2013-08-27, 21:20
Medlem
[quote=flashbackar|44972952]
Citat:
Ursprungligen postat av Decubitus
Jag är fortfarande rätt säker på att DDs dotter gick på Gene samtidigt som Josefin.

Verkligen inte!! Kolla upp fakta innan du skriver!

Yes redan kollat upp och rättat i pm, orkade inte ändra i tråden, jag blandade ihop namn bara, hon gick med en annan polis dotter.
Citera
2013-08-27, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asssar
Asssar i Örnsköldsvik säger, Enligt uppgift från hamnen i Örnsköldsvik var samtliga ombord, förutom flickorna,rejält på kanelen. Synd om de drabbade. Men...samhället har trots allt en förmåga att sanera bort de som inte hör hemma här. M N+slunds förhållande till en av de förolyckade finns bekräftat.De var ett par.Vi sörjer med henne.
För de som vistas på vatten är samtliga kända som rejäla fyllskallar.Herren ger och Herren tar. Vad Herren gett tar han tillbaka om man inte fyller sitt.Så långt tänkte de aldrig
Nu hänger jag inte med, var en av flickorna fd hockeyliraren M N+slunds flickvän?
Citera
2013-08-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Nu hänger jag inte med, var en av flickorna fd hockeyliraren M N+slunds flickvän?

Nämen oj! Vad tokigt det blev.
Citera
2013-08-27, 22:32
Medlem
Nintendokids avatar
48 knop vilken idiot.. 0 i omdöme. Tur att det finns instakarma.
Citera
2013-08-27, 22:51
Medlem
Citat:
SR skrev: 400 meter innan båten av allt att döma krockade med en stålboj hade olycksbåten en hastighet av 48 knop. Därefter bröts av någon anledning kontakten med gps-funktionen.

Kabelbrott ?

Mycket vanligt när klåpare varit i farten vid montering.
Vissa kablar/trådar i kabelhärvan till Garmin är mycket tunna. Man måste
vara oerhört noggrann när monterar dessa enheter pga. kabelhärvan.
Snabbklipps, sockerbitar och dylikt kan inte användas när man kopplar ihop
kablarna med andra enheter. De skakar sönder, går av. Dragavlastning
måste vara ytterst noggrann. Om 2-3 kablar ska sättas ihop är det bäst
att först tvinna ihop dessa, sedan löda, på med vattenfri vaselin(mot ärga)
och sedan dra krympplast över skarven. Därefter monteras skarven på ett
lämpligt sätt så att den påverkas så lite som möjligt av slag och skakningar.

*
Senast redigerad av nattavara 2013-08-27 kl. 23:00.
Citera
2013-08-27, 22:59
Medlem
Med en hastighet på 48 knop och en stålboj som man träffar mitt i prick på ett sätt som gör att fören och spetsen på Anytecbåten träffar precis med sånär några centimeter på en av de radarreflektorer ..(trekantiga infasningar för att radarsignaler skall skickas tillbaka till fartyg) på bojen. Jag tror träffen på bojen blev förödande för olyckan som fångade in fören som man kan se på Allehanda.se bilder av den skadade bojen. Förmodligen blev det tvärstopp pga det och att fören sedan pressades uppåt och skapade hålet i bojen. Undra vad som hänt om de missat bojen med en halvmeter och bara touchad bojen istället. Då har båten förmodligen slagit runt och alla drunknat i stället för att fortsätta medvetslösa mot land där tre av fyra skadades så de avled.
Citera
2013-08-27, 23:20
Medlem
Citat:
Salona skrev: Då har båten förmodligen slagit runt och alla drunknat i stället för att fortsätta medvetslösa mot land där tre av fyra skadades så de avled.

Båten hade sjunkit som en sten om den slagit runt. Inbyggda flytkroppar behövs ej
enl. spec. på båtar över 6m. SJÖFS 2004:16, 8§

Har det kommit någon obduktionsrapport än? Det troliga är nog att en eller några
avled redan i smällen med bojen.

*
Senast redigerad av nattavara 2013-08-27 kl. 23:23.
Citera
2013-08-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Båten hade sjunkit som en sten om den slagit runt. Inbyggda flytkroppar behövs ej
enl. spec. på båtar över 6m. SJÖFS 2004:16, 8§

Har det kommit någon obduktionsrapport än? Det troliga är nog att en eller några
avled redan i smällen med bojen.

*
Ingen av de omkomna drunknade berättar polisen MN på allehanda.se. Det kan man kanske säga utan obduktion.
Svt mittnytt skriver att man ännu inte har fått bekräftat om alkohol var inblandat.

Det verkar med andra ord inte som obduktionsprotokollet finns tillgängligt för polisen annars hade de kunnat svara på frågan om alkohol.
Rimligen tog man prover på GÖ när han kom in till akuten.
Citera
2013-08-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Kabelbrott ?

Mycket vanligt när klåpare varit i farten vid montering.
Vissa kablar/trådar i kabelhärvan till Garmin är mycket tunna. Man måste
vara oerhört noggrann när monterar dessa enheter pga. kabelhärvan.
Snabbklipps, sockerbitar och dylikt kan inte användas när man kopplar ihop
kablarna med andra enheter. De skakar sönder, går av. Dragavlastning
måste vara ytterst noggrann. Om 2-3 kablar ska sättas ihop är det bäst
att först tvinna ihop dessa, sedan löda, på med vattenfri vaselin(mot ärga)
och sedan dra krympplast över skarven. Därefter monteras skarven på ett
lämpligt sätt så att den påverkas så lite som möjligt av slag och skakningar.

*
Har nog knappast med klåpare att göra, ibland så tappas ju satelitkontakt för någon liten stund, helt normalt.
Citera
2013-08-27, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnpinnen
Har nog knappast med klåpare att göra, ibland så tappas ju satelitkontakt för någon liten stund, helt normalt.

Eller att kanske enheten sparar info till minnet med jämna mellanrum och hann helt enkelt inte med att skicka den sista bufferten, 400 m är lika med 16 sekunder , misstänker att farten var en bra bit över 48 knop vid kollisionsögonblicket, .skulle inte förvåna mig ifall de höll stumt.....
Senast redigerad av Eldaren 2013-08-28 kl. 00:00.
Citera
2013-08-27, 23:55
Medlem
Citat:
Skinnpinnen skrev: Har nog knappast med klåpare att göra, ibland så tappas ju satelitkontakt för någon liten stund, helt normalt.

På land, i skog, tunnlar, i byggnader osv. har jag varit med om att tappa GPS-signal.
Men aldrig tappat GPS-signal på sjön bara så där. Då har det varit en tekniskt orsak till detta.
Främst med handburna enheter, som då störts av någon annan elektronik ombord.

*
Citera
2013-08-28, 00:23
Medlem
Garmins externa GPS antenn skickar en uppdatering varje sekund.
Att då deras flagskepp till plotter inte skulle orka med att ta hand
om dessa data under 16sec har jag svårt att tro på. Framför allt när
det sitter dubbla processorer i plottern.

*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in