• 7
  • 8
2013-08-20, 15:49
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Rent juridiskt så gäller skyltarna bara i korsning (dvs infarten till cpl). Väl inne i cpl upphör de att gälla, och han har alltså därför inte brutit mot någon lag eller något vägmärke.

Men, som sagt, det är hårklyveri/juridiktrixeri.

Som jag har förstått det, så kommer försäkringsbolagen att tycka att man borde ha valt ett annat körsätt, om man väljer högerfil i CPL om man ska mot vänstra sidan. (Och krockar såklart).

Det finns ju en del skyldigheter i 2 kap. trafikförordningen, samt även trafikskadelagen.

Så det finns självklart möjlighet till att dömas att betala försäkringsbolagen.

Tror jag såg något tv program om att praxis var så.
Citera
2013-08-20, 16:02
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Som jag har förstått det, så kommer försäkringsbolagen att tycka att man borde ha valt ett annat körsätt, om man väljer högerfil i CPL om man ska mot vänstra sidan. (Och krockar såklart).

Det finns ju en del skyldigheter i 2 kap. trafikförordningen, samt även trafikskadelagen.

Så det finns självklart möjlighet till att dömas att betala försäkringsbolagen.

Tror jag såg något tv program om att praxis var så.

Det verkar inte så av domslut att döma.

https://www.flashback.org/sp44852994
Citera
2013-08-20, 16:15
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt

Tror inte att du och skalman71 förstår att fallet oftast avgörs av försäkringsbolagen. Högsta domstol är ju endast då alla överklagar och självklart kan fallet ta sig dit om båda parter står på sig.

FB behöver inte ha några bevis eller grunder utan kan neka bara för att de anser en annan sak. Tänk nu också på att det inte finns vittnen eller polisrapporter

Exempel:
FB misstänker att Greta 78år inte är den huvudsakliga brukaren av sin Ferrari som 18årige Tomas kvaddade när han "lånade" bilen. De kan då neka ersättning om de "tror" att tomas är den egentliga ägaren.

Försäkringsbolagen och Domstol är 2 helt olika saker

Edit:
Reservation för fel. Efter allt jag hört/läst så har jag fått denna bedömning.
Senast redigerad av zorb89 2013-08-20 kl. 16:17.
Citera
2013-08-20, 16:59
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Tror inte att du och skalman71 förstår att fallet oftast avgörs av försäkringsbolagen. Högsta domstol är ju endast då alla överklagar och självklart kan fallet ta sig dit om båda parter står på sig.

FB behöver inte ha några bevis eller grunder utan kan neka bara för att de anser en annan sak. Tänk nu också på att det inte finns vittnen eller polisrapporter

Exempel:
FB misstänker att Greta 78år inte är den huvudsakliga brukaren av sin Ferrari som 18årige Tomas kvaddade när han "lånade" bilen. De kan då neka ersättning om de "tror" att tomas är den egentliga ägaren.

Edit:

Jag förstår det mycket väl. Jag vet dock att skadehandläggarna brukar konsultera domar för att göra en sammanvägd bedömning.
Citera
2013-08-20, 17:14
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt

Tack, den domen hade jag missat.

Det verkar dock som den aktuella CPL i domen, ej hade vägmarkeringar. Man kan ju undra om vad som händer som det finns?

Enda sättet man kan få reda på det är om man överklagar försäkringsbolagens beslut, och låter försäkringsbolagen stämma varandra i Tingsrätten.

Citat:
Ursprungligen postat av zorb89

Exempel:

Edit:

Försäkringsbolagen kan ej stå över domstolarna. Men det de kan göra att göra ett beslut, och om den försäkrade godkänner det. Så gäller det. Gör de det ej, så får försäkringsbolaget stämma i allmän domstol.

Sedan så kan det bli så att ett försäkringsbolag gör en annan bedömning än vad ex, en domstol har gjort i ett brottsmål. Ex, trafikbrott.
Citera
2013-08-20, 17:22
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Försäkringsbolagen kan ej stå över domstolarna. Men det de kan göra att göra ett beslut, och om den försäkrade godkänner det. Så gäller det. Gör de det ej, så får försäkringsbolaget stämma i allmän domstol.

Sedan så kan det bli så att ett försäkringsbolag gör en annan bedömning än vad ex, en domstol har gjort i ett brottsmål. Ex, trafikbrott.
Läste du mitt inlägg korrekt?
Högsta domstol är ju endast då alla överklagar och självklart kan fallet ta sig dit om båda parter står på sig.
Citera
2013-08-20, 17:24
Medlem
Citat:
Tack, den domen hade jag missat.

Det verkar dock som den aktuella CPL i domen, ej hade vägmarkeringar. Man kan ju undra om vad som händer som det finns?

Jag kör i den CPL varje dag och den har dubbla filer i CPL men in och utfart är enkla filer.

http://goo.gl/maps/kVqqA

http://goo.gl/maps/Qf09o skyltningen
Senast redigerad av MoPar66 2013-08-20 kl. 17:34.
Citera
2013-10-03, 19:21
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Tänkte att jag skulle återkomma med information om hur det gick. Det blev en lång handläggningstid, förmodligen för att motparten inte ville lämna in sin skadeanmälan. Det blev till slut så att min anställde friades från alla skuld och motparten dömdes som vållande. Det var skönt för mig.
Citera
2013-10-03, 22:05
Medlem
bra då vet man det. Ska från och med nu alltid välja ytterfilen även fast jag ska till vänster
Citera
2013-10-03, 22:51
Bannlyst
som sagt du får köra vilken fil du vill dock e det väl inte sagt att det är det bästa så skippa det om du inte vill bli påkörd.
Citera
2013-10-04, 08:44
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nissepaloven
som sagt du får köra vilken fil du vill dock e det väl inte sagt att det är det bästa så skippa det om du inte vill bli påkörd.

Det har du helt rätt i. Jag kan ju bekräfta att det inte var någon lotterivinst direkt att bli påkörd. Även om det nu inte blev ett vållande för min anställde så uppstod en hel del praktiska problem. Det var ju inget jag har fått ersättning för.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in