2013-08-22, 16:53
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Så, då är vi på rätt spår igen, du hamnade lite OT där ett tag.
Rasistiska överfall på muslimer är vanligare i andra europeiska länder. England är ett av länderna där slöjryckning är vanligt, men det förekommer även i Frankrike.
Det hat mot muslimer som länge funnits där ser ut att sprida sig till Sverige.. Det är därför ingen avancerad gissning att även slöjryckning kommer sprida sig hit. Eller menar du att de svenska rasisterna är mer sansade än de engelska?
Aha, så det hela handar om ett brott som kommer att ske i framtiden? Vi har alltså hamnat i en sorts tidsmaskin?
Citera
2013-08-22, 17:00
Medlem
Citat:
Rasistiska överfall på muslimer är vanligare i andra europeiska länder.

Det är inget rasistiskt i att överfalla och avslöja muslimer. Frestande? Visst. Dumt? Självklart. Rasistisk? Nej. Det illustreras väl tydligt med det akuella (påstådda) avslöjandet av det svenska fettot som konverterat.
Citera
2013-08-22, 17:01
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Allt är väl möjligt men det här om slöjryckningar är intressant. Du menar att det finns flera dokumenterade fall av detta beteende i andra europeiska länder, men jag hittar bara ett fall med en 14-åring i England som faktiskt blivit arresterad för ett sådant tilltag. Det ryktas förvisso om liknande händelser både i England och Frankrike, men du kan ju inte gärna hänvisa till obekräftade händelser och rykten för att ge denna historia mer tyngd.

Som sagt så är ju allt möjligt och det finns diverse snurriga individer i alla läger, men jag måste säga att jag har svårt att köpa att muslimska kvinnor skulle utsättas för hatbrott på löpande band i det här landet. Nog för att folk kan titta snett på en kvinna som går i heltäckande niqab, men jag har inte hört så mycket som ett elakt omdöme riktas till dessa kvinnor, och än mindre sett till några handgripligheter.

Det finns flera dokumenterade fall. 2010 dömdes en man i England till 2 års fängelse för att ha ryckt slöjan av en kvinna. Nedan finner du även en länk med samlade hatbrott i England genom åren.
http://iengage.org.uk/hate-crimes
Citat:
Ursprungligen postat av NuSkaViVaraGlada
Tillbaks till Sverige. Vem gör detta? Vardå Närdå? Eller hittar du på ?

Som du kanske läst så menar jag att det som nu kan ha hänt kan vara relaterat till det som pågår i bland annat England där våld mot sjalbeklädda kvinnor är mycket vanligare. Att hat i längden leder till våld är ett ganska känt fenomen.
En debatt om huruvida detta angrepp är ett resultat av ett ökande hat mot muslimer riskerar nog att dra för mycket OT, så jag avslutar den diskussionen nu.
Mitt huvudsakliga spörsmål gällde bevisen för att kvinnan ifråga inte talar sanning.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
Aha, så det hela handar om ett brott som kommer att ske i framtiden? Vi har alltså hamnat i en sorts tidsmaskin?

Du saknar förmåga att läsa och förstå skriven text? Allt hat leder i längden till våld. Det som skett nu kan vara en del i en annalkande våldspiral mot muslimer.
Senast redigerad av Humbug 2013-08-22 kl. 17:07.
Citera
2013-08-22, 17:16
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Det finns flera dokumenterade fall. 2010 dömdes en man i England till 2 års fängelse för att ha ryckt slöjan av en kvinna. Nedan finner du även en länk med samlade hatbrott i England genom åren.

Som du kanske läst så menar jag att det som nu kan ha hänt kan vara relaterat till det som pågår i bland annat England där våld mot sjalbeklädda kvinnor är mycket vanligare. Att hat i längden leder till våld är ett ganska känt fenomen.
En debatt om huruvida detta angrepp är ett resultat av ett ökande hat mot muslimer riskerar nog att dra för mycket OT, så jag avslutar den diskussionen nu.
Mitt huvudsakliga spörsmål gällde bevisen för att kvinnan ifråga inte talar sanning.

