2013-12-11, 20:39
Medlem
Rois avatar
När det kommer till mentala egenskaper så är det ju ofta situationsberoende ifall de är positiva eller negativa.
Citera
2013-12-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
När det kommer till mentala egenskaper så är det ju ofta situationsberoende ifall de är positiva eller negativa.

Om vi antar att situationen är oväsentlig och förhåller oss till generella svepningar om sagda mentala egenskaper.
Feministiskt argumentationsförfarande med andra ord.
Exempelvis män är våldsamma, aggressiva, själviska osv.
Citera
2013-12-11, 20:55
Medlem
Mensen, ett klart, stort minus.
Citera
2013-12-11, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Pratar vi förr eller pratar vi idag? Pratar vi idag så är det knappast några svenska män som offrar sina liv för fru och barn. Och var länge sen som vi hade krig i Sverige. Och när vi hade det så undrar jag om det var för fru och barns skull som män gav sig ut eller om det var på order av farbror kungen?

Nej, menar de fall då mannen skiter i sina barn och lämnar familjen för alltid och startar ett nytt liv, en ny familj, eller ta ungarnas matpengar och supa upp dem etc. Rätt vanligt förr i världen. Och också tyvärr förekommande att pappor lämnar även idag utan att hålla kvar kontakten med barnen.

mer sällan var det tvärtom att mamman lämnade sina barn, även om detta också förekommit/ förekommer.

Nej jag menar i nutid. Om du tar av dig dina feministiska glasögon så kanske du märker att män offrar dig för sin familj eller för samhället dagligen.

Men nu ska vi hålla oss till trådens ämne..
Citera
2013-12-11, 23:21
Medlem
Citat:
I den biologiska kvinnan – njaee, hmm, måste jag nog klura lite längre på. mensvärk? De stackars satar som har detta och allvarlig pms.

I den kvinnliga könsrollen – passivitet, osjälvständighet, ständigt självuppoffran, osäkerhet, uteendefixering, ängslan...etc etc.

den biologiska mannen – hår, ni har fan hår överallt som sticks! jobbigt

I den manliga könsrollen – dominans, ofta besserwissertyper, aggressivitet, otålmodighet, dåliga risktagningar, egoism.

Tyvärr så har testosteron och andra androgener den effekten. Inte mycket man kan göra åt det.
Citera
2013-12-12, 01:51
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
I den biologiska kvinnan – njaee, hmm, måste jag nog klura lite längre på. mensvärk? De stackars satar som har detta och allvarlig pms.

I den kvinnliga könsrollen – passivitet, osjälvständighet, ständigt självuppoffran, osäkerhet, uteendefixering, ängslan...etc etc.

den biologiska mannen – hår, ni har fan hår överallt som sticks! jobbigt

I den manliga könsrollen – dominans, ofta besserwissertyper, aggressivitet, otålmodighet, dåliga risktagningar, egoism.

Det här svaret illustrerar varför man VILL att allt ska vara kopplat till "könsrollen", och varför någon ens kommit på tanken att förklara det på det sättet:

Drivkraften ligger främst i personliga komplex rörande att för omvärlden visa upp vem man egentligen är. "Om jag ändå skulle råka visa upp typiskt kvinnliga drag, så är det könsrollen - inte MIG - som du ser."

Det är givet att alla egenskaper du nämner är delvis, och mestadels, biologiska. Men ni SÄGER inte det. Mer bekvämt att avsätta resurser till att skriva en "progressiv" låtsasberättelse "till förmån" för den "svagare" gruppen. Och det gillar man om man är en alltför dekadent (och alltför "modern") människa.
Citera
2013-12-12, 11:04
Bannlyst
Intelligens.
Blir mest en jobbig egenskap med alla tröga män i ens närhet som man måste ta hänsyn till och dumma ner saker för.
Citera
2013-12-12, 11:50
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proven-innocent
Intelligens.
Blir mest en jobbig egenskap med alla tröga män i ens närhet som man måste ta hänsyn till och dumma ner saker för.

Aha, det förklarar de inlägg jag läst från denna användare . Dagisnivån du lagt dig på är ett resultat av din kvinnligt självuppoffrande sida för att vara männen till lags.
Citera
2013-12-12, 14:02
Medlem
Citat:
Kvinnor har generellt sett varit dem som mest offrat sitt eget liv, tid, karriär, lycka, självständighet etc. för sina barns skull. Män har haft större tendens att bara dra och lämna sina barn efter sig.

Ok, och det är dåligt att ta hand om sina barn? Fair nock att män som bara drar från sina ungar är rövhål, men hur fan kan du få det till en dålig egenskap att offra sig för sina barn? Det är ju något man ska kunna KRÄVA av ALLA föräldrar!
Citera
2013-12-12, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intryck
Det här svaret illustrerar varför man VILL att allt ska vara kopplat till "könsrollen", och varför någon ens kommit på tanken att förklara det på det sättet:

Drivkraften ligger främst i personliga komplex rörande att för omvärlden visa upp vem man egentligen är. "Om jag ändå skulle råka visa upp typiskt kvinnliga drag, så är det könsrollen - inte MIG - som du ser."

Det är givet att alla egenskaper du nämner är delvis, och mestadels, biologiska. Men ni SÄGER inte det. Mer bekvämt att avsätta resurser till att skriva en "progressiv" låtsasberättelse "till förmån" för den "svagare" gruppen. Och det gillar man om man är en alltför dekadent (och alltför "modern") människa.

Nja alla egenskaperna ovan är personliga, dvs du finner dem hos bägge könen. Men är man född en stark, dominant, ledar kvinna på 1800 ex. så fick man vackert försöka dölja dessa och anpassa sig i den fogliga, rara, passiva kvinnorollen som förväntades av en annars var man en rabiat häxa med brödkavel. Idag kan en sån kvinna utveckla denna personlighet och ta den i bruk ex. bli något där detta kommer till nytta.
Om du tittar dig omkring så ser du väldigt lätt att nej, alla kvinnor är inte passiva, tysta, rara och söta mammor i förklä. Och alla män är inte dominanta ledar tjurar utan empati för andra.
Använd ögonen lite.
Citera
2013-12-12, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Ok, och det är dåligt att ta hand om sina barn? Fair nock att män som bara drar från sina ungar är rövhål, men hur fan kan du få det till en dålig egenskap att offra sig för sina barn? Det är ju något man ska kunna KRÄVA av ALLA föräldrar!

Söta gormis, har jag sagt något annat?
Frågan som ställdes till mig var vem har varit mer självuppoffrande, av en man som uppenbarligen tycker att män genom alla tider varit detta. Det tycker inte jag.
Citera
2013-12-12, 14:18
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Söta gormis, har jag sagt något annat?
Frågan som ställdes till mig var vem har varit mer självuppoffrande, av en man som uppenbarligen tycker att män genom alla tider varit detta. Det tycker inte jag.

Ja, frågan är ju vad som var tuffast av att vara mamma eller bonddräng och bygga stenmurar för hand, ploga och jobba i skogen utan hjälpmedel. Männen måste ha haft rena festen därute när axel nummer två blev obrukbar efter att en stock varit alldeles för tung men jobbet var tvunget att göras för att frugan och barnen där hemma skulle överleva. Jävla svin alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in