Citat:
Ursprungligen postat av
TheShape
Exakt datum (eller ens årtusende) är omöjligt att svara på, men moral har i princip funnits så länge människor har haft samhällen, och därför (betydligt) äldre än några (halv)gamla hittepåtexter.
Under jägar- och samlarsamhället (dvs. för över 15 000 år sen) så var moral väldigt viktigt, för samarbete och ett funktionellt samhälle för allas överlevnad. Vi var trots allt väldigt utsatta "på den tiden"; ett enkelt byte för ett större rovdjur så att bara döda folk som gick i vägen för en, fungerade helt enkelt inte om alla skulle överleva. Som individer sög vi, enkelt uttryckt.
Med tanke på att neandertalare begravde sina döda, så hade de definitivt en mer känsla för samhälle än (för att citera det urbotat korkade utlägget) "slog vi ju ihjäl våra konkurrenter utan skrupler för att vi ville åt den bästa grottan". Och "vi" har aldrig varit neandertalare. De var ett helt annat människosläkte. Då kan vi lika gärna säga när "vi" var schimpanser.
Ja du har rätt. Klumpigt av mig. Homo sapiens är inte neandertalare. Men oavsett. Moral måste ju ha uppkommit någongång. Frågan är när, och varför. Jag själv tror att den uppstod den dagen "vi" förstod att samarbete lönar sig.
men då kommer ju följdfrågan: var det av moraliska skäl vi lät bli att döda varandra eller var det av rent egoistiska skäl? Typ, det är bättre om två personer jagar ett rådjur än om jag gör det själv. Chansen för att lyckas ha ihjäl rådjuret är större om vi är två..