Du saknar förmåga att läsa och förstå skriven text? Allt hat leder i längden till våld. Det som skett nu kan vara en del i en annalkande våldspiral mot muslimer.
Hur vet du att det har skett såsom det beskrivits?
Vänder du själv röven mot Mecka ett antal gånger om dagen då du är så övertygad i din tro?
Vilket är värst och är det grövsta brottet och den grövsta kränkningen i din värld: En huvudbonad som likt en toppluva rycks av en persons huvud eller ett utomhus överfall med följande fullbordad våldtäkt mot en okänd kvinna som muslimer praktiserar mot svenska kvinnor i Sverige, det finns hundratals exempel på detta omvänt existerar mig veterligen inte?
Det känns som ett större och ett verkligt samhällsproblem i dagens Sverige.
Citera
2013-08-22, 17:25
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Hur vet du att det har skett såsom det beskrivits?
Vänder du själv röven mot Mecka ett antal gånger om dagen då du är så övertygad i din tro?
Jag har inte sagt någonting om vad jag tror har hänt. Jag är nyfiken på var bevisen på att det inte hänt finns eftersom huvuddelen av inläggen i denna tråd är rena spekulationer.
Det är inte jag som påstår att kvinnan ljuger.

Citat:
Vilket är värst och är det grövsta brottet och den grövsta kränkningen i din värld: En huvudbonad som likt en toppluva rycks av en persons huvud eller ett utomhus överfall med följande fullbordad våldtäkt mot en okänd kvinna som muslimer praktiserar mot svenska kvinnor i Sverige, det finns hundratals exempel på detta omvänt existerar mig veterligen inte?
Det känns som ett större och ett verkligt samhällsproblem i dagens Sverige.

Känner du för att diskutera brott mot svenskar begångna av muslimer rekommenderar jag dig högaktligen att genast kuta iväg till en tråd där detta diskuteras. Eller menar du att kvinnan som tråden handlar om attackerats som hämnd för våldtagna svenskar?
Senast redigerad av Humbug 2013-08-22 kl. 17:27.
Citera
2013-08-22, 17:32
Medlem
bulletproofsouls avatar
Eftersom våra politiker och makthavare är så flata och undfallande mot kriminalitet och integrationsproblem kommer vi nog tyvärr att få se mer våld och ökad polarisering. Svenskarna är ett mycket tålmodigt folk som vill vara till lags men när väl droppen fått bägaren att rinna över kan det bli rätt fult misstänker jag. Detta är isf politiker och massmedias fel till 100% men kommer tragiskt nog att drabba skötsamma invandrare värst.
Citera
2013-08-22, 17:38
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt någonting om vad jag tror har hänt. Jag är nyfiken på var bevisen på att det inte hänt finns eftersom huvuddelen av inläggen i denna tråd är rena spekulationer.

Känner du för att diskutera brott mot svenskar begångna av muslimer rekommenderar jag dig högaktligen att genast kuta iväg till en tråd där detta diskuteras. Eller menar du att kvinnan som tråden handlar om attackerats som hämnd för våldtagna svenskar?

Bevisbördan ligger väl på dom som påstår att det har hänt?
Citera
2013-08-22, 17:43
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Bevisbördan ligger väl på dom som påstår att det har hänt?

Så den som påstår att kvinnan ljuger har inget tryck på sig att belägga detta med någon form av bevis, förstod jag dig rätt då?
Jag skulle nog säga att bevisbördan är hyfsat likvärdig.
Senast redigerad av Humbug 2013-08-22 kl. 17:46.
Citera
2013-08-22, 17:55
Medlem
Citat:
http://iengage.org.uk/hate-crimes.

När du radar upp dessa fall tar du ingen hänsyn till skillnaden i antalet innevånare 50 miljoner vs 9,5 miljoner, runt 70 fall på 50 miljoner människor. Dessutom har vi ingen aning huruvida alla de här fallen är äkta då sajten inte är officiell, utan en Expo-liknande sajt.

Mig veterligt finns inga fall där en dom har avkunnats i Sverige. Däremot har vi haft en uppsjö med påståenden som mjölkanfall och annat. Ingen av fallen har visats sig riktiga utan bara påstådda.

