2013-08-18, 00:51
Medlem
Efter att nyligen tagit A2 kort s har jag bestmt mig fr att skaffa en 125a nd fr det knns mera prisvrt att pendla med 2-3mil 5dagar i veckan.
Och jag funderar p vilken Mc det blir, beggat eller nytt fr jag se beroende p vad som finns p blocket osv.

Men undrar i huvudtaget vad det r fr skillnad p vad som fr mig ser ut som samma Mc.
Framfrallt funderar jag p:
Derbi Gpr125
Yamaha YZF125R
Aprilia Rs125
Honda Cbr125

Den skall d anvndas fr att ka 2-3mil fram och tillbaks 5dagar i veckan?
Behver d tnka p utgifter, hur mycket dem drar kostand vid eventuella reperationer osv.

Skulle mest bara vilja ha era sikter och tankar om dessa motorcyklar.

Mvh
Citera
2013-08-18, 03:50
Medlem
Gatulivets avatar
Well, Honda Cbr125 vet jag r bra iaf..Resten vet jag tyvrr inget om..Men jag skulle satsat p Hondan Beror ju sklart p prisskillnader med.
Citera
2013-08-18, 04:11
Medlem
QuattroStagiones avatar
Aprilian r klart den billigaste begagnat samt som den snabbaste. Men jag r tror inte den r den mest bensinsnlaste av hojarna p din lista. Personligen skulle jag vlja Aprilian RS 125.

Kort info om aprilian 125cc

Prislappen ligger runt 8000-15000
Vger runt 110-150KG, vilket du orkar vlta upp ifall den vlter.
Toppfarten ligger fr en strypt runt 130 och en ostrypt 150
Ostrypt ligger den p runt 21KW.
drar runt 0.5-0.7 vid blandad krning.
2-takt

Renoveringar r nog samma fr hojar fr samma pris. Overall tror jag du gr + p att kpa en Aprilia. Annars frsk hitta nn bensinsnl 4-takt. Det kommer inte bli samma effekt ur den som en Aprilia. Men det beror p vad du tycker r viktigt eller inte.

Ifall du tnker kpa en 125 begagnat frsk kpa nn med inte allt fr mnga mil p nacken.

vriga frgor g till, de vet mera n mig

--> http://www.sporthoj.com/

Kortsammanfattning: Aprilian r den coolaste hojen. Men prismssigt kanske du ska vlja en trkig hoj. Men aprilian har bra kvalitet!
Citera
2013-08-18, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatulivet
Well, Honda Cbr125 vet jag r bra iaf..Resten vet jag tyvrr inget om..Men jag skulle satsat p Hondan Beror ju sklart p prisskillnader med.
Tack fr din sikt, har ocks ftt synen p CBR'n att det r en riktigt bra hoj, men fr se.

Citat:
Ursprungligen postat av QuattroStagione
Aprilian r klart den billigaste begagnat samt som den snabbaste. Men jag r tror inte den r den mest bensinsnlaste av hojarna p din lista. Personligen skulle jag vlja Aprilian RS 125.

Kort info om aprilian 125cc

Prislappen ligger runt 8000-15000
Vger runt 110-150KG, vilket du orkar vlta upp ifall den vlter.
Toppfarten ligger fr en strypt runt 130 och en ostrypt 150
Ostrypt ligger den p runt 21KW.
drar runt 0.5-0.7 vid blandad krning.
2-takt

Renoveringar r nog samma fr hojar fr samma pris. Overall tror jag du gr + p att kpa en Aprilia. Annars frsk hitta nn bensinsnl 4-takt. Det kommer inte bli samma effekt ur den som en Aprilia. Men det beror p vad du tycker r viktigt eller inte.

Ifall du tnker kpa en 125 begagnat frsk kpa nn med inte allt fr mnga mil p nacken.

vriga frgor g till, de vet mera n mig

--> http://www.sporthoj.com/

Kortsammanfattning: Aprilian r den coolaste hojen. Men prismssigt kanske du ska vlja en trkig hoj. Men aprilian har bra kvalitet!
Roligaste pga 2takt tror jag nog ocks, men 4takt r nog svaret fr det jag sker.
http://www.blocket.se/stockholm/Derb....htm?ca=11&w=1
Ngon aning om denna r 2takt eller 4takt? Dem nyare r tminstnde 4takt.
Var mest inne p Derbin men aprilian lter bra som du sger.
130max rcker gott och om man hittar en fr 10,000 r det ju riktigt billigt.
Men tror lite mer belsinsnla r bttre i lngden.
Citera
2013-08-18, 13:37
Medlem
majordoes avatar
Om man inte gr ver 200-250cc s r tvtakt det bsta alternativet enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Anksoppa
Tack fr din sikt, har ocks ftt synen p CBR'n att det r en riktigt bra hoj, men fr se.

