2013-08-17, 02:35
Medlem
Risplockarns avatar
Hej!

Jag käkade förut höga doser av dvs SSRI, och kände mig till slut mer apatisk, eller avtrubbad, vilket ledde till att jag slutat med dessa sen länge. Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på det här med magnesium, då istället för SSRI, och det verkar som att många får väldigt bra effekt av Magnesium inom loppet av några dagar.

Men.. Nu är det tydligen så att Magnesium, i kombination med gabapentin (Lyrica's lillebror, typ) verkar hindra upptaget av gabapentinet, sänker tydligen biotillgängligheten med drygt 20%. Jag lyckas inte hitta någon info om just Lyrica i kombination med magnesium, men eftersom att de (gabapentin och lyrica) är så lika i strukturen känner jag att det kan vara något liknande där.

Hade verkligen uppskattat om någon kunde ge mig lite mer info om det här!
Citera
2013-08-17, 12:06
Medlem
Citat:
An antacid containing aluminum hydroxide and magnesium hydroxide reduced the bioavailability of gabapentin immediate release by about approximately 20%, but by only 5% when gabapentin was taken 2 hours after antacids. It is recommended that gabapentin available under the trade name Gralise (R) be taken at least 2 hours following antacid administration.

http://www.drugs.com/dosage/gabapentin.html Antar att det kan ha varit det du har läst?

Jag har inte märkt någon skillnad om magnesium påverkar lyrica något. Men är du osäker är det väl bättre att ta magnesium till kvällen eller i alla fall några timmar efter intag av Lyrica, refererar till det som står i texten ovan. Hoppas detta var till någon hjälp i.a.f.
Citera
2013-08-17, 13:05
Medlem
Risplockarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
http://www.drugs.com/dosage/gabapentin.html Antar att det kan ha varit det du har läst?

Jag har inte märkt någon skillnad om magnesium påverkar lyrica något. Men är du osäker är det väl bättre att ta magnesium till kvällen eller i alla fall några timmar efter intag av Lyrica, refererar till det som står i texten ovan. Hoppas detta var till någon hjälp i.a.f.

Tack för svaret! Ja precis, den var det nog! När du säger att du inte märkt något antar jag att du själv använder dessa tillsammans, eller? I så fall, hur mycket magnesium bör man ta dagligen, och hur många gånger (per dag)?
Citera
2013-08-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Risplockarn
Tack för svaret! Ja precis, den var det nog! När du säger att du inte märkt något antar jag att du själv använder dessa tillsammans, eller? I så fall, hur mycket magnesium bör man ta dagligen, och hur många gånger (per dag)?
Det beror på hur mycket du äter under dagen samt vad du äter. Men eftersom jag nästan enbart äter en måltid (middag) samt något bröd under dagen så får jag inte i mig så mycket. Dagligt tar jag 300mg. Har du pratat med läkare / psykolog om detta? Annars kanske borde du rådslå med dem.

Äter magnesiumet till lunch och lyrica morgon & kväll.

Edit:
Har för mig att det är bra om man får i sig 350mg? som man, mindre för kvinnor.
Citera
2013-08-17, 13:29
Medlem
Risplockarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Det beror på hur mycket du äter under dagen samt vad du äter. Men eftersom jag nästan enbart äter en måltid (middag) samt något bröd under dagen så får jag inte i mig så mycket. Dagligt tar jag 300mg. Har du pratat med läkare / psykolog om detta? Annars kanske borde du rådslå med dem.

Äter magnesiumet till lunch och lyrica morgon & kväll.

Edit:
Har för mig att det är bra om man får i sig 350mg? som man, mindre för kvinnor.

Ah då förstår jag. Jag äter som du oftast bara ett mål om dagen och kanske något bröd innan jag går och lägger mig. Nej jag har inte tagit upp det här ännu, tänkte göra det nästa gång det finns möjlighet, kommer tyvärr dröja någon vecka eller två och jag känner att jag vill börja så snabbt som möjligt, men jag blir tvungen att ta upp det med min läkare först ändå, vilket nog är bäst. Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in