Citat:
Ursprungligen postat av
Doktor-Dekokt
Det verkar inte så av domslut att döma.
https://www.flashback.org/sp44852994
Tack, den domen hade jag missat.
Det verkar dock som den aktuella CPL i domen, ej hade vägmarkeringar. Man kan ju undra om vad som händer som det finns?
Enda sättet man kan få reda på det är om man överklagar försäkringsbolagens beslut, och låter försäkringsbolagen stämma varandra i Tingsrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av
zorb89
Tror inte att du och skalman71 förstår att fallet oftast avgörs av försäkringsbolagen. Högsta domstol är ju endast då alla överklagar och självklart kan fallet ta sig dit om båda parter står på sig.
FB behöver inte ha några bevis eller grunder utan kan neka bara för att de anser en annan sak. Tänk nu också på att det inte finns vittnen eller polisrapporter
Exempel:
FB misstänker att Greta 78år inte är den huvudsakliga brukaren av sin Ferrari som 18årige Tomas kvaddade när han "lånade" bilen. De kan då neka ersättning om de "tror" att tomas är den egentliga ägaren.
Försäkringsbolagen och Domstol är 2 helt olika saker
Edit:
Reservation för fel. Efter allt jag hört/läst så har jag fått denna bedömning.
Försäkringsbolagen kan ej stå över domstolarna. Men det de kan göra att göra ett beslut, och om den försäkrade godkänner det. Så gäller det. Gör de det ej, så får försäkringsbolaget stämma i allmän domstol.
Sedan så kan det bli så att ett försäkringsbolag gör en annan bedömning än vad ex, en domstol har gjort i ett brottsmål. Ex, trafikbrott.