2013-08-18, 22:18
Medlem
Phillewees avatar
Hej !

har använt mig ett tag av att filma olika video's med en Gopro HD hero 2 kamera. Efter ett rätt så stort intresse funderar jag på att ta steget till en riktig kamera för att få bättre bildkvalite

min vän har en Canon EOS 600D som jag tycker håller hög kvalite men vill kolla med er om ni har några andra alternativ som man kanske skulle fundera på ?

Är mest ute efter filma men så klart ska kameran kunna ta bra bilder också. Enda kravet jag har är att den ska kunna filma i 1080p & 720p i 60fps.

Tips mottages gärna
Citera
2013-08-18, 22:50
Medlem
crazyds avatar
Kolla in lumix gh3, rätt dyr men slår betydligt dyrare kameror på fingrarna när d gäller video
Citera
2013-08-18, 22:51
Medlem
Huffpuffens avatar
Jag har själv en Canon 550D. När jag köpte den (cirka två år sedan) sades den vara väldigt prisvärd, och jag själv har varit nöjd med den. Den filmar i 1080p, 60 fps i 720p och bilderna blir bra.

Ett tips är att kolla upp lite filmer på YouTube som är filmade med den, finns en hel del exempel. Det finns säkert något bättre alternativ, har inte sådan jättestor koll på alla kameror och så.
Citera
2013-08-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phillewee
Hej !

har använt mig ett tag av att filma olika video's med en Gopro HD hero 2 kamera. Efter ett rätt så stort intresse funderar jag på att ta steget till en riktig kamera för att få bättre bildkvalite

min vän har en Canon EOS 600D som jag tycker håller hög kvalite men vill kolla med er om ni har några andra alternativ som man kanske skulle fundera på ?

Är mest ute efter filma men så klart ska kameran kunna ta bra bilder också. Enda kravet jag har är att den ska kunna filma i 1080p & 720p i 60fps.

Tips mottages gärna

600d är som du säger grym men vill du ta det till nästa nivå direkt säger jag Panasonic GH3 eller Canon 5dmkii. Bägge går att få beggade för ca 7000:-
annars har du Blackmagick Pocket Cinema Camera, den har precis släppts och det är väntetid på den men det finns lite i unboxings och tester på vimeo.

Jag har haft 600d och har nu GH3, mycket bättre IMO. Har förhandsbokat bmpcc men hoppas på att få den snart.

En jävligt populär kamera är annars GH2 med driftwood hack. Väldigt många hävdar att det är den bästa systemkameran för att filma någonsin. I Zakutos stora shootout med Red Epic mfl hävdade den sig ganska bra. Den kan du få för 3500 med en köpesannons på fotosidan.

GH3 filmar 1080 i 60fps så du slipper"fattigmans-HD"
Citera
2013-08-18, 23:03
Medlem
Strombolizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobbamobba
GH3 filmar 1080 i 60fps så du slipper"fattigmans-HD"

50p är högst i Europeiska modeller. Om/när hacket kommer så lär det väl ändras.
Citera
2013-08-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stromboliz

Jo jag vet men eftersom TS skrev 720p 60fps trots att det han menar är 50 så använde jag samma terminologi för att berätta att GH3 klarar det i 1080 utan att gå in på sematiken eftersom jag förstår vad det är han menar, han vill göra slowmo.
Citera
2013-08-19, 00:38
Medlem
Vad ska du filma med kameran?
Citera
2013-08-19, 10:32
Medlem
Paijters avatar
Magic Lantern som man kan installera på en del av Canons systemkameror gör så att du kan filma i råformat. Ännu är det 5DIII som har bäst stöd för detta i och med det snabba minneskortet. Ser ut som det fungerar på 5DII med, men fråga honom först om det laggar med minneskortet.
http://www.fotosidan.se/forum/showth...hreadid=154171
Citera
2013-08-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stromboliz

Det går att ändra från PAL till NTSC, då kan man filma i 60fps.
Citera
2013-08-19, 13:15
Medlem
Phillewees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewens
Vad ska du filma med kameran?

det blir nog mest från hobby's och event mest inom några av sporterna som jag håller på med Thaiboxning, Motocross & Crossfit men tänkte även filma på kanske resor och liknande.

tack för tipsen för övrigt, ska läsa om dom olika modellerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in