• 1
  • 2
2013-08-18, 20:54
Medlem
Idioten456s avatar
Halloj!

Varför tål inte stockholmare kritik. Så fort man säger att dom är dåliga på något, så blir det ett jävla liv alltså. Personligen tycker jag dom är rätt dåliga på det mesta, men varför tål som inte kritik. Tror dom verkligen att dom är så bra?
Citera
2013-08-18, 20:57
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Kan du ge ett exempel?
Citera
2013-08-18, 20:57
Medlem
Asurmans avatar
Eftersom du benämner stockholmare med "de/dem" får man som stockholmare svara då eller ska alla utanför vårt ädla fjollträsk prata om oss?
Citera
2013-08-18, 21:29
Medlem
Napis avatar
Ett exempel?
Det enda jag spontant kan komma på är det årligen återkommande problemet med snöröjning och halka.
Då ska halva Sverige sitta och skratta åt oss i Stockholm gärna norrlänningar då som med sitt hundratal bilar på orten inte kan förstå hur 20cm snö kan ställa till såna problem.
Citera
2013-08-18, 21:41
Medlem
hazzos avatar
Stockholmare tål kritik. Jag tror att det är alla inflyttingar som för sig sälva måste bevisa att de flyttat till rätt stad. Sedan har vi detta svammel kring världsklass o capital of scandinavia.
Citera
2013-08-18, 21:45
Medlem
TrueCs avatar
Alldeles för fet generalisering för att någon ska kunna ge dig ett vettigt svar. Är inte från sthlm och har själv svårt för "den typiska stockholmaren" för att göra en något mindre generalisering. Men i sthlm finns allt från ryska brottslingar till världseliten, så du kanske ska ringa in i vilka sammanhang du menar, och vilken slags "Stockholmare".

"Alla invandrare är våldtäktsmän"
Citera
2013-08-18, 22:28
Medlem
Ogdens avatar
Vi provar...

Kultur: allmänt --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2013-08-18, 23:19
Medlem
O-Lyckligs avatar
Med en stor dos ironi (med Flashback demokraterna som utgångspunkt):

Varför skulle vi? Vi är bättre, Vi genererar mer pengar till statsapparaten än ni; som dessvärre hamnar och förser era barn och anhöriga med mat och logi, att Ni sedan vill hela tiden flytta hit, för att undkomma era dystra öden är oacceptabelt då ni saboterar vår bostadsmarknad! Vart ska våra barn ta vägen när staden fylls utav bondläppar? Ni är med andra ord UFSR*

Nej, Vi behöver bygga en ringmur längs Upplands och Sörmlands gränser så vi får behålla vårt vackra stockholmsslang och Vår stad, samt nationalitet!

Kom och tjafsa bara ni andra för USA's president besöker inte er, vilket förmodligen gör att vi kan få låna en och annan nukleär stridspest, för att försvara oss...

* Likvärdigt "mena" men betyder Utanför Stockholms regionen = Dalarna-negrer!
Citera
2013-08-20, 09:39
Medlem
Frantics avatar
Jag är själv Stockholmare och måste säga att det är skillnad på kritik och tramsuttalanden som att "Stockholmare är dåliga på det mesta" Jag tycker att det är oerhört tröttsamt med folk från framförallt Gbg som VILL ha någon sorts konflikt mellan de boende i respektive stad. Jag har en god vän från Gbg, och hon är toppen på många sätt, men är som många andra göteborgare besatt av att tjata om Stockholm och Stockholmare. Stockholmare kör sämre, lagar äckligare mat, har fulare kläder, bla bla bla. Hon vägrar att någonsin besöka Stockholms skärgård, för hon har bestämt sig för att det är "fult" där. Som om det vore en tävling. Varför känner så många människor från resten av Sverige att de måste tävla med Stockholm? Varför kan man inte gilla både östkust OCH västkust?
Senast redigerad av Frantic 2013-08-20 kl. 10:27.
Citera
2013-08-29, 12:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Tycker inte att det är sant över lag, men attityden finns bland stockholmare. Kan till och med säga att det rätt så vanligt att stockholmare (nej, inte "inflyttade") har lite av "taggarna utåt"-attityd på olika sätt. Man har en världsbild där man tänker sig att Stockholm står statusmässigt högre än resten av landet och om man som "lantis" gör eller säger något som gör att man ifrågasätter det så får man ibland väldigt starka reaktioner. Det är som att många Stockholmare växt upp med att någon berättat för dom att "...dom gillar oss inte!". Och jag vet inte vad det där kommer ifrån. Varför skulle vi ogillar Stockholm eller stockholmare?
Citera
2013-08-29, 19:13
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Tycker inte att det är sant över lag, men attityden finns bland stockholmare. Kan till och med säga att det rätt så vanligt att stockholmare (nej, inte "inflyttade") har lite av "taggarna utåt"-attityd på olika sätt. Man har en världsbild där man tänker sig att Stockholm står statusmässigt högre än resten av landet och om man som "lantis" gör eller säger något som gör att man ifrågasätter det så får man ibland väldigt starka reaktioner. Det är som att många Stockholmare växt upp med att någon berättat för dom att "...dom gillar oss inte!". Och jag vet inte vad det där kommer ifrån. Varför skulle vi ogillar Stockholm eller stockholmare?

Man hör ju jävla nollåttor, fjollträsk mm dagligen så det är väl inte speciellt långsökt att gissa på att små samhällen inte tycker allt för väl om Stockholmare.
Citera
2013-08-30, 21:21
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Man hör ju jävla nollåttor, fjollträsk mm dagligen så det är väl inte speciellt långsökt att gissa på att små samhällen inte tycker allt för väl om Stockholmare.

Jamen det är ju i tidningar och på tv. Det finns ju en miljon tv-serier och filmer som har som central handling att lokalbefolkningen på små orter hatar stockholmare. Det är en kär föreställning hos just stockholmare och jag förstår inte varför. Som kommande från en liten "skithåla" förstår jag inte varför och i vilket sammanhang jag eller mina vänner skulle ha tyckt illa om- eller mobbat stockholmare (eller varför). Dom flesta jag träffat har varit glada skitar tills man börjat prata just geografi. Då har det blivit något ängsligt i rösten hos en del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in