2012-08-16, 06:45
Medlem
nej, sry mannen. Har inte flugsvampen ngra prickar kvar s kollar du p hattfrgen, ringen runt foten och kolla s att den har som sm "fjll" p den biten av foten som r under marken, d har du kommit rtt. Hattfrgen r i 99% av fallen klar rd/orange/gul-aktig, dvs den har inte den gryniga texturen som dessa svampar har, med en massa olika nyanser av brun p hatten. Flugsvampar brukar brja komma upp nr bladen har gulnat p trden, mellan september och oktober, s inte riktigt nnu. Hll ut i tv veckor sen kan du g ut och leta igen.
Citera
2012-08-16, 06:45
Medlem
nej, sry mannen. Har inte flugsvampen ngra prickar kvar s kollar du p hattfrgen, ringen runt foten och kolla s att den har som sm "fjll" p den biten av foten som r under marken, d har du kommit rtt. Hattfrgen r i 99% av fallen klar rd/orange/gul-aktig, dvs den har inte den gryniga texturen som dessa svampar har, med en massa olika nyanser av brun p hatten. Flugsvampar brukar brja komma upp nr bladen har gulnat p trden, mellan september och oktober, s inte riktigt nnu. Hll ut i tv veckor sen kan du g ut och leta igen.
Citera
2012-08-16, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkalo
Dom kan ju vara orangefrgade med brun toning.
Men kan ngon vara snll och svara p min frga?
Citera
2012-08-16, 08:19
Medlem
Sg frsta flugsvampen igr, den hade just ploppat upp s snart brjar det nog komma fler
Har aldrig testat flugsvamp men tnkte gra det i hst.
Citera
2012-08-16, 11:19
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkalo
Dom kan ju vara orangefrgade med brun toning.
Men kan ngon vara snll och svara p min frga?

Jag svarade, men fr att gra det klarare nej absolut inte rd flugsvamp eller flugsvamp verhuvudtaget.

Edit: http://www.svampguiden.com/art.asp?art=russula_emetica

Om du ska leta efter rda svampar som ser ut som dina tidigare s se upp fr dessa ocks, det finns skert bruna ocks s jag stter mina 5 re p att (svamparna p dina bilder) r ngon variant av ljusbrun giftkremla.
Senast redigerad av qdqdq 2012-08-16 kl. 11:49.
Citera
2012-12-23, 14:52
Medlem
Milky.Bongs avatar
En polare till mig fick hjrtstillestnd under ett flugsvamps-rus. Dem trodde att det bara var toppisar dem hade suttit och kkat, men sedan visade det sig att det ven lg flugsvampar bland toppisarna. Han har aldrig upplevt sn panik eller rdsla som d, d han var dd s fick han ka in till akuten och dem lyckades f liv i honom, s var jvligt noga med vad ni plockar fr svampar. Aldrig kkat toppisar men r fortfarande osker p ifall jag ngonsin kommer vga plocka sjlv hr i Sverige, eller ifall man ska vnta tills man ker till Chris eller Amsterdam..
Citera
2012-12-24, 17:21
Medlem
pumbbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milky.Bong
En polare till mig fick hjrtstillestnd under ett flugsvamps-rus. Dem trodde att det bara var toppisar dem hade suttit och kkat, men sedan visade det sig att det ven lg flugsvampar bland toppisarna. Han har aldrig upplevt sn panik eller rdsla som d, d han var dd s fick han ka in till akuten och dem lyckades f liv i honom, s var jvligt noga med vad ni plockar fr svampar. Aldrig kkat toppisar men r fortfarande osker p ifall jag ngonsin kommer vga plocka sjlv hr i Sverige, eller ifall man ska vnta tills man ker till Chris eller Amsterdam..

Hur kan man ta fel p flugsvamp och toppisar?

Knner doften av troll p flera mils avstnd. God Jul
Citera
2012-12-24, 19:07
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milky.Bong
Har riktigt svrt att tro p detta, eftersom s dum r det svrt att vara.

IQ-test: Vilken av dessa r toppsltsskivling och vilken r flugsvamp?

http://www.picturesandwords.co.uk/wp...scaria_red.jpg

http://forskning.magiskamolekyler.or...ilanceata2.jpg
Citera
2012-12-24, 23:24
Medlem
Milky.Bongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumbba
Hur kan man ta fel p flugsvamp och toppisar?

Knner doften av troll p flera mils avstnd. God Jul

Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Har riktigt svrt att tro p detta, eftersom s dum r det svrt att vara.

IQ-test: Vilken av dessa r toppsltsskivling och vilken r flugsvamp?

Jag vet faktiskt inte hur dem kunde blanda ihop dem 2, fast finns vl olika flugsvampar? Alla r ju inte illrda. Jag var sjlv inte med nr detta hnde, men jag r 100 p att det r en sann historia d hans mamma t.om. har berttat det, samt alla som var med p tripp-seshen.
Citera
2013-03-14, 01:56
Medlem
gormiti100s avatar
Dr man inte om man kkar flugsvamp?
Citera
2013-06-25, 12:06
Medlem
HunkiDunkens avatar
Kan ngon svara p varfr mer inte anvnder flugsvamp? Ltttkomlig och inte s farlig, varfr r den inte i klass med toppisar i antalet brukare?
Citera
2013-06-25, 12:34
Medlem
ravnats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HunkiDunken
Kan ngon svara p varfr mer inte anvnder flugsvamp? Ltttkomlig och inte s farlig, varfr r den inte i klass med toppisar i antalet brukare?

Ls lite rapporter. Ruset r ganska ovrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in