Hej! Jag har nyss krypterat mina diskar och gör uncrypt via ssh / dropbear och busybox. När jag väl kommer in i X och kör nautulis kan jag inte skriva till disken. Men om jag använder terminalen / ssh utan sudo kan jag skriva. Jag använder min användare "ken" i båda terminal och X. Vilken skillnad är det som gör att nautilus inte kan skriva till disken, men terminal utan sudo kan?
Jag kör Ubuntu 12.04. Jag kan iofs köra Nautilus som sudo, men känns lite onödigt. Så jag undrar bara vad skillnaden är..
Edit:
Bara för att lägga till: Mina diskar blir mounted med root user i early ssh / dropbear. Men det förklarar ju fortfarande inte varför jag kan skriva till disken med terminalen direkt.
Senast redigerad av djbizie 2013-08-18 kl. 14:54.
Det är oavsett va jag provar göra i Nautilus (filbehandlaren). Jag kan inte göra en mapp, dokument etc. Alltså inte skriva till disken från Nautilus. Men om jag provar göra det från terminalen, exempel "#mkdir testmapp". Eller "#nano testdokument" så fungerar det. Alltså behövs ingen sudo eller likande för att skriva till disken från terminalen, men för att skriva med Nautilus måste jag öppna den i sudo-läge.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!