2014-02-28, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Det är ju kärnan i problemet - den svenska lagstiftningen är alltför tam. Där är England ett föredöme som har kriminaliserat hatretorik och terror/jihadistpropaganda, slänger ut dem som ägnar såg åt sådana aktiviteter och drar tillbaka medborgarskap för återvändande jihadister.

SÄPO har koll men är bakbunden. Svenska säkerhetspolisen var, som ovan nämnts, den första i Västeuropa att få extremister fällda för terrorfinansiering förklädd till välgörenhet, men det var en komplicerad process.
Folk i allmänhet känner ju av uppenbara skäl inte till SÄPOs verksamhet men det är bara att läsa mellan raderna när SÄPO nämns i media och på gnället från islamisterna om moskébevakning och husrannsakningar etc. Raad al Duhan som Tinuviel nämnde är ett mycket intressant exempel på det.

Jag såg att Rashid Musa twittrade "Du har DM." till tok-Farraj för några dagar sedan så hon är nog aktiv men ligger antagligen lågt efter antisemitfadäsen på facebook. Vänta bara, det är som Cape fear, hon lär dyka upp när man minst anar det.

(min fetning)

En som fick sitt pass konfiskerat vid återvändande till England (dec 2013), det var ju Moazzam Begg, en jihadist som nyss diskuterats i tråden efter att han gripits av brittisk säkerhet och där vi alla nu bara väntar på att kopplingen till Rashid Musa et al skall klarläggas..

Angående officiell koppling Raad al-Duhan och Gävle kommun, så gav en sökning jag gjorde igår kväll inte någonting.
Citera
2014-02-28, 21:10
Medlem
JumpingJacks avatar
Idag har jag sett två ovanligt grymma nyheter som rör ISIS som ju verkar få stöd av en del av namnen i den här tråden.

En tjuv får handen avhuggen, i enlighet med sharialagar, medan gruppen livetweetar ut bilder på det:
http://www.washingtonpost.com/blogs/...ve-tweeted-it/

Kristna har fått skriva på ett avtal om dhimmitude, vilket bland annat innebär att de inte får renovera sina kyrkor och kloster, inte får be så att någon utomstående kan höra det, inte visa några religiösa symboler och betala jiziya, en slags straffskatt för att de inte är muslimer.
http://www.timesofisrael.com/syrian-...#ixzz2uaaTZBRR

Jag förväntar mig förstås inte att det här kommer att rapporteras i någon svensk media överhuvudtaget. Jag tycker ändå att det är relevant för tråden som ytterligare ett bevis för vad ISIS ägnar sig åt i de områden de fått makt. Jag undrar hur många svenskar som är nere och strider för just ISIS.
Citera
2014-02-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Idag har jag sett två ovanligt grymma nyheter som rör ISIS som ju verkar få stöd av en del av namnen i den här tråden.

En tjuv får handen avhuggen, i enlighet med sharialagar, medan gruppen livetweetar ut bilder på det:
http://www.washingtonpost.com/blogs/...ve-tweeted-it/

Kristna har fått skriva på ett avtal om dhimmitude, vilket bland annat innebär att de inte får renovera sina kyrkor och kloster, inte får be så att någon utomstående kan höra det, inte visa några religiösa symboler och betala jiziya, en slags straffskatt för att de inte är muslimer.
http://www.timesofisrael.com/syrian-...#ixzz2uaaTZBRR

Jag förväntar mig förstås inte att det här kommer att rapporteras i någon svensk media överhuvudtaget. Jag tycker ändå att det är relevant för tråden som ytterligare ett bevis för vad ISIS ägnar sig åt i de områden de fått makt. Jag undrar hur många svenskar som är nere och strider för just ISIS.

Expressens Kassem Hamadé uppskattar att ett 70-tal "svenskar" har anslutit till ISIS:

Citat:
Kassem Hamadé ‏@kassemhamade 6 tim
Här blir den unge mannen av med sin högerhand. Terrorister från ISIS (70-tal från Sverige) i #Syrien utövar shariaa. pic.twitter.com/te6bXvQlib

Som uppmärksammats, bedrivs det jihadistpropaganda och sannolikt ren rekrytering och finansiering i moskéer anslutna till till Islamiska Förbundet i Sverige. Merparten ansluter sedan till ISIS.
Samtidigt som Omar Mustafa och islamistgänget ylar allt gällare om "islamofobi", har den här tråden visat på de klara banden mellan de organisationer och personer som representerar Muslimska Brödraskapet i Sverige och terroristerna i Syrien.