CBR125 r en lngsam avancerad fyrtaktare... lngsam fr sin kubik, allts
Senast redigerad av majordoe 2013-08-18 kl. 13:39.
Citera
2013-08-18, 17:55
Medlem
QuattroStagiones avatar
Hojen ska finnas som 2takt och 4takt, kolla med han som sljer. Det verkar som Derbi GPR gick ver till fyrtakt frst 2008. Den ska ha en bra kraft med, nstan en lika fin motor som Aprilian. Men som sagt kolla med han som sljer. Den r troligtvis en tvtakt.
Citera
2013-08-19, 18:18
Medlem
Mr.Patrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
CBR125 r en lngsam avancerad fyrtaktare... lngsam fr sin kubik, allts

Nja, lngsam fr sin kubik r den inte direkt. Aprilia uppger 28hk och Honda 13hk, vilket lirar rtt perfekt med devisen att en fyrtakts motor behver dubbla cylindervolymen fr att uppn samma effekt som en tvtakt.

Men i vilket fall, Aprilian r helt klart det bsta valet om man vill ha en "sporthoj" i 125cc klassen.

Den enda hojen som lyckats konkurrera med Aprilia r Kawasaki Ninja 250R av senare rsmodell, men d r vi ju uppe i 250cc.

Kawan gr likvrdigt med Aprilian i tvlingssammanhang (dock r Kawan d lite modifierad) men har ett mycket smre/mindre "race-aktigt" chassi. Den knns mer som en touringhoj n en sporthoj - framfrallt i gatversion.
Citera
2013-08-23, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anksoppa
Efter att nyligen tagit A2 kort s har jag bestmt mig fr att skaffa en 125a nd fr det knns mera prisvrt att pendla med 2-3mil 5dagar i veckan.
Och jag funderar p vilken Mc det blir, beggat eller nytt fr jag se beroende p vad som finns p blocket osv.

Men undrar i huvudtaget vad det r fr skillnad p vad som fr mig ser ut som samma Mc.
Framfrallt funderar jag p:
Derbi Gpr125
Yamaha YZF125R
Aprilia Rs125
Honda Cbr125

Den skall d anvndas fr att ka 2-3mil fram och tillbaks 5dagar i veckan?
Behver d tnka p utgifter, hur mycket dem drar kostand vid eventuella reperationer osv.

Skulle mest bara vilja ha era sikter och tankar om dessa motorcyklar.

Mvh

Jag har varit i samma position som dig fr ett tag sen, med samma motorcyklar att vlja bland. Jag fick mnga rekommendationer om Yamaha YZF R125, s det blev den. Nu sitter jag hr, 1 r senare och kan inte sga annat n KP! S sjukt njd med den. Det r en fyrtaktare som drar otroligt snlt och krnglar sllan. Trots det maxar den 120 (vilket r allt som behvs) och har en hyfsad acceleration. Den r otroligt snygg och jag har ftt massvis av kommentarer som "r det dr verkligen en 125a?" osv.

Frdelar:
Betydligt snyggare n de andra 125or om du frgar mig. (Speciellt Hondan som r grsligt ful enligt mitt tycke)
Snabbare n alla ovanstende motorcyklar frutom Aprilian som d r en 2 takt. Nackdelen med 2 takt r att det drar mer bensin och r dyrare i drift samt psts krngla mer.
Billig vid inkp samt i drift. Jag kpte min relativt nya 2008 fr 20 000:- p blocket.

Nackdelar:
Yamahan r en sportcykel vilket betyder obekvm krstllning och inget packningsutrymme. Vill man vara fin fr man lida pin.
Dyr frskring p en sportcykel.

Ta en titt p Yamahas cyklar p blocket s fr du en koll p vad priset ligger kring.
Citera
2013-08-23, 21:37
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmaestro
Dyr frskring p en sportcykel.

r det inte s att just den mc:n r klassad som touring hoj? Har sjlv gt en, och vad jag kan minnas s nmndes det aldrig ngot om en dyr frskring..
Citera
2013-08-23, 22:09
Medlem
XtremeDeformitYs avatar
Tnk p att en tvtaktare krver mer underhll, kolven t ex brukar man rekommendera att byta vid 800-1000 mil. r det en ren pendlarhoj du ska ha, satsa p fyrtakt.

Njeshoj, tvtakt
Citera
2013-08-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
r det inte s att just den mc:n r klassad som touring hoj? Har sjlv gt en, och vad jag kan minnas s nmndes det aldrig ngot om en dyr frskring..
Kan lika vl vara s!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in