2005-07-07, 20:52
Medlem
Någon som vet om boken går att inhandlas på Arlanda?
Tacksamt för snabbt svar.
Citera
2005-07-07, 21:38
Medlem
Consiglieris avatar
Arlanda, menar du Arlanda stad eller Flygplatsen? I Arlandastad är det kanske möjligt om de har en välsorterad bokhandel. Flygplatsen är jag tveksam till de har väl bara en pocketshop? ifs så var det ett tag sen jag flög, men jag skulle inte chansa på att den fanns där.
Citera
2005-07-07, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Consiglieri
Arlanda, menar du Arlanda stad eller Flygplatsen? I Arlandastad är det kanske möjligt om de har en välsorterad bokhandel. Flygplatsen är jag tveksam till de har väl bara en pocketshop? ifs så var det ett tag sen jag flög, men jag skulle inte chansa på att den fanns där.

Syftade mer på flygplatsen. Har ingen aning om de bara har pocketshop men mycket möjligt som du säger och då är det nog rätt kört att få tag på den boken där med andra ord.
Citera
2005-09-09, 22:34
Medlem
DaStars avatar
Bok om Firman?

Skulle gärna se att "Johan" skrev en bok som handlade mer om FB's historia. Nu skildrade han hur han upplevde saker.
Gärna en mer "dokumentär" om FB's historia från någon som varit med från början.
När det gäller boken så tycker jag att den var helt ok. Lite upprepningar men inget som störde mig så värst mycket.
Däremot så tycker jag att formatet på boken var skandal. Hade hellre haft den i pocket format och med text i normal storlek och inte text storlek som är anpassat för min farmor... Men det kanske inte har med boken i sig att göra

Sen skulle jag gärna se en bok av bajraren utan framtänder få läsa hur det var att åka på sån däng och varför i h-e han aldrig satt in nya gaddar... Haha, kan bara vara bajrare till det
Citera
2005-09-11, 04:03
Medlem
Bishops Armss avatar
Tja, vad ska man säga? Det var ett tag sedan jag läste ut boken nu. Innehållet var helt unikt och tämligen intressant, högsta betyg där. Sättet att skriva var helt godkänt, det är trots allt inte någon erfaren författare som skrivit boken. Vill minnas att jag hittade en hel del stavfel och underliga formuleringar men det var ändå läsbart.

Tyckte berättelserna avslutades lite väl hastigt ibland. Vad hände efteråt? Kändes som Johan Höglund kunde skrivit lite mer på vissa ställen. Har dock en viss förståelse, det är trots allt en mer eller mindre kriminell verksamhet han pysslar med och han vill troligtvis inte riskera något i onödan. Det är som att skriva en bok om en fotbollsmatch men bara berätta om målen.

För övrigt så är jag mycket imponerad över att han kan återberätta en händelse som inträffade för 10 år sedan så pass detaljerat. Han måste ha fört någon form utav dagbok/journal, det är fan inte möjligt att någon har ett sådant minne.

Betyg: 3/5

1: Värdelös, 2: Dålig, 3: Godkänd, 4: Bra, 5: Mästerlig!

EDIT! Kan tillägga att mina vänner och bekanta som läst boken haft ungefär samma åsikt som jag...
Citera
2005-09-11, 08:08
Medlem
GodSaysNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bishops Arms
För övrigt så är jag mycket imponerad över att han kan återberätta en händelse som inträffade för 10 år sedan så pass detaljerat. Han måste ha fört någon form utav dagbok/journal, det är fan inte omöjligt att någon har ett sådant minne.

Jodå. Dessa minnen vårdas mycket ömt.
Citera
2006-05-30, 01:32
Medlem
Tråkigt att tråden dog ut förra året, men ja, det kanske inte fanns så mycket mer att skriva om boken? Själv så fick jag mitt ex så sent som i fredags och läste ut boken på samma dag. En mycket fashinerande kultur där det bara går ut på att slåss mot andra firmor och försvara sin stad och sitt land. Nåja, en mycket bra bok och att den inte var så korrigerad (svårt ord) gav den mer känsla på nåt vis tycker jag. Kändes som han satt brevid och berättade allt direkt till en själv. Kan ju alltid hoppas att han gör en bok där det handlar mer om livet utanför klubbens fighter. Mer om hans tid som kicker och skinnskalle, vilka han kände inom STHLM Skins etc. Nåja, jag gillar hans skrivstil starkt =) En femma.
Citera
2006-05-31, 20:35
Medlem
La Chasses avatar
"En av grabbarna"

Ja, nu har jag plöjt igenom boken. Efter att ha läst en liknande bok, Nittons ... vad den nu heter, om hans tid som skin handlar den om i alla fall, så hade jag inte särskilt höga förväntningar på denna bok. Men den visade sig vara mycket bra. Språket är av den art att man står ut med det i tvåhundra sidor, mer därtill faktiskt; på sina håll visar ”Höglund” faktiskt prov på riktigt spänstig stilistik, och språket blir aldrig dåligt under någon del i boken. Ett plus! Korrekturen kunde dock ha varit bättre.

Och så är ju innehållet underhållande också. Själva ämnet – firmavåld – gör ju jobbet helt av sig självt egentligen, men visst har ”Höglund” en förmåga att hålla gnistan vid liv. Det var kul att han stundom blir ganska personlig, inte bara angående sig själv utan också vad gäller andra firmagrabbar som beskrivs i boken. Hans trovärdiga begrundanden om själva boxen är också betygshöjande.

Förutom intressant är boken också rolig och häpnadsväckande.
Citera
2006-06-27, 19:43
Bannlyst
Boken finns nu i pocketformat i bokhandeln sen ett par veckor och författaren håller på att skriva en ny bok, se länk: http://www.worship.se/index.php?news=26
Citera
2007-10-30, 10:37
Medlem
Uselt

Besvikelse.
Trodde ett jag skulle få en större förståelse för firmakulturen efter att läst "En av grabbarna". Eller läst och läst; tog mig igenom halva boken, insåg att jag läst samma kapitel om och om och om igen och bläddrade raskt till slutet. Där stod samma sak – igen.
Var är förklaringarna?
Var är konsekvensanalysen?
Att den är uselt skriven hjälper inte direkt.
Den ger inte en annorlunda bild (än media) av firmorna. Boken snarare cementerar huliganschablonen – vilket tyder på att mediernas rapportering inte är helt fel ute.
Och det var knappast kockens avsikt, eller hur?
Avsikten är, precis som med boxen, att få lite uppmärksamhet. Och eftersom han simmar i en liten damm så vill han ha uppmärksamhet från de andra ankorna. De som står bredvid dammen, även de som kastar i bröd, lämnas därhän.

Ett omdöme: skit.
Citera
2009-05-03, 18:35
Medlem
Varför gör inte Sverige filmatiseringar av tex den här boken? Skulle kunna bli så sjukt bra. Fan ta inspiration av England...
Citera
2009-05-03, 19:21
Medlem
Jag har för mig att jag läste på sverigescenen.se att det faktiskt har snackats om en filmatisering av boken. Så who knows det kanske kommer...

Saxat från Sverigescenen

"I Storbritannien är så kallade hooligan books sedan länge en realitet där varje firma, liten som stor, har minst en kille som skrivit om sina upplevelser som "huligan" genom åren. I Sverige gavs 2005 den första riktiga huliganboken ut av en AIK-grabb och firmakille med pseudonymnamnet "Johan Höglund". "En av grabbarna" hette boken som rönte stor uppmärksamhet och blev en stor försäljningssuccé, inte bara i supporterkretsar utan även bland allmänheten. Just nu finns även planer på en svensk filmsatsning med "En av grabbarna" som förlaga."
Senast redigerad av -Isidor- 2009-05-03 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in