Ranstorp länkar på twitter till en artikel som tar upp kopplingarna mellan Muslimska Brödraskapet i Egypten, och terroristdåden som äger rum i landet:
http://weekly.ahram.org.eg/News/5526...terrorism.aspx

Vi ser i Sverige samma förhållande som tas upp i artikeln, mellan de svenska Muslimska Brödraskapet/Islamiska Förbundet och dess olika parallella organisationer, till de "svenska" jihadisterna i Syrien.
Citera
2014-02-28, 22:15
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Expressens Kassem Hamadé uppskattar att ett 70-tal "svenskar" har anslutit till ISIS:

Som uppmärksammats, bedrivs det jihadistpropaganda och sannolikt ren rekrytering och finansiering i moskéer anslutna till till Islamiska Förbundet i Sverige. Merparten ansluter sedan till ISIS.
Samtidigt som Omar Mustafa och islamistgänget ylar allt gällare om "islamofobi", har den här tråden visat på de klara banden mellan de organisationer och personer som representerar Muslimska Brödraskapet i Sverige och terroristerna i Syrien.

Ranstorp länkar på twitter till en artikel som tar upp kopplingarna mellan Muslimska Brödraskapet i Egypten, och terroristdåden som äger rum i landet:
http://weekly.ahram.org.eg/News/5526...terrorism.aspx

Vi ser i Sverige samma förhållande som tas upp i artikeln, mellan de svenska Muslimska Brödraskapet/Islamiska Förbundet och dess olika parallella organisationer, till de "svenska" jihadisterna i Syrien.

Medias icke-rapportering ju ämnet för denna tråd men det tål ändå att upprepas: kan ni tänka er mediarapporteringen om 70 svenskar hade anslutit sig till en fascistisk gerilla som ägnade sig åt mord och stympningar någonstans i världen? Eller 70 svenskar som slogs mot muslimer?
Jag anar att rubrikerna skulle vara något fler än nu när det "bara" rör sig om islamister.
Citera
2014-03-01, 03:56
Bannlyst
Nu är vi inne i mars och valrörelsen börjar märkas allt mer.

Göteborgs-Posten låter på sin debattsida Hanna Gadban säga ett par sanningens ord om hur islamisterna i Sverige utnyttjar begreppet 'islamofobi' för sina reaktionära syften.

Redan rubriken ger en uppfattning om artikelns laddade innehåll:

Islamofobi har blivit ett slagträ i valrörelsen

Här ett utsnitt av vad HG skriver:

<I denna politiska diskussion ser jag två farligt felaktiga uppfattningar. Bland högerpopulister betraktas invandrade muslimer som ett kollektiv och som ett hot mot samhället, och inom många muslimska intresseorganisationer använder man å andra sidan termen ”islamofobi” för att bemöta kritik framförd av invandrade muslimer mot till exempel modifierad sharialagstiftning eller mot diverse ålderdomliga och förtryckande uttryck för hederskulturer. I bägge fallen bortser man från att det bland muslimer finns en mängd olika uppfattningar.

I Sverige, som på många andra ställen i Europa, är det islamistiskt inriktade organisationer med kopplingar till Muslimska Brödraskapet, som har lanserat sig själva som representanter för muslimerna i stort i Sverige och Europa. Men merparten av Sveriges invandrade muslimer delar inte alls dessa gruppers grundläggande värderingar. Många sekulära muslimer anser till exempel att religion är och ska vara en privatsak.>

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.22...-i-valrorelsen

Hanna Gadbans artikel är en formlig bredsida mot organisationer och föreningar som denna tråd granskat och kritiserat.
Hon beskriver vissa politiska partiers flirtande med dessa som cit: "osmaklig".

Rashid Musa kan väl inte låta en shariakritisk kvinna få stå oemotsagd, så nu väntar jag spänt på vad hans drag skall bli.
Som den överspände fjant Rashid Musa är, så kommer väl han att hävda att HG har kränkt hans muslimska mänskliga rättigheter..
Citera
2014-03-01, 09:14
Medlem
Rättsprocessen mot Moazzam Begg går vidare och tar ett nytt kliv framåt. Man kan anta att brittiska polisen har ett bra bevisläge.
Namnet på kvinnan som greps samtidigt med Begg är nu offentliggjort. En av de två männen som sitter i förvar är hennes son.

