2013-08-18, 12:15
Medlem
Jag har funderingar på att skapa en egen läsk. Jag har bestämda åsikter om vad det ska smaka och hur det ska säljas, men inget mer. Jag vet inget om essenser och det konkreta bryggandet, buteljerandet osv. Om jag skulle vilja gå vidare nu och skapa något, hur gör jag då? Jag vill förklara vad jag är ute efter för smak/er och någon som kan presentera olika smakprover och när jag är nöjd så säger jag kör, gör sådan här läsk åt mig. Sedan vill jag sköta resten med marknadsföring och försäljning. Som jag misstänker är det nästa steget att kontakta typ CocaCola, Spendrups och alla bryggerier jag kan komma på och fråga om dom kan hjälpa mig. Eller vad säger ni? Köpa egna maskiner känns lite överambitiöst i det här läget. Jag vill prova först. Vad säger ni? Hur gör man?
Citera
2013-08-18, 12:25
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aptitretare
Jag har funderingar på att skapa en egen läsk. Jag har bestämda åsikter om vad det ska smaka och hur det ska säljas, men inget mer. Jag vet inget om essenser och det konkreta bryggandet, buteljerandet osv. Om jag skulle vilja gå vidare nu och skapa något, hur gör jag då? Jag vill förklara vad jag är ute efter för smak/er och någon som kan presentera olika smakprover och när jag är nöjd så säger jag kör, gör sådan här läsk åt mig. Sedan vill jag sköta resten med marknadsföring och försäljning. Som jag misstänker är det nästa steget att kontakta typ CocaCola, Spendrups och alla bryggerier jag kan komma på och fråga om dom kan hjälpa mig. Eller vad säger ni? Köpa egna maskiner känns lite överambitiöst i det här läget. Jag vill prova först. Vad säger ni? Hur gör man?
Du vet alltså ingenting utöver hur du vill att drycken ska smaka.

Lycka till
Citera
2013-08-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Du vet alltså ingenting utöver hur du vill att drycken ska smaka.

Lycka till

Tack! (åjo, jag förstod att det var ironiskt Nä, jag vet egentligen ingenting förutom att jag vet hur jag vill att det ska smaka och hur det ska säljas. Och jag tror det räcker ganska långt. Själva produktionen tror jag andra kan bättre. Den som sköter produktionen tror jag kan det bättre än jag när det gäller små volymer och jag betalar såklart för det. Sedan säljer jag produkten och producenten får sitt, jag får mitt och kunden får den där goda läsken. Alla får sitt och everybody is happy.
Citera
2013-08-18, 12:53
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Tack! (åjo, jag förstod att det var ironiskt Nä, jag vet egentligen ingenting förutom att jag vet hur jag vill att det ska smaka och hur det ska säljas. Och jag tror det räcker ganska långt. Själva produktionen tror jag andra kan bättre. Den som sköter produktionen tror jag kan det bättre än jag när det gäller små volymer och jag betalar såklart för det. Sedan säljer jag produkten och producenten får sitt, jag får mitt och kunden får den där goda läsken. Alla får sitt och everybody is happy.
Ehm nej det räcker inte.
Du tror inte att läskföretag har utbildat folk som sitter och utvecklar nya smaker?
Att en svensson kommer och säger "Jag vet den perfekta smaken, gör drickat nu och ge mig pengar!" funkar inte direkt.
Citera
2013-08-18, 13:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Man blir ju lite nyfiken på vad det är för smak du tänkt sig och varför den smaken skulle bli en storsäljare. Läsk med olika mystiska smaker har väl alltid figurerat på marknaden, men har efter något år när nyhetsvärdet försvunnit försvunnit från hyllorna.

Nu verkar det ju som du har tänkt dig ett helt koncept, baserat på mer än smak, riktat till en speciell målgrupp och med egna försäljningskanaler, men jag tror ändå att det är svårt att få någon varaktig produkt.

Börja med att kontakta ett företag som tillverkar essenser och försök få fram smaken, sedan provar du om din smak gillas av andra, t.ex. genom att bjuda på smakprov av egentillverkad sodastreamläsk.
Får du ett övervägande positivt resultat där så är nästa steg att försöka få läsken buteljerad.
Det kanske skulle gå att samarbeta med något microbryggeri? De har ju iaf buteljeringsutrustning och en kolsyreutrustning borde inte vara särskilt dyr i inköp.
Citera
2013-08-18, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Ehm nej det räcker inte.
Du tror inte att läskföretag har utbildat folk som sitter och utvecklar nya smaker?
Att en svensson kommer och säger "Jag vet den perfekta smaken, gör drickat nu och ge mig pengar!" funkar inte direkt.

Jag erkänner villigt min okunnighet. Och det klart jag förstår att läskföretagen har kunniga personer som inte gör annat än analyserar marknaden. Jag har några aktier i CocaCola, och har haft dom i några år, och jag är rätt nöjd med min utdelning på dom. Att någon skulle komma på någon ny Cola-smak som når massmarknaden tvivlar jag på. Och min idé handlar inte om det. Utan den handlar om en mindre, outnyttjad läskmarknad. Som jag tror på. Jag tänker mig att min produkt riktar sig till ett helt annat ekonomiskt segment än CocaCola.
Citera
2013-08-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Man blir ju lite nyfiken på vad det är för smak du tänkt sig och varför den smaken skulle bli en storsäljare. .

Mm, nu blev du lite nyfiken va? Jag är helt säker på att det här inte kommer bli någon storsäljare. Japp, svårt att "sälja in" en läsk som man är helt övertygad om inte kommer att bli någon storsäljare, men... sån är jag. Jag tror att det finns en marknad för en sådan här läsk för jag skulle själv köpa en sådan om det fanns en sådan på hyllorna.
Citera
2013-08-18, 13:24
Medlem
JonDs avatar
Citat:
Jag erkänner villigt min okunnighet. Och det klart jag förstår att läskföretagen har kunniga personer som inte gör annat än analyserar marknaden. Jag har några aktier i CocaCola, och har haft dom i några år, och jag är rätt nöjd med min utdelning på dom. Att någon skulle komma på någon ny Cola-smak som når massmarknaden tvivlar jag på. Och min idé handlar inte om det. Utan den handlar om en mindre, outnyttjad läskmarknad. Som jag tror på. Jag tänker mig att min produkt riktar sig till ett helt annat ekonomiskt segment än CocaCola.

Du inser att Coca Cola producerar bra mycket mer än endast just Coca Cola va?
Citera
2013-08-18, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonD
Du inser att Coca Cola producerar bra mycket mer än endast just Coca Cola va?

Jodå. Just därför funderar jag på (jag har faktiskt idag skickat mail till dom) att fråga dom. För dom gör ju inte bara CocaCola.
Citera
2013-08-18, 13:35
Medlem
Sardinbruss avatar
Har du googlat läsktillverkare i typ USA och England? Där finns ju ett antal små märken som gör underliga läsker med smuts-, gräs- och svettsmak och som säkert har en liten berättelse om sin resa på hemsidan.
Kan vara ett första steg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in