varianten för islamister med smak för IS/Al Quaida och den senare för Muslimska Brödraskapets anhängare. Musa et al tillhör som bekant den andra inriktningen.
Citat:
Det hela är ett pinsamt försök att förminska svenska folkets legitima oro och hotet från den våldsbejakande islamismen.
Musa försöker dessutom blanda bort korten genom att låtsas som att KDU inte definierar islamism. Vi tar det igen. Islamism är en gemensam beteckning för extrema, politiserade former av islam. Gemensamt för dessa är att de anser att staten ska underställas Allah, eller mer specifikt de sharialagar som de menar att han har skapat. En konsekvens av detta är att islamister anser att våra västerländska demokratier saknar legitimitet och därmed hotar de också vår demokrati.
https://www.svd.se/vad-menar-rashid-musa-med-islamism/om/debatten-om-terrorism