• 1
  • 2
2013-08-18, 09:52
Medlem
JonBs avatar
Nepp, ingen förbättring. Gjorde en "load optimized defaults", detta var det närmsta fabriksinställningar jag kunde hitta, ingen skillnad.

Jag får väl snacka med inet support imorgon om att eventuellt skicka in hela datorn istället. Tråkigt att de inte har helgöppet.

Funderar på om man skall göra en post på sweclockers och se ifall någon där har haft samma problem.
Citera
2013-08-18, 15:13
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonB
Den sista hdd fungerade. Installerade Windows. Till skillnad från min egna "trasiga" ssd så syns nu denna systemdisken i bios. Vilket är bra. Dock är jag inte av med ett av grundproblemen, dvs att den inte vill boota Windows utan skivan.
Det står: reboot and select proper bootdevice, or insert boot media in selected boot device and press a key.

Jag har varit igenom hela bios och tittat och testat olika lösningar men utan framgång. Systemdisken står som bootoption 1 men det hjälps inte, får detta felmeddelande ändå.

Jag skall konsultera moderkortets instr.bok imorgon men om någon vet felet får ni gärna hojta till.

Jag vet liksom inte om det bara är fel på min ordinarie systemdisk, om det bara är fel på bios eller någon hårdvara eller om jag har flera fel. En jädra djungel är vad det är. Grrrrr
Om du väljer "Reparera" med Windows-skivan och sedan "Kommandoprompt", så kan du prova att reparera med kommandona:

bootrec /fixmbr

följt av

bootrec /fixboot
Citera
2013-08-18, 15:20
Medlem
JonBs avatar
Skall testa detta, tackar!
Citera
2013-08-18, 19:57
Medlem
JonBs avatar
Knepigt.

Jag kunde inte komma in i reparationsmenyn öht med installationsskivan. Det stod bara, "den här skivan är inte kompatibel med versionen" eller nåt sånt. Wtf?!

EDIT: jag märker ju när jag är runt i bios att moderkortet känns gjort för win 8 snarare än win 7. Kan detta skapa problem? Det finns en setting i bios som handlar om op, där man kan välja win 8 eller "others". Den är vald på others just nu...
Senast redigerad av JonB 2013-08-18 kl. 20:00.
Citera
2013-08-18, 23:28
Medlem
Skadat godss avatar
Har du kollat BIOS-version? Har du senaste?

Googla moderkortsbeteckningen på engelska och ha med forum i söket, därigenom får du reda på om ditt MK har issues.

Har du läst den här tråden? Testa det som åtgärdade hans problem, nolla BIOS via moderkortet.
https://www.flashback.org/t1690425

Har du testat att köra med endast 1 st minnemodul?
Senast redigerad av Skadat gods 2013-08-18 kl. 23:32.
Citera
2013-08-19, 11:42
Medlem
JonBs avatar
Bios är senaste version. Testade även att nollställa cmos och efter att ha återställt till fabriksinställningar och pluggat in och ur den lånade systemdisken så hoppade allt igång. Så just nu verkar problemet vara fixat. Håller tummarna för att det håller sig så.

Tack alla för hjälpen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in