Och husrannsakan fortsätter.
Minns att Rashid Musa skrev på twitter att han skulle DM:a CagePrisoners, när de två svensk-somaliska al-Shabaabterroristerna ( kända i svensk press som "Djiboutisvenskarna" ) skulle diskuteras. Det kan säkert finnas en hel del intressant info i Beggs datorer, som berör våra inhemska islamister.

Citat:
The former Guantánamo detainee Moazzam Begg is to appear in court on Saturday after he was charged with terrorism offences connected to Syria. Begg, 45, who has became a vocal campaigner against the excesses of the war on terror, is accused of providing terrorist training and funding terrorism overseas, West Midlands police said.

He will appear at Westminster magistrates court alongside a woman, Gerrie Tahari, 44, of Sparkbrook, Birmingham, who is charged with facilitating terrorism overseas. Begg was arrested on Tuesday morning on suspicion of attending a training camp in Syria and facilitating terrorism there. Two other men arrested the same day remain in police custody.
----
Searches continue at the three home addresses of the individuals detained.

http://www.theguardian.com/uk-news/2...guantanamo-bay

Det gav inget som helst resultat, att Rashid Musa och Fatima Doubakil var med och "twitterstormade" igår för att Begg skulle frisläppas.
Idag planeras en stor demonatration av islamisterna i Birminghamn, för att Begg omgående ska släppas fri. Man motsätter sig alltså en sedvanlig rättslig prövning, istället ska islamistmobben skipa rättvisa och Begg ska frias. Det är samma typ av skeva medeltida rättstänkande som Fatima Doubakil ger uttryck för, som när hon kräver att den som rör en hijab, ska straffas genom att få sina fingrar brutna.
Senast redigerad av Batuta 2014-03-01 kl. 09:31.
Citera
2014-03-01, 10:37
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det gav inget som helst resultat, att Rashid Musa och Fatima Doubakil var med och "twitterstormade" igår för att Begg skulle frisläppas.
Vad patetiskt.

Musa twittrade igår:
Citat:
Have you told your followers about the Twitter storm taking place tonight? It starts at 9pm & we need to get #ReleaseMoazzam trending again
Ja, för trendar den hashtaggen blir han säkert frisläppt
Citera
2014-03-01, 11:19
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Nu är vi inne i mars och valrörelsen börjar märkas allt mer.

Göteborgs-Posten låter på sin debattsida Hanna Gadban säga ett par sanningens ord om hur islamisterna i Sverige utnyttjar begreppet 'islamofobi' för sina reaktionära syften.

Redan rubriken ger en uppfattning om artikelns laddade innehåll:

Islamofobi har blivit ett slagträ i valrörelsen
Ketchupeffekt idag!

Nu ifrågasätts hur representativa våra islamister är inte bara av Hanna Gadban utan även på svenska dagbladet och i P1:s medierna (det sänds just nu).

Citat:
Några få organisationer, med nära band till varandra, har kopplat ett rejält grepp om rollen som muslimers representanter i svenska medier. Islamiska Förbundet, med sin bas i moskén vid Medborgarplatsen i Stockholm, står ensamt för nästan 40 procent av representationen. Men organisationen har också flitigt etablerat flera dotter- och systerorganisationer och tillsammans bär de rollen som företrädare för islam i närmare 70 procent av artiklarna.
http://sverigesradio.se/sida/default...programid=2795
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5796662
I Svenska Dagbladet tar Göran Larsson, professor i Religionsvetenskap avstamp i programmet och skriver bland annat:
Citat:
När journalister söker efter muslimska uppfattningar vänder de sig främst till representanter för ett fåtal församlingar som Islamiska förbundet, Islamic center i Malmö eller Sveriges muslimska råd.
...
Citat:
Detta trots att statistiken pekar på att två tredjedelar av alla personer som kan sägas ha en muslimsk kulturell bakgrund i dagens Sverige uttrycker en ljum eller indifferent koppling till sin religion. Majoriteten är inte organiserade eller regelbundet praktiserande islam. Denna majoritet av kulturella eller sekulära muslimer kan därför inte automatiskt ses som representerade av de muslimska församlingar och organisationer som företrädelsevis ges en röst i svenska medier.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...na_3319126.svd

Det rör på sig
Senast redigerad av Tinuviel 2014-03-01 kl. 11:24.
Citera
2014-03-01, 11:25
Medlem
Vimurs avatar
Ha ha felpost, jag postade samtidigt som Tinuviel om Medierna i P1.
Det är helt fantastiskt! ÄNTLIGEN!!!!

