• 1
  • 2
2013-08-25, 22:26
Medlem
Maggoos avatar
När jag är på jakt efter något speciellt brukar jag börja ringa runt. Ring Santa Maria industrikryddor tex. Be att få prata med en kemist. Ofta är de förvånansvärt hjälpsamma Annars ringer du nästa stora kryddbolag.

Har inte McDonald's Big and Tasty en sorts träkolssmak i dressingen föresten? Det var ett tag sedan jag åt den, men jag har för mig det. Det var inte röksmak iaf.

Jag passar på att avråda från att lägga träbitar i ugnen som någon som jag hoppas var ironisk föreslog
Citera
2013-08-25, 23:49
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag ser mig själv som en alldeles utmärkt kock (andra kanske har invändningar). Har tidigare jobbat som just en sådan på en bra restaurang. Liquid Smoke har jag bara använt en eller två gånger, och då blev jag besviken på resultatet. I och med att det är extremt koncentrerat blir det svårdoserat, men även när man får till balansen smakar det lite konstigt.

Är det någon som håller med mig eller är det jag som borde köpa en flaska och testa igen?

Fake-bacon som inte är rökt på traditionellt vis smakar ju hyfsat. De borde använda något liknande till det.
Citera
2013-08-26, 02:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
<klipp>Liquid Smoke har jag bara använt en eller två gånger, och då blev jag besviken på resultatet. I och med att det är extremt koncentrerat blir det svårdoserat, men även när man får till balansen smakar det lite konstigt.

Är det någon som håller med mig eller är det jag som borde köpa en flaska och testa igen?

Fake-bacon som inte är rökt på traditionellt vis smakar ju hyfsat. De borde använda något liknande till det.

Fake-bacon använder som jag förstått just liquid smoke som är trä som kondenserats eller koksats och röken har kondenserats för att förpackas.

Men, TS verkar vara ute efter "kol" och det vettefan om jag sett, kan tänka mig att en brännare och en röklåda ger lite samma känsla.

lek för guds skull inte med ugnen och rökpåsar. Det lär inte sluta bra.

Funkar inte bara ett grilljärn och nån trevlig marinad, det blir inte samma - för det är inte samma...
Citera
2013-08-26, 03:05
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

lek för guds skull inte med ugnen och rökpåsar. Det lär inte sluta bra.

Det finns rökpåsar som är avsedda att användas i ugnen. Man stoppar in råvaran i rökpåsen och försluter den. Det är alltså ingen påse som ryker i ugnen med råvaran på ett galler utanför påsen.
Senast redigerad av JerryCotton 2013-08-26 kl. 03:10.
Citera
2013-08-26, 08:29
Medlem
Jag har provat rökpåse en gång, aldrig mer, sopor enkelt uttryckt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in