• 1
  • 2
2013-08-31, 07:20
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jamen det är ju i tidningar och på tv. Det finns ju en miljon tv-serier och filmer som har som central handling att lokalbefolkningen på små orter hatar stockholmare. Det är en kär föreställning hos just stockholmare och jag förstår inte varför. Som kommande från en liten "skithåla" förstår jag inte varför och i vilket sammanhang jag eller mina vänner skulle ha tyckt illa om- eller mobbat stockholmare (eller varför). Dom flesta jag träffat har varit glada skitar tills man börjat prata just geografi. Då har det blivit något ängsligt i rösten hos en del.
Jag har iaf inte märkt av något speciellt stockholms hat heller för den delen, några skämtsamma gliringar men det kan man väl leva med.
I slutändan får man hoppas att det inte är grundskole mentalitet på folk man möter, skulle det nu vara det så får man ta det då
Citera
2013-09-13, 00:16
Medlem
Hirvis avatar
Jag tror människor är dåliga på att ta kritik och att Stockholmare helt enkelt ofta får mer kritik än andra.
Sen vet jag att jag personligen som 08'a blivit osams med bland annat en finsk tjej för det hon sa om Svenskar och Stockholmare i synnerhet, men det var för att hon var så efterblivet onyanserad att jag ville skjuta henne på plats.

Jag tror kritik mot Stockholm/Stockholmare ofta har en tendens att vara småsint eller präglad av mindesvärdeskomplex och därför väcker ilska ganska hårt.

precis som att kritik mot "norrlänningar" ibland kan vara onyanserad och präglad av trångsynthet eller att man helt enkelt tycker det är fel att knulla djur och kusiner.
Citera
2013-09-21, 20:25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Jag tror kritik mot Stockholm/Stockholmare ofta har en tendens att vara småsint eller präglad av mindesvärdeskomplex och därför väcker ilska ganska hårt.

precis som att kritik mot "norrlänningar" ibland kan vara onyanserad och präglad av trångsynthet eller att man helt enkelt tycker det är fel att knulla djur och kusiner.

Kritik präglad av mindervärdeskomplex borde ju rimligen inte väcka ilska. Speciellt om man vet om kritiken är obefogad. Måste ju vara som att bli utskälld av barn.

Eller vänta nu...bara det faktum att du börjar prata om mindervärdeskomplex illustrerar ju faktiskt det som trådstarten handlar om.
Citera
2013-09-22, 20:09
Medlem
Tjennstroums avatar
Om jag skulle till att dryfta lite teorier så landar jag nog i att Stockholm är Sveriges mest amerikaniserade stad och dit svenskar flyttar för att göra karriär. Amerikaniserade karriärister bygger sin identitet på en ofantligt uppblåst självbild som förhärligas och förstärks genom en personlig intern, återkopplande och självmatande ögla. Genom svenskt konsensus och grupptänk (tänk journalister) så utmanas självbilden aldrig av personer i umgängeskretsen och när ett ifrågasättande väl kommer så blir svaret ett gigantiskt svart hål av förnekelse och glåpord. Ungefär samma reaktion som vi ser nationellt när någon i Sverige vill kriminalisera abort, ha färre invandrare eller ta stora statslån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in