Edit:
Jaha, men nog fan ska Kharraki få in offerperspektivet om att muslimer bara får svara på kritik i media. Det är ju för fan inte sant! Det behövs en undersökning på det också eftersom Kharraki ljuger som vanligt - det har varit mängder av reportage om hur det är att vara muslim i Sverige etc.

Och som vanligt fick alltså en extremist som Kharraki uttala sig helt oproblematiskt om de utsatta muslimerna.

Men på det hela taget är reportaget suveränt!

"Vems islam företräder du?" En mycket relevant fråga som kom upp nu.
Senast redigerad av Vimur 2014-03-01 kl. 11:35.
Citera
2014-03-01, 11:26
Medlem
JumpingJacks avatar
Det är så patetiskt av Musa och Doubakil att kräva att Begg ska bli frisläppt för att... ja, för att vadå? Han är muslim? Västvärlden är påstått islamofobisk? De tycker själva att terrorism är okej om det är i deras egna syften? Det passar inte in i deras världsbild?

Ingen av dem har väl kunnat ta del av anklagelserna än utan sätter igång en twitterstorm i ett vattenglas för att han är kompis med dem. Så väldigt inte trovärdigt av dem och det visar ju verkligen hur svart-vit deras världsbild är.

Såg just tiniuvels inlägg och . Det trodde jag inte om svensk media. Kors i taket.
Citera
2014-03-01, 11:33
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Ha ha felpost, jag postade samtidigt som Tinuviel om Medierna i P1.
Det är helt fantastiskt! ÄNTLIGEN!!!!

Det som är mest fantastiskt är att Medierna främst vänder sig till folk i mediabranschen och det verkar höra till att journalister lyssnar på det varje helg har jag förstått av vänner som jobbar på tidningar och radio.
Det här är alltså inget random radioinslag som många inte kommer att lyssna på, utan nu kan vi kallt räkna med att det här har nått ut till en väldigt stor del av Sveriges journalister.

Medierna har alltid verkat vara ett ovanligt piggt program där man inte är rädd för att gå mot strömmen eller ge fler versioner av en nyhet. Mycket imponerande och kan kanske ha att göra med att det har producerats i Malmö i många år och man behöver inte träffa folk man debatterat i fikarummet nästa dag. Hur som helst, hatten av!

Det ska bli mycket intressant att se Twitterreaktionerna på det här. Är det månne dags att slå upp en grogg, luta sig tillbaka och njuta av en rejäl holmgång?
Citera
2014-03-01, 11:45
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Det som är mest fantastiskt är att Medierna främst vänder sig till folk i mediabranschen och det verkar höra till att journalister lyssnar på det varje helg har jag förstått av vänner som jobbar på tidningar och radio.
Det här är alltså inget random radioinslag som många inte kommer att lyssna på, utan nu kan vi kallt räkna med att det här har nått ut till en väldigt stor del av Sveriges journalister.

Medierna har alltid verkat vara ett ovanligt piggt program där man inte är rädd för att gå mot strömmen eller ge fler versioner av en nyhet. Mycket imponerande och kan kanske ha att göra med att det har producerats i Malmö i många år och man behöver inte träffa folk man debatterat i fikarummet nästa dag. Hur som helst, hatten av!

Det ska bli mycket intressant att se Twitterreaktionerna på det här. Är det månne dags att slå upp en grogg, luta sig tillbaka och njuta av en rejäl holmgång?

Exakt vad jag tänkte, det här är tungt! Det kan vara dags för en grogg helt klart.
MB-filialerna i Sverige kommer inte att släppa sitt mediemonopol frivilligt så det blir mycket intressant att se reaktionerna. Bara det här stycket säger en del om MBs effektiva mediemanipulation:

Citat:
Totalt står alltså Islamiska förbundet och dess sex dotter- och systerorganisationer för 69 procent av den generella representationen. Med andra ord är det dessa sju som i medier i sju fall av tio får representera, tolka och berätta om hur till exempel Sveriges muslimer skall leva och tycka som rättfärdiga muslimer.

Musa har inte en lätt vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in