2013-08-18, 23:06
Medlem
Tjenare Flashback!

Drack 1,5 ml amfetamin i vattenform som egentligen ska intas IV och jag tror att amfetaminet kan ha renats lr blandats lite med metanol.

Är det något jag borde vara orolig över eller är det för små mängder för att kunna göra skada?
Citera
2013-08-18, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Issegoz
Tjenare Flashback!

Drack 1,5 ml amfetamin i vattenform som egentligen ska intas IV och jag tror att amfetaminet kan ha renats lr blandats lite med metanol.

Är det något jag borde vara orolig över eller är det för små mängder för att kunna göra skada?
Motgift mot metanol är vanlig alkohol, om du är orolig.
Citera
2013-08-18, 23:12
Bannlyst
Tryck i dig etanol.
Citera
2013-08-18, 23:31
Medlem
Så ni tror att det behövs?

Ringde giftcentralen men dom trodde att det var lugnt sa att de aldrig hade fått in ett fall med någon som blivit metanolförgiftad i samband med amfetamin men tänkte att det var bäst att dubbelkolla med flashback.
Citera
2013-08-18, 23:34
Medlem
MeanMEs avatar
Sjukhus.
Problemet är att symtomen kommer först om upp till ett dygn.

Det är rätt att alkohol skjuter upp metanolförgiftningen men problem med försurningen av blodet har jag för mig det är, gör inte alkoholen ett skit åt och när alkoholen är nedbruten finns metanolen kvar i blodet. Sök hjälp för när symtomen väl kommer då har du redan fått skador.

Edit 1,5 ml...
Tyckte det var dl...
En fingerborg typ alltså, ingen fara då.
Ta en whiskey och drick lite extra så du pissar ut det.
Senast redigerad av MeanME 2013-08-18 kl. 23:37.
Citera
2013-08-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Sjukhus.

Det är rätt att alkohol skjuter upp metanolförgiftningen men problem med försurningen av blodet har jag för mig det är, gör inte alkoholen ett skit åt och när alkoholen är nedbruten finns metanolen kvar i blodet. Sök hjälp för när symtomen väl kommer då har du redan fått skador.

Hur mycket metanol behövs för att det ska vara farligt då?

Med tanke på att det var 1,5 ml amfetamin och det var ytterst lite metanol i amfetaminet då det förmodligen bara var renat med metanol.
Citera
2013-08-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Sjukhus.

Edit 1,5 ml...
Tyckte det var dl...
En fingerborg typ alltså, ingen fara då.
Ta en whiskey och drick lite extra så du pissar ut det.

Okej, tack för hjälpen!
Citera
2013-08-19, 00:06
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Issegoz
Hur mycket metanol behövs för att det ska vara farligt då?

Med tanke på att det var 1,5 ml amfetamin och det var ytterst lite metanol i amfetaminet då det förmodligen bara var renat med metanol.
Läs tex wiki.
Citat:
Det är metanolens nedbrytningsprodukter som är giftiga. Metanol bryts i levern ner till bland annat myrsyra och formaldehyd, vilka är de ämnen som orsakar de flesta skadorna. Myrsyran bidrar till acidos där blodets pH-värde sjunker till en farligt låg nivå. Både myrsyran och formaldehyden misstänks vara det som orsakar skadorna på syncentrum.

De flesta förgiftningsfall orsakas när metanol dricks som om det var etanol. Metanolens smak och lukt är snarlik den betydligt mindre farliga etanolens, varför förgiftningsfall förekommer regelbundet. Redan några centiliter kan vara dödligt om det dricks rent, men ofta sker intaget tillsammans med etanol vilket reducerar förgiftningsförloppet något. Även om den drabbade överlever kvarstår ofta permanenta hjärnskador, speciellt på syncentrum. Erfarenheter visar att omkring 1/3 av fallen slutar med att de drabbade avlider, 1/3 får bestående hjärnskador ofta inklusive blindhet, och återstoden klarar sig utan men.
Tio gånger så mycket mao
Citera
2013-08-20, 21:50
Medlem
Är det någon som vet hur länge amfetamin ger utslag på diverse prover såsom blod och piss prover?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in