Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-18, 19:04
Medlem
MeanMEs avatar
Satt och snackade med en polare igår om just pasta africana.
Vi kom båda överens om att det troligen var på 70-80-talet den letade sig ut på krogarna.
Någon som vet ursprunget för denna rätt, vem komponerade den?
Aldrig sett eller ätit den utanför Sverige så möjligen är den helsvensk.
Citera
2013-08-18, 19:19
Medlem
Sardinbruss avatar
Lust att berätta vad det är?
Citera
2013-08-18, 20:25
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Lust att berätta vad det är?

Pasta med bananer, annars skulle det icke heta Pasta Africana
Citera
2013-08-18, 20:56
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Pasta med bananer, annars skulle det icke heta Pasta Africana

För att bananer är det enda man äter i Afrika eller? Dumfan. Jag hade då ingen koll
Citera
2013-08-18, 21:07
Medlem
Pekabos avatar
http://www.mathem.se/recept/pasta-af..._medium=recept
Citera
2013-08-19, 08:47
Medlem
JohnniePumas avatar
Aldrig stött på Pasta Africana, däremot Oxfilé Africana med smörstekt banan i curry, mango chutney, currysås, nötter och allt vad det nu var.

Jag antar att den kom i samband med hawaiikasslern och flygande Jakob och introducerades säkert i Allt om mat eller någon liknande tidskrift eller bok. Det är bara spekulationer, jag vet inte säkert.
Citera
2013-08-19, 15:19
Medlem
christerys avatar
Svårt att gissa men http://www.ifood.tv/network/african_pasta kanske kan belysa det, eller inte.
Citera
2013-08-19, 16:32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Aldrig stött på Pasta Africana, däremot Oxfilé Africana med smörstekt banan i curry, mango chutney, currysås, nötter och allt vad det nu var.

Jag antar att den kom i samband med hawaiikasslern och flygande Jakob och introducerades säkert i Allt om mat eller någon liknande tidskrift eller bok. Det är bara spekulationer, jag vet inte säkert.
Det är kyckling, banan, lök, jordnötter och ibland annanas till en oftast för mild currysås.

Vi spånade lite åt det hållet med, det ser ju ut som en Jakob med ketchupen som det ofta var har blivit utbytt mot curry, och riset mot pasta. Känns verkligen 70-tal så det skriker om det. Typ gratinerad kassler med annanas och ost på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in