• 1
  • 2
2013-08-16, 14:07
Medlem
JonBs avatar
Hej.

Sitter på ipaden nu då min systemdisk kraschade. Skall skicka in disken till leverantören men för att ha tillgång till datorn under tiden den repareras så tänkte jag installera windows på den andra interna hdd som är en "lagringsdisk" för bilder etc.

Men datorn säger att den inte kan installera windows på en gpt-partition och efter googlande så verkar det inte som att man kan göra om partitionen från gpt till mbr utan att formatera disken. Detta vill jag dock inte göra då jag har bilder där som ännu inte är uppbackade.

Kan man komma runt problemet? Kan man skapa en partition till på samma hdd utan att omformatera den och görs detta då i bios eller under windowsinstallationen?

Win 7 64 bit,
Mb = gigabyte 990 fxa - ud3

Med vänlig hälsning, jb

EDIT: under avancerade inställningar -> enhetsalternativ i windowsinstalltionen är "ny" och "dela" utgråade, känns som att dessa kunde gjort något vettigt...
Senast redigerad av JonB 2013-08-16 kl. 14:19.
Citera
2013-08-16, 17:22
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonB
Hej.

Sitter på ipaden nu då min systemdisk kraschade. Skall skicka in disken till leverantören men för att ha tillgång till datorn under tiden den repareras så tänkte jag installera windows på den andra interna hdd som är en "lagringsdisk" för bilder etc.

Men datorn säger att den inte kan installera windows på en gpt-partition och efter googlande så verkar det inte som att man kan göra om partitionen från gpt till mbr utan att formatera disken. Detta vill jag dock inte göra då jag har bilder där som ännu inte är uppbackade.

Kan man komma runt problemet? Kan man skapa en partition till på samma hdd utan att omformatera den och görs detta då i bios eller under windowsinstallationen?

Win 7 64 bit,
Mb = gigabyte 990 fxa - ud3

Med vänlig hälsning, jb

EDIT: under avancerade inställningar -> enhetsalternativ i windowsinstalltionen är "ny" och "dela" utgråade, känns som att dessa kunde gjort något vettigt...
De är utgråade pga god anledning förstås. Smidigast är nog att skaffa annan mindre HDD (eller SSD förstås) och låta den stora lagringsdisken vara som den är. Funkar ju även med HDD/SSD avsedd för bärbara.
Citera
2013-08-16, 22:12
Medlem
JonBs avatar
Check.

Har lånat ett gäng hdd av en polare men de verkar vara lite tveksamma hela högen. Den första visade 0gb totalt, den andra visades inte alls och den jag prövar nu säger att den är 5,8 gb stor. Jag fattar inget. Antingen är alla hdd knepiga eller så är min dator kaiko. Har en disk till att prova, annars får jag köpa en ny hdd och testa...
Citera
2013-08-16, 22:35
Medlem
Skadat godss avatar
Du kanske måste ändra nåt i BIOS. UEFI, GPT eller liknande.
...som du märker så är jag inte helt på hemmaplan här, har inte hållt på med bamseHDDs så mkt
Citera
2013-08-16, 22:37
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Du kanske måste ändra nåt i BIOS. UEFI, GPT eller liknande.
...som du märker så är jag inte helt på hemmaplan här, har inte hållt på med bamseHDDs så mkt
BIOS och UEFI är firmwares. GPT och MBR är de första sektorerna på disken, där partitionstabellen och bootloadern är sparad.
Citera
2013-08-16, 22:39
Medlem
Skadat godss avatar
Avaktivera UEFI-stödet i BIOS då kanske.
Citera
2013-08-16, 23:00
Medlem
JonBs avatar
Den sista hdd fungerade. Installerade Windows. Till skillnad från min egna "trasiga" ssd så syns nu denna systemdisken i bios. Vilket är bra. Dock är jag inte av med ett av grundproblemen, dvs att den inte vill boota Windows utan skivan.
Det står: reboot and select proper bootdevice, or insert boot media in selected boot device and press a key.

Jag har varit igenom hela bios och tittat och testat olika lösningar men utan framgång. Systemdisken står som bootoption 1 men det hjälps inte, får detta felmeddelande ändå.

Jag skall konsultera moderkortets instr.bok imorgon men om någon vet felet får ni gärna hojta till.

Jag vet liksom inte om det bara är fel på min ordinarie systemdisk, om det bara är fel på bios eller någon hårdvara eller om jag har flera fel. En jädra djungel är vad det är. Grrrrr
Citera
2013-08-17, 00:07
Medlem
Skadat godss avatar
Låter som en god idé att läsa MK-manualen. Kolla då även att du har OS-disken på rätt SATA-kanal, om ex.vis DVD-spelaren sitter på SATA-kanalen som OS-disken ska ha så kan det tjorva.

När du installerar OS ska du inte ha enheter, diskar och annat anslutet till systemet som du inte absolut måste ha, sånt kan ställa till det helt i onödan.
Citera
2013-08-17, 09:22
Medlem
JonBs avatar
Läste igenom hela mb-boken utan att egentligen bli ngt smartare. Ngn direkt felsökningsbeskrivning finns ju ej.
Har googlat problemet, finns en hel del bootproblem beskrivna på det aktuella moderkortet men inget som är exakt som mitt problem.

Vad som förbryllar mig mest är att det har fungerat stundtals. Det borde innebära att det inte handlar om en setting i BIOS för jag har inte ändrat ngt där mellan gångerna.
Vidare så har jag samma problem med två olika systemdiskar. Kan det vara fysiskt fel på MB? Har även testat två olika kablar mellan disk och MB.

Citera
2013-08-17, 10:14
Medlem
Skadat godss avatar
Kolla så att du har hyfsat modernt BIOS-version, ser att det kommit en hel del sådana uppdateringar. Ditt MK finns i 4 st Revisions, se till att välja rätt innan du tankar drivers osv.
http://www.gigabyte.se/products/prod...?pid=3894#bios

Kolla din nuvarande BIOS-version går att göra i bl a; Speccy, Aida64.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-08-17 kl. 10:16.
Citera
2013-08-17, 10:25
Medlem
Skadat godss avatar
Har du provat att i BIOS återställa settings till Factory default?

Om du överklockat mha inställningar i BIOS så bör du verkligen göra ovanstående.
Citera
2013-08-17, 12:14
Medlem
JonBs avatar
Har ej prövat detta, kan testa ikväll när jag kommer hem.

Har inte överklockat men kan nog vara bra att testa återställning ändå
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in