Jag har för mig att jag läste på sverigescenen.se att det faktiskt har snackats om en filmatisering av boken. Så who knows det kanske kommer...
Saxat från Sverigescenen
"I Storbritannien är så kallade hooligan books sedan länge en realitet där varje firma, liten som stor, har minst en kille som skrivit om sina upplevelser som "huligan" genom åren. I Sverige gavs 2005 den första riktiga huliganboken ut av en AIK-grabb och firmakille med pseudonymnamnet "Johan Höglund". "En av grabbarna" hette boken som rönte stor uppmärksamhet och blev en stor försäljningssuccé, inte bara i supporterkretsar utan även bland allmänheten. Just nu finns även planer på en svensk filmsatsning med "En av grabbarna" som förlaga."
Någon som vet hur det går med denna eventuella filmatisering av boken ?!?!?!?
Söker även efter boken som ljudbok på torrent, vore tacksam om någon har den.
Jag hittade den av en slump i en liten bokhandel i en mindre stad över påsken. Visst är den kul att ögna igenom men det är långt ifrån något jag kommer komma ihåg. Behållningen ligger för mig i igenkänningsfaktorn runt omkring i staden, krogar o gamla rykten som florerat. Har aldrig rört mig i firmakretsar öht men det är en skildring av ett Stockholm jag hört om av äldre vänner med sin skins/kickerskultur tex.
Jag är såklart tveksam till sanningshalten.. hela killens grej är att hävda sig så det är klart att en bok av detta slag som han vet kommer läsas av sina egna, samt motståndarsidan, måste ge sken av att han och FB är 100% stenhård.
Är incidenten vid globenbron sann? En kille påstods ha ramlat ner 15 meter i något som verkade vara taget ur en sämre actionfilm.. trampa på fingrarna när han försökte ta sig upp över räcket tex.
För bättre litteratur i samma ämne rekommenderas John Kings "Football Factory". Resten av trilogin, "Headhunters" och "England Away" är inte heller dåliga.
Vill du läsa en "huliganbok" med slagsmåls- och fyllehistorier så är "Med uppenbar känsla för stil" inte att rekommendera.. Den handlar ju bara om mansrollen överlag.
Sedan söker jag även tips på liknande böcker som handlar om samma saker och som är översatta på svenska!
Den ligger ute på Tradera nu. Ibland kan man hitta vettiga "out of print" grejjer till hyffsade priser på dessa auktionssidor. Jag köpte mitt exemplar redan när den kom efter en polares anmodan. Tyckte väl den var så där men helt klart läsvärd om man gilla våldsskildringar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!