• 1
  • 2
2013-08-17, 02:19
Medlem
frozendragons avatar
Jag behöver ett sätt att kopiera allt innehåll i en linux installtion (ubuntu server) från en disk till en annan. Anledning till detta är att jag vill slippa konfigera och installera alla filer igen. Helt enkelt skapa en exakt kopia fast på en annan disk. Så hur gör jag detta på bästa sätt?

Provade först att packetera hela system till en tarball, det gick inge vidare den faila för att en fil ändrades medans den läste filen. Provade sen programmet fwbackups utan framgång, kunde skapa backupen men kunde ej ta restore och fick inge vidare information om varför, bara error. Så bestämde mig nu för att fråga istället vilket det bästa sätta att göra detta på är?
Citera
2013-08-17, 03:06
Medlem
BigFatCones avatar
Det finns program som ordnar detta åt dig. Nu kommer jag inte ihåg vad dom heter men det finns bara en googling bort.
Citera
2013-08-17, 09:25
Medlem
Tror dd fungerar det klonar hela disken, kommer nog ta lite tid dock.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1162706
Citera
2013-08-17, 13:46
Medlem
TorrentLovers avatar
Du kan göra en tarball av det hela om du monterar filsystemet som readonly. Det bör i alla fall gå. Annars får du klona det med dd eller CloneZilla.
http://clonezilla.org/
Citera
2013-08-18, 10:08
Medlem
Tror det är bäst/enklast att köra dessa saker från en LIVECD.
Se till att grund data som skall kopieras är READ-ONLY medan detta sker.(Eller att INGEN skriver)
Lättast att göra med en liveCD, men du kan mountera om en existerande disk READ ONLY också, men mycket som slutar funka då!, tex man sidor
commando: "mount -o remount,ro /" (Antar det är root disken i ett körande linxu system du vill "clona")
Du kan byta ro mot rw för att byta tillbaka.

Vet inte vilken data du vill flytta över..
Om det inte är en bootbar partition, så tror jag:
tar > clonezilla > dd

Varför jag TROR att clonezilla > dd.
Tror att dd kopierar hela partitionen, inklusive UUID ?
(Linux boot använder sig av UUID för att hitta rätt partition vid bootup )
Om detta sker mellan 2 olika hårddiskar så kanske behöver du göra den nya disken bootbar.
( clonezilla tror jag fixar det , och kanske uuid? )

Att man får 2 olika partioner med samma UUID är olämpligt, men om man vet att den
ena partitionen sitter på 1 disk som skall tas bort så gör det nog inte så mycket.
Man kan använda "tune2fs" för att resetta UUID på 1 disk, men då behöver man ju samtidigt justera
BOOT sequencen som grub använder ?( Om disken nu är bootbar..; det är den kanske inte?)

EDIT: om du använder DD eller clonezilla på 1 "körande" disk så vill jag STARKT rekommendera att köra "fsck" på den nya parttitionen.
Senast redigerad av sagonar 2013-08-18 kl. 10:11.
Citera
2013-08-18, 19:00
Medlem
rsync funkar utmärkt att göra backup från ett körande system, om man bara exkluderar några kataloger. Jag tycker det är enklast att ha en separat fil som listar det som ska exkluderas.

backup.lst:
Kod:
# Include
+ /dev/console
+ /dev/null

# Exclude
- /dev/*
- /proc/*
- /sys/*
- /tmp/*
- lost+found/
- Trash/*
- /mnt/*
- /media/*
- /run/*
Include måste komma före exclude, annars "ser" inte rsync det som finns i en katalog som redan exkluderats.
Kör som root:
Kod:
rsync -aAXv --delete-excluded --exclude-from=/path/to/backup.lst / /media/backup
Se till att exkludera destinationen för backupen om du väljer att ha den nån annanstans. --delete-excluded behövs inte om destinationen är tom. Ändra "/path/to/backup.lst" till där du sparar den.

Om du vill ha olika partitioner på det nya systemet, så är det bara att skapa katalogerna där de ska monteras, och montera dem innan du kör rsync-kommandot.

Det du behöver justera för att kunna boota är /etc/fstab och grub (kör update-grub från chroot), och installera grub i mbr på den nya disken.
Citera
2013-08-28, 00:24
Medlem
Bent Metals avatar
Sist jag gjorde något liknande använde jag "remastersys". Pissenkelt och perfekt resultat det var iöf ett par år sedan så jag vet inte hur den mjukvaran ser ut idag men man kan ju alltid kolla tänker jag
Citera
2013-08-28, 01:14
Medlem
qrizzes avatar
Att flytta allt till en ny hårddisk brukar aldrig sluta bra. Iaf inte om det är något som används i produktion. Att sätta upp en helt ny och kanske återanvända konfigurationerna är nog ett bättre alternativ.

Men visst är det slask så kan du alltid använda clonezilla.
Citera
2013-08-28, 06:11
Medlem
Rekas avatar
Kommandot dd kanske kan uppfylla din önskan.
Citera
2013-08-28, 15:17
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e.
Tror dd fungerar det klonar hela disken, kommer nog ta lite tid dock.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1162706

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Du kan göra en tarball av det hela om du monterar filsystemet som readonly. Det bör i alla fall gå. Annars får du klona det med dd eller CloneZilla.
http://clonezilla.org/

dd är ett kasst alternativ i och med att den icke använt diskutrymme också.
Clonezilla är enligt min mening klart bättre.
Citera
2013-08-28, 16:37
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Men du flyttar ju över hela partitionen, så dd gör ju sitt jobb.På den nya datorn sedan kan du montera filsystemet och köra på som vanligt (och då får du ju "tillbaka" utrymmet).
Citera
2013-08-29, 11:16
Medlem
Bent Metals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer

Steven Shiau, en av utvecklarna bakom Clonezilla säger följande:

"Clonezilla uses some programs, including sfdisk, partclone, dd and more to do the clone or image job. Basically it processes the partition table by sfdisk and uses partclone to save or restore the partition data, and dd to save or restore the MBR"

För den som är intresserad finns hela artikeln att läsa på http://www.osnews.com/story/23054
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in