Att folk då är skeptiska kan inte komma som någon överraskning.
Citera
2013-08-22, 17:59
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Eftersom våra politiker och makthavare är så flata och undfallande mot kriminalitet och integrationsproblem kommer vi nog tyvärr att få se mer våld och ökad polarisering. Svenskarna är ett mycket tålmodigt folk som vill vara till lags men när väl droppen fått bägaren att rinna över kan det bli rätt fult misstänker jag. Detta är isf politiker och massmedias fel till 100% men kommer tragiskt nog att drabba skötsamma invandrare värst.

Det vi har är problemet att vi lever i en tid/kultur/anda då det är fint att vara ett offer och kränkt. Alla ska vara kränkta och rasa. Det leder till inflation och till sist apati. Om kvinnan har råkat ut för något tycker jag diverse aktivister och helgmuslimer gör henne en otjänst genom att bekvämt ta på sig en slöja och rasa mot patriarkatet/vitingar/SD/något - allt under täckmantel av solidaritet. Fanns det grannar eller andra i närheten som kunde ha rusat fram och försökt få stopp på misshandeln tidigt. Vågar naziminister Björklund öppna käften igen om att den som inte ingriper ska sitta i fängelse. FP brukar ju vara pigga på att bolla fram naziliberalism när det passar (om han tar på sig sympatislöja är upp till honom).

Jag är en dum och naiv jävel så jag tycker man kan försöka vara lite trevlig och vettig till vardags utan att hänga på något möjligt hatbrott/kränkning. Det du Gudrun... det vore grejer det... tänk om du gick fram till en vanlig möjligen heterosexuell man du inte känner (ett djur om du så vill) och frågade om allt var okej och lugnt så har vi en början.

Vi måste bort från det osunda - har du inte fått stryk eller blivit kränkt så finns du inte tänket. Jag blir faktiskt glad när vänner, bekanta och även okända berättar att de haft en oväntat bra dag. Jag stöttar absolut de som råkar illa ut men det ska inte vara ett krav för att man ska bry sig.
Citera
2013-08-22, 18:20
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:

Håller helt och hållet med, det är helt sjukt vad alla verkar bombsäkra på vad som hänt i tråden, trots ganska liten koll. Visst bör man förhålla sig skeptisk innan man drar igång ett hijabuppror, på samma sätt bör man förhålla sig skeptisk innan man stämmer in i kören av islamofobiskt önsketänk helt utan substans.

Vänta och se, spekulera kring det vi vet, eller leta nya bevis. Annars kan ni dra till den andra tråden.
Citera
2013-08-22, 18:30
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Allt är väl möjligt men det här om slöjryckningar är intressant. Du menar att det finns flera dokumenterade fall av detta beteende i andra europeiska länder, men jag hittar bara ett fall med en 14-åring i England som faktiskt blivit arresterad för ett sådant tilltag. Det ryktas förvisso om liknande händelser både i England och Frankrike, men du kan ju inte gärna hänvisa till obekräftade händelser och rykten för att ge denna historia mer tyngd.

Som sagt så är ju allt möjligt och det finns diverse snurriga individer i alla läger, men jag måste säga att jag har svårt att köpa att muslimska kvinnor skulle utsättas för hatbrott på löpande band i det här landet. Nog för att folk kan titta snett på en kvinna som går i heltäckande niqab, men jag har inte hört så mycket som ett elakt omdöme riktas till dessa kvinnor, och än mindre sett till några handgripligheter.

Eftersom slöjan ofta utgör det yttersta lagret på paketet så kan det uppstå ett visst drag i den vid en handgriplig konfrontation, till exempel en knuff eller att någon vill ta tag i kvinnan för att dra undan henne. Inte trevligt i och för sig men att det handlar om ett försök att dra av själva slöjan är inte säkert.

Citat:

...
Två slöjrycknigar i UK under 2013 enligt din länk. Inte direkt ett vanligt problem om man slår ut det på antal slöjbärare och gnislande möten mellan människor i allmänhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in