• 2
  • 3
2013-12-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Ja, frågan är ju vad som var tuffast av att vara mamma eller bonddräng och bygga stenmurar för hand, ploga och jobba i skogen utan hjälpmedel. Männen måste ha haft rena festen därute när axel nummer två blev obrukbar efter att en stock varit alldeles för tung men jobbet var tvunget att göras för att frugan och barnen där hemma skulle överleva. Jävla svin alltså.

Ja vem kan haft det jobbigast? Mjölkpiga upp kl 3 varje dag och mjölka 8 kor för hand, tvätta allas kläder, lakan, blöjor och textilier för hand med lut först kokas sen i iskallt åvatten. Har du testat tvätta 1 st lakan för hand? Gör det. Tänk sen 10 st. Ha hand om 8-10 barn, matlagning från scratch, inget färdigproducerat här inte, kärna smör, göra filbunkar, baka, ta hand om vilt, köksträdgårdar, egna odlingar, räffsa hö, rensa, väva, sticka till 8-10 ungar samt man och sig själv, stoppa. Hämta vatten ca 5-6 ggr per dag, fixa värmen i stugan på vintern, vårda sjuka samt åldringar. Du hade nog att göra som husmor 1800 kallt. Och inte ens latte hade de!
Citera
2013-12-12, 14:59
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Ja vem kan haft det jobbigast? Mjölkpiga upp kl 3 varje dag och mjölka 8 kor för hand, tvätta allas kläder, lakan, blöjor och textilier för hand med lut först kokas sen i iskallt åvatten. Har du testat tvätta 1 st lakan för hand? Gör det. Tänk sen 10 st. Ha hand om 8-10 barn, matlagning från scratch, inget färdigproducerat här inte, kärna smör, göra filbunkar, baka, ta hand om vilt, köksträdgårdar, egna odlingar, räffsa hö, rensa, väva, sticka till 8-10 ungar samt man och sig själv, stoppa. Hämta vatten ca 5-6 ggr per dag, fixa värmen i stugan på vintern, vårda sjuka samt åldringar. Du hade nog att göra som husmor 1800 kallt. Och inte ens latte hade de!

Du behöver inte frälsa en frälst sister. Givetvis vann kvinnan lidandets kamp även då. Klart detta var tufft. Särskilt när hon visste om hur hennes man var ute och hade full frihet att jobba på sin personliga självuppfyllelse när han utförde typiskt manliga intressen som stenhårt ryggknäckararbete. Att asen ofta gick och dog eller skyllde på fullständigt obrukbara kroppar innan 30 års ålder för att komma undan slitet är ju bara fräckt!
Senast redigerad av Gubbskem 2013-12-12 kl. 15:02.
Citera
2013-12-12, 15:49
Medlem
Citat:
Söta gormis, har jag sagt något annat?
Frågan som ställdes till mig var vem har varit mer självuppoffrande, av en man som uppenbarligen tycker att män genom alla tider varit detta. Det tycker inte jag.

Eh, nej. Du listade självuppoffran bland dåliga kvinnliga egenskaper. Nu kan man ju diskutera fram och tillbaka huruvida män eller kvinnor har varit mest självuppoffrande genom tiderna, men att lista det som en dålig egenskap? Om det är en av kvinnors dåliga egenskaper, då jävlar undrar jag hur de bra ser ut...
Citera
2013-12-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Eh, nej. Du listade självuppoffran bland dåliga kvinnliga egenskaper. Nu kan man ju diskutera fram och tillbaka huruvida män eller kvinnor har varit mest självuppoffrande genom tiderna, men att lista det som en dålig egenskap? Om det är en av kvinnors dåliga egenskaper, då jävlar undrar jag hur de bra ser ut...

Ja, jag listade upp självuppoffring som en dålig egenskap hos kvinnor, i det att jag tänkte på kvinnan själv inte på övriga runt omkring henne. Att ex. ta på sig hemmafrurollen idag, utan lön, utan pensionspoäng, utan att få arbetserfarenhet och enbart viga sitt liv åt att serva andra, hur trevligt och bra detta än är för andra i familjen så är det knappast något positivt för kvinnan.

Egenskaper tenderar för övrigt att ha 2 sidor, finns en positiv sida även med aggressivitet ex. eller stor risktagning. Men nu gällde TS negativa egenskaper och ja jag tycker självuppoffran oftast är något negativt om det tar för stor plats i ens liv.
Citera
2013-12-12, 20:39
Medlem
Citat:
Mjölkpiga upp kl 3 varje dag och mjölka 8 kor för hand, tvätta allas kläder, lakan, blöjor och textilier för hand med lut först kokas sen i iskallt åvatten. Har du testat tvätta 1 st lakan för hand? Gör det. Tänk sen 10 st. Ha hand om 8-10 barn, matlagning från scratch, inget färdigproducerat här inte, kärna smör, göra filbunkar, baka, ta hand om vilt, köksträdgårdar, egna odlingar, räffsa hö, rensa, väva, sticka till 8-10 ungar samt man och sig själv, stoppa. Hämta vatten ca 5-6 ggr per dag, fixa värmen i stugan på vintern, vårda sjuka samt åldringar. Du hade nog att göra som husmor 1800 kallt. Och inte ens latte hade de!

Undrar om det här kanske kan användas som referens-mängd av arbete för att hålla en hustru nöjd och glad?
För lite arbete mår de nog inte bra av.
Citera
2013-12-13, 21:12
Medlem
Intrycks avatar
Kan man säga att feminister gärna gör avsteg från huvudregeln om att det "inte finns något som är typiskt kvinnligt"* när det typiskt kvinnliga råkar innebära något bra? Och att det motsatta gäller för det som är typiskt manligt?

Kan ni förstå att andra inte vill diskutera på det hejaklacksaktiga sättet?

(* Vilket är en huvudregel som vittnar om en grav oförståelse om vad en generalisering egentligen är för något, eftersom generaliseringar brukar bemötas med mikroanalyser som "det finns VISST kvinnor som gör det och det".)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in