2013-08-19, 14:26
Medlem
Elspermelinos avatar
Hej,

Jag har en vikariattjänst med en timlön på 181kr/tim (jag drar in cirka 28-30k i månaden, brutto) som jag har haft i 9 månader. Vikariatet går ut i Mars nästa år och det är ganska stor sannolikhet att dem ger fast anställning efter vikariatets slut. Detta är givetvis inget jag kan garantera.

Tror ni att jag kvalificierar jag att ta ett bolån tillsammans med min fru? Eller måste man ha fast anställning för detta?
Citera
2013-08-19, 14:29
Medlem
Twatssons avatar
Det räcker att en av er har fast anställning, bankerna är extremt beroende av säkerhet och tyvärr är ett vikariat ingen säkerhet.
Citera
2013-08-19, 14:30
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Det behöver man inte. Kan i och för sig bero lite på bank till bank, men ring och hör dig för? Annars kan du ta ett lån via t ex Bluestep där behövs ingen "säkerhet".
Citera
2013-08-19, 14:31
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Det räcker att en av er har fast anställning, bankerna är extremt beroende av säkerhet och tyvärr är ett vikariat ingen säkerhet.
Detta gällde kanske förr men de är inte så hårda längre. Kommer ihåg jag läste denna artikeln tidigare då jag själv funderade på bolån:

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi...tan-fast-jobb/

Alla människor har heller inte typiskt "fasta jobb" utan projektanställning, frilansare etc. Skulle dessa i så fall vara helt utestängda från bostadsrätts/villamarknaden?
Citera
2013-08-19, 14:39
Medlem
Mellanbarnets avatar
Banken har sina "regler" som dom slaviskt följer vid förfrågan om lån.
Bl.a så ska ni självklart vara gröna båda två. Inte stå på kronofogden.
Sen gör dom en UC (kreditupplysning) på dig (och henne om hon är medlånare) och tittar va du tjänade två år tillbaka i tiden. Vikariat kan vara trixit men som nån skrev så är det lite olika från bank till bank. Kolla runt lite och ring dom.
Citera
2013-08-19, 14:43
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Detta gällde kanske förr men de är inte så hårda längre. Kommer ihåg jag läste denna artikeln tidigare då jag själv funderade på bolån:

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi...tan-fast-jobb/

Alla människor har heller inte typiskt "fasta jobb" utan projektanställning, frilansare etc. Skulle dessa i så fall vara helt utestängda från bostadsrätts/villamarknaden?

"Kan man visa att man kommer att ha inkomster framöver är det alltså fullt möjligt att få bolån ändå. Samma sak om man har besparingar eller någon annan typ av säkerhet. Det bankerna tittar på är återbetalningsförmågan."

Jag har tyvärr svårt att tänka mig att bankerna skulle låta någon efter ett 9 månars vikariat få bostadslån tyvärr, har själv tagit bostadslån och trodde det skulle räcka med en vanlig UC men icke. Fick skriva ut lönespecar 12 månader bakåt i tiden, kopia på anställningsavtal och arbetsgivarintyg.

Bankerna är hårda, artikeln är enbart floskel..
Citera
2013-08-19, 15:34
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
"Kan man visa att man kommer att ha inkomster framöver är det alltså fullt möjligt att få bolån ändå. Samma sak om man har besparingar eller någon annan typ av säkerhet. Det bankerna tittar på är återbetalningsförmågan."

Jag har tyvärr svårt att tänka mig att bankerna skulle låta någon efter ett 9 månars vikariat få bostadslån tyvärr, har själv tagit bostadslån och trodde det skulle räcka med en vanlig UC men icke. Fick skriva ut lönespecar 12 månader bakåt i tiden, kopia på anställningsavtal och arbetsgivarintyg.

Bankerna är hårda, artikeln är enbart floskel..
Eller så gick du till en dålig bank? Finns dessutom fler lånealternativ än bankernas ocker som jag skrev tidigare typ Bluestep. Bankerna allena ska inte kunna bestämma en människas framtid.
Citera
2013-08-19, 15:49
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Eller så gick du till en dålig bank? Finns dessutom fler lånealternativ än bankernas ocker som jag skrev tidigare typ Bluestep. Bankerna allena ska inte kunna bestämma en människas framtid.

Må hända, Handelsbanken är kända inom bankvärlden för att ställa höga krav på sina kunder. Har varit kund i drygt 23 år så känner inte för att byta.
Citera
2013-08-19, 18:40
Medlem
Citat:
Stor humor i att attackera bankernas ocker, för att sen nämna Bluestep som ett alternativ...
Citera
2013-08-20, 15:43
Medlem
Elspermelinos avatar
Jahapp, det var som jag hade räknat med. Då får man väl la vänta tills man får fast anställning då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in