• 1
  • 2
2013-08-18, 20:43
Medlem
Formsvackas avatar
Hallå! Jag satt och ölade i lördags med ett par vänner och vi sladdade in på ämnet moral.

När fick människan moral? När förstod människan att det är fel att döda en annan människa? Vissa påstod att grunden låg i gamla testamentet och Guds tio budord. Jag själv menar att moralen infann sig när människan i tidernas begynnelse insåg att det inte lönade sig att döda sin rival utan istället samarbeta med denne.

Vad tror ni? När förstod människan att det var moraliskt fel att döda någon av samma art?
Citera
2013-08-18, 20:48
Medlem
Det har nog människan alltid vetat. Likaså att det alltid funnits rötägg.
Citera
2013-08-18, 20:53
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Det har nog människan alltid vetat. Likaså att det alltid funnits rötägg.

Nja. Jag tror inte att människan föddes med moral. När vi var neandertalare så slog vi ju ihjäl våra konkurrenter utan skrupler för att vi ville åt den bästa grottan, de bästa jaktmarkerna etc. Så någonstans någongång har den ju uppkommit.
Citera
2013-08-18, 20:56
Medlem
koh-i-noors avatar
Intressant ämne

Jag tror inte det var tack vare Gamla testamentet.
I t ex Romarriket existerade moraliska resonemang långt innan det kristnades.
Citera
2013-08-18, 21:00
Medlem
TheShapes avatar
Exakt datum (eller ens årtusende) är omöjligt att svara på, men moral har i princip funnits så länge människor har haft samhällen, och därför (betydligt) äldre än några (halv)gamla hittepåtexter.

Under jägar- och samlarsamhället (dvs. för över 15 000 år sen) så var moral väldigt viktigt, för samarbete och ett funktionellt samhälle för allas överlevnad. Vi var trots allt väldigt utsatta "på den tiden"; ett enkelt byte för ett större rovdjur så att bara döda folk som gick i vägen för en, fungerade helt enkelt inte om alla skulle överleva. Som individer sög vi, enkelt uttryckt.

Med tanke på att neandertalare begravde sina döda, så hade de definitivt en mer känsla för samhälle än (för att citera det urbotat korkade utlägget) "slog vi ju ihjäl våra konkurrenter utan skrupler för att vi ville åt den bästa grottan". Och "vi" har aldrig varit neandertalare. De var ett helt annat människosläkte. Då kan vi lika gärna säga när "vi" var schimpanser.
Citera
2013-08-18, 21:12
Medlem
Septiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Exakt datum (eller ens årtusende) är omöjligt att svara på, men moral har i princip funnits så länge människor har haft samhällen, och därför (betydligt) äldre än några (halv)gamla hittepåtexter.

Under jägar- och samlarsamhället (dvs. för över 15 000 år sen) så var moral väldigt viktigt, för samarbete och ett funktionellt samhälle för allas överlevnad. Vi var trots allt väldigt utsatta "på den tiden"; ett enkelt byte för ett större rovdjur så att bara döda folk som gick i vägen för en, fungerade helt enkelt inte om alla skulle överleva. Som individer sög vi, enkelt uttryckt.

Med tanke på att neandertalare begravde sina döda, så hade de definitivt en mer känsla för samhälle än (för att citera det urbotat korkade utlägget) "slog vi ju ihjäl våra konkurrenter utan skrupler för att vi ville åt den bästa grottan". Och "vi" har aldrig varit neandertalare. De var ett helt annat människosläkte. Då kan vi lika gärna säga när "vi" var schimpanser.

Fast vi härstammar ju från schimpanserna! Dock håller jag med om att vi inte härstammar från neandertalarna.

Moralen har funnits så länge människan har funnits tror jag. Vi insåg nog ganska snabbt att vi var starkare tillsammans tror jag
Citera
2013-08-18, 21:18
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septienna
Fast vi härstammar ju från schimpanserna! Dock håller jag med om att vi inte härstammar från neandertalarna.

Moralen har funnits så länge människan har funnits tror jag. Vi insåg nog ganska snabbt att vi var starkare tillsammans tror jag

Ursäkta min klumpiga formulering. Tog förgivet att TS klumpade ihop neandertalare med homosapiens som "grottmänniskor".
Citera
2013-08-18, 21:20
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursäkta min klumpiga formulering. Tog förgivet att TS klumpade ihop neandertalare med homosapiens som "grottmänniskor".

Nejdå. Jag menar alltså när vi slutade vara apor. Jag vet att homo sapiens inte uppstod förrän långt senare men jag antar att moral inte fanns förrän vi åtminstone kunde gå på två ben... eller? Det är lite det jag undrar över.
Citera
2013-08-18, 21:24
Medlem
koh-i-noors avatar
Kanske var det just samhällsbildningen som lade grunden för moralens intåg?
Citera
2013-08-18, 21:25
Medlem
Blommandagens avatar
Om man lär en schimpans att han kan byta en röd kula mot en vindruva och sedan sätter honom i en bur tillsammans med en annan schimpans som kan byta en röd kula mot två vindruvor kommer schimpansen att vägra byta sin kula mot en vindruva, även om schimpanser inte kan använda kulor till nått. Schimpanser har således en känsla för orättvisa.

Att stenåldersmänniskor inte skulle ha moral är fel på så många plan. Klart de har det.
Citera
2013-08-18, 21:26
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:

Ja du har rätt. Klumpigt av mig. Homo sapiens är inte neandertalare. Men oavsett. Moral måste ju ha uppkommit någongång. Frågan är när, och varför. Jag själv tror att den uppstod den dagen "vi" förstod att samarbete lönar sig.

men då kommer ju följdfrågan: var det av moraliska skäl vi lät bli att döda varandra eller var det av rent egoistiska skäl? Typ, det är bättre om två personer jagar ett rådjur än om jag gör det själv. Chansen för att lyckas ha ihjäl rådjuret är större om vi är två..
Senast redigerad av Formsvacka 2013-08-18 kl. 21:31.
Citera
2013-08-18, 21:35
Medlem
snuskgubbes avatar
Till att börja med har vi aldrig varit neandertalare och vi härstammar inte från schimpanser, däremot har vi tre en gemensam "förfader".

Den moderna människan har sett likadan ut i 200000 år.

Moral tror jag att vi har haft sedan dess, inget som någon har tvingat